خبرگزاری کار ایران

قریشی به ایلنا خبر داد:

تولید 48 درصد عسل آذربایجان غربی در خوی

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تولید 48 درصد عسل در خوی خبر داد.

سید فضل‌اله قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه با بیان این مطلب اظهارکرد: آذربایجان‌غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مصرف داخلی، عسل‌های تولیدی مازاد را به کشورهای همجوار و یا به سایر استان‌های کشورمان صادر می‌کنیم.

تولید 48 درصد عسل آذربایجان غربی در خوی

وی با بیان اینکه شهرستان خوی با داشتن بیش از 350 هزار کندو و با تولید بیش از 9.9 هزار تن عسل مقام اول استان را با بیش از 48 درصد عسل تولیدی استان به خود اختصاص داده، افزود: شهرستان پلدشت با داشتن یک هزار و 679 کلنی زنبور عسل و با تولید 27 هزار و 17 کیلوگرم عسل کمترین تولید را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: 14 تعاونی زنبورداری فعال در استان و یک اتحادیه در راستای تهیه و توزیع انواع نهاده‌ها و لوازم و تجهیزات زنبورداری در استان فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی صندوق توسعه ملی و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور و با عضویت تشکل‌های زنبورداری در صندوق توسعه ملی و عضویت در صندوق توسعه زنبورداری کشور ، بیشترین سهام مربوط به آذربایجان غربی است.

قریشی به تولید عسل ارگانیک و بدون سموم شیمیایی در استان اشاره کرد و افزود: فصل بهار زمان گلدهی گیاهان بهترین زمان استفاده زنبورعسل از طبیعت بوده لذا هیچگونه سمپاشی بر روی درختان انجام نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت زنبوران به هرگونه سم و عدم تمایل به نشستن بر روی گلی که سمپاشی شده باشد، ادامه داد: عمده‌ترین وجود بقایای سموم شیمیایی در عسل‌ها ناشی از عدم آگاهی زنبورداران از نحوه تجویز داروهای مبارزه با انواع بیماری‌های زنبور عسل مخصوصا در فصل تابستان زمان جمع‌آوری شهد گلها است و اکنون با تولید داروهای ارگانیک و با آموزش زنبورداران در نحوه تجویز داروهای رایج این مشکل برطرف شده است.

قریشی با بیان اینکه آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است، ادامه داد: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبورعسل، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل فعالیت می‌نمایند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: 14 تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد فعالیت می کنند.

وی بر ضرورت خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آن‌ها و یا عدم وجود زیرساخت لازم برای جذب آن‌ها از ابتدای سال 95 جلسات تخصصی با فعالین بخش و تشکل‌های ذیربط به منظور تولید و جذب این محصولات تشکیل شد و اثرات این فعالیت بر روی اقتصاد زنبوردار و ایجاد صنایع مربوطه و نقش آن در صادرات و ارزآوری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اگر شرایط لازم برای تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل را برای زنبورداران فراهم کنیم می‌توان سالانه به غیر از تولیدعسل ، مبلغ 2 میلیون و 825 هزار ریال درآمد حدودا" 1.5 برابر درآمد ناخالص حاصل از تولید عسل از سایر محصولات داشته باشیم.

قریشی اضافه کرد: این امر با ایجاد و فراهم نمودن زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی و تخصیص اعتبارات لازم به بخش زنبورعسل میسر خواهد شد ضمنا فعلا بره موم در استان به قیمت 85 هزار تا 110 هزار تومان، گرده به قمیت هر کیلوگرم 150 هزار تومان و ژل رویال هر سی سی 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر : ۴۱۱۱۱۶