خبرگزاری کار ایران

مسئول زیر ساخت‌های جشنواره انگور در گفت‌وگو با ایلنا:

نماد دریاچه ارومیه برای نخستین‌بار در محل دهکده چی‌چست ساخته‌ شد

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۰۶۵

مسئول زیر ساخت های سنتی چهارمین جشنواره انگور از احداث نماد دریارچه ارومیه در محل دهکده چی چست خبر داد.

بهروز فریورنیا، مسئول زیر ساخت های سنتی چهارمین جشنواره انگور در گفتگو با خبرنگار  ایلنا گفت: محوطه سنتی جشنواره انگور به گونه ای طراحی شده که یاد آور آداب و سنن گذشته مردم آذربایجان است.

وی، با اشاره به اینکه این محوطه سنتی در مساحت 4 هزار متر ممربع طراحی شده است، افزود: ساخت اجاق ها و آلاچیق های گلی با درهای چوبی، تله هایی از هیزم ها و همچنین نمادهایی از شهرستان ارومیه در این محوطه خود می تواند زمینه جذب گردشگران زیادی را به این جشنواره فراهم سازد.

فریور نیا خاطرنشان کرد: در این محوطه سنتی مراحل تولید شیره انگور، کشمش و سایر فرآورده های حاصل از انگور به صورت سنتی به نمایش گذاشته می‌شود و همچنین در حاشیه مراسم تهیه غذاهای سنتی شهرستان ارومیه، طرز تهیه عرق بادرنجو و آیین رب پزان نیز برای علاقه مندان طراحی شده است.

مسئول زیرساخت‌های سنتی جشنواره انگور ارومیه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در محل این جشنواره گفت: با توجه به خشکی دریاچه ارومیه و لزوم توجه برای احیای مجدد آن، برای نخستین بار نماد دریاچه ارومیه در محل دهکده چی‌چست ساخته شده است.

فریورنیا افزود: امسال نیز همانند سالیان گذشته، علاوه بر عرق‌گیری بیدمشک به صورت سنتی، رب گوجه‌فرنگی و دوشاب ترکیه نیز که کمی با دوشاب این منطقه تفاوت دارد در چی‌چست به عمل آمده و در تهیه آنها به جای نفت یا گازوئیل، تنها از هیزم، آتش درست می‌شود.

 این مسئول، با بیان اینکه چهارمین جشنواره انگور از (23 شهریور) به مدت یک هفته در دهکده ساحلی چی چست برگزار می شود، عنوان کرد: آیین های سنتی زندگی عشایری مردم این منطقه نیز در قسمتی از محوطه سنتی جشنواره به نمایش گذاشته می شود زیرا آذربایجان غربی با داشتن 15 هزار و 599 خانوار و جمعیتی بالغ بر 103 هزار و 902 نفر در قالب 12 ایل جزء سومین استان عشایری کشور محسوب می شود.

فریورنیا گفت: امسال هشت تن از شهرداران و استانداران کشورهای همسایه در محل چهارمین جشنواره انگور حضور می‌یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز