خبرگزاری کار ایران

از تاریخ ۲۳ شهریور تا ۳۰ شهریور؛

چهارمین جشنواره انگور ارومیه برگزار خواهد شد

شهردار ارومیه اعلام کرد: چهارمین جشنواره انگور ارومیه از تاریخ 23 شهریور تا 30 شهریور به مدت هشت روز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه؛ محمد حضرت پور گفت: این جشنواره پاسخی به مطالبات و خواسته های مردم فرهنگ دوست ارومیه در راستای حفظ آدب و سنن قدیمی و محلی و بهترین فرصت برای آشنایی نسل جوان با خود واقعی‌شان است و ما سعی داریم که با به تصویر کشیدن نحوه و شرایط زندگی پیشینیان این دیار در قالب نمایشگاهی برای همیشه آن را ثبت کنیم.

شهردار ارومیه گفت: معرفی هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب، معرفی محصولات فرهنگی و بازاریابی برای آنها از این طریق، معرفی و ثبت البسه محلی شهرمان، معرفی مشاهیر ارومیه به نسل جوان، شناساندن تاریخ ارومیه، معرفی توانمندی‌های ارومیه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و تولیدات صنایع دستی و صنایع غذایی را می توان از علل برگزاری جشنواره انگور ارومیه دانست.

وی ادامه داد: معرفی ارومیه به عنوان یکی از قطب‌های تولید انگور کشور و شناساندن آن در سطح منطقه‌ای، کشوری و حتی بین‌المللی از دیگر اهداف جشنواره انگور ارومیه است که به نوعی تلاش در جهت تقویت توان کشاورزی منطقه با بازاریابی است

حضرت‌پور با بیان اینکه معرفی توانمندی‌های کشاورزی ارومیه در راستای تولید انگور باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز خواهد شد، تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین بسته بندی شاید مهمترین هدف اقتصادی جشنواره انگور ارومیه باشد، به نحوی که سال گذشته شاهد حضور افرادی از روسیه و عراق در جشنواره بودیم که امسال سعی داریم که بازار هدف محصولات انگور ارومیه را مشخص و برنامه ریزی کنیم.

وی همچنین به مسئله گردشگری نیز اشاره ای داشت و تأکید کرد: جذب گردشگران داخلی در طی برگزاری این جشنواره در دوره های قبلی هرساله با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو بوده و امیدواریم و اطمینان داریم این جشنواره فرصتی برای معرفی ارومیه به عنوان شهری فرهنگ دوست و گردشگرپذیر شود و در مراحل بعدتر فرصت جذب گردشگران خارجی نیز فراهم شود.

حضرت پور اظهار کرد: سال گذشته شاهد آن بودیم که انبوه مسافران از استانهای همجوار برای بازدید از جشنواره انگور ارومیه راهی این شهر شدند که جای بسی خوشحالی دارد.

شهردار ارومیه تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که باغات انگور در اثر عدم نظارت مسئولان وقت و  همچنین کم بازده بودن محصول انگور در هنگام فروش و نبود صنایع تبدیلی تخریب و جای خود را به باغات الوان و همچنین سیب دادند که با مصرف بی رویه آب باعث کاش سطح آب‌های زیرزمینی شده و خشک شدن دریاچه ارومیه را تشدید کردند.

وی عنوان کرد: از این رو با توجه به اینکه محصول اصلی باغات ارومیه در طی سده‌های گذشته انگور بوده باید با معرفی آن به عنوان محصولی بومی و در راستای حفظ طبیعت آذربایجان، گامی عملی نیز در راستای حفظ دریاچه ارومیه برداریم چون طبق اعلام کارشناسان باغاتی همانند سیب چندین برابر انگور مصرف آب دارند.

کد خبر : ۴۰۰۹۵۳