خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ساماندهی نزدیک به ۸۰ درصد مراکز غیر مجاز درمان اعتیاد کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۳۲

بیشترین آمار مربوط به فعالیت مراکز غیر مجاز به استان‌های تهران، خراسان رضوی، لرستان، مازندران، البرز، فارس و خوزستان اختصاص داشت.

ایلنا: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از ساماندهی نزدیک به ۸۰ درصد مراکز غیر مجاز درمان اعتیاد کشور خبر داد و گفت: بیشترین آمار مربوط به فعالیت مراکز غیر مجاز به استان‌های تهران، خراسان رضوی، لرستان، مازندران، البرز، فارس و خوزستان اختصاص داشت.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابک دین‌پرست با اشاره به رابطه سازمان‌های مردم‌نهاد و این ستاد گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان تبلور حضور و مشارکت مردم در جامعه، می‌توانند با عبور از فراز و نشیب‌ها و محدودیت‌های اجرایی و بورکراسی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، اراده‌های مردم را در رویارویی با ناهنجاری‌های گوناگون علی‌الخصوص اعتیاد، مدیریت کرده و شیوه‌های برخورد موثر با این بلای خانمان‌سوز را ارائه کنند.

وی افزود: لذا ستاد با درک این واقعیت و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از پتانسیل مردمی در حل مساله اعتیاد، طی سال‌های اخیر حمایت‌های مادی و معنوی را به این سازمان‌ها، در قالب آموزش‌های تخصصی، مساعدت‌های مالی، حمایت‌های قانونی در جهت اخذ مجوز، بیمه مسئولیت حرفه‌ای و… داشته است و خوشبختانه در حال حاضر، ۱۲۰۸ سمن در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور فعالیت می‌کنند و همکاری نزدیکی را در زمینه پیشبرد اهداف ستاد در زمینه‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و حتی حمایت‌های اجتماعی از معتادان بهبودیافته را بر عهده دارند.

معاون کاهش تقاضای ستاد ادامه داد: به‌منظور «ترسیم فرآیند برخورد قانونی با مراکز غیر مجاز و متخلف درمان سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها» و اتخاذ تمهیدات یکسان، هماهنگی جدی و عملی در سطح کشور، دستورالعمل ساماندهی مراکز غیر مجاز تهیه شده و از طریق دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر به کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور ابلاغ شده است.

دین‌پرست بیان داشت: پس از نزدیک به ۹ ماه از ابلاغ این دستورالعمل، آخرین وضعیت ساماندهی مراکز درمان غیرمجاز کشور که حاصل تلاش مسئولین این دستگاه‌ها و سازمان‌ها و البته با پیگیری جدی شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسرکشور است، به نتایجی دست یافتیم از جمله اینکه از میان ۱۱۵۸ مرکز درمان غیر مجاز شناسایی شده درکشور، تعداد ۹۲۹ مرکز درطول سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۱ تا پایان شهریور ماه سال‌جاری و با تکیه بر چارچوب‌های مندرج در دستورالعمل، تعطیل یا زمینه اخذ مجوز قانونی آن‌ها فراهم شده است.

وی افزود: در نتیجه قریب به ۸۰ درصد از کل مراکز غیر مجاز کشور در جریان این طرح ساماندهی شده‌اند، همچنین در میان استان‌های کشور بیشترین آمار اولیه مربوط به فعالیت مراکز غیر مجاز به استان‌های تهران با ۴۳۷ مورد، خراسان رضوی۱۱۳ مورد، لرستان۱۰۰ مورد، مازندران ۹۴ مورد، البرز۸۰ مورد، فارس۶۷ مورد و خوزستان ۵۰ مورد است.

وی گفت: همچنین از مجموع ۱۱۵۸ مرکز غیر مجاز شناسایی شده درکشور، تعداد ۴۴۳ مرکز(قریب به ۳۸ درصد)، در راستای اجرای دستورالعمل ابلاغی، پلمپ و تعطیل شدند و علاوه بر آن استان‌های تهران ۱۸۷ مورد، لرستان ۶۵، البرز ۳۹، مازندران ۳۱، خوزستان ۲۲ و مرکزی با ۱۱ مورد رکورددار بیشترین آمار مربوط به بستن مراکز غیر مجاز هستند، همچنین بیشترین آمار مربوط به مراکز تعیین تکلیف نشده نیز در قریب به اتفاق موارد مربوط به همین استان‌ها می‌باشد که به تفکیک استان ها عبارت‌اند از فارس ۵۱ مرکز، خراسان رضوی ۴۸ مرکز، تهران۴۲ مرکز، مازندران ۲۸ مرکز و گیلان ۱۸ مرکز.

این مقام مسوول در ستاد اظهار داشت: از میان ۱۱۵۸ مرکز غیر مجاز شناسایی شده درکشور، تعداد ۴۸۶ مرکز(قریب به ۴۲ درصد)، در مسیر اجرای این طرح در چرخه اخذ مجوزهای قانونی قرار گرفته‌اند که در میان استان‌های کشور بیشترین آمار اعلام شده مربوط به این موضوع به استان‌های تهران با ۲۰۸ مورد، لرستان ۳۵، مازندران ۳۵، خراسان رضوی ۳۴، اصفهان ۳۳، خوزستان ۲۸، البرز ۲۵ و گیلان ۲۰ مورد اختصاص دارد.

دین‌پرست افزود: باید توجه داشته باشیم در کنار این نهضت همه جانبه در خصوص ساماندهی مراکز غیر مجاز، فراهم کردن زمینه بسط و گسترش مراکز مجاز می‌بایست در دستور کار شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در تمامی استان‌ها قرار گیرد که امید است دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در این امر نیز همکاری‌های لازم را انجام دهد. بخصوص در مورد ۴۸۶ مرکزی که جهت دریافت مجوزهای قانونی به دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی هدایت شده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان آغاز طرح ساماندهی تنها ۷ استان(استان‌های ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و کردستان) اعلام داشتند که فاقد مرکز غیر مجاز در کشور هستند. لیکن هم‌اکنون این رقم با افزوده شدن ۱۴ استان جدید(آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی، خوزستان، قم، قزوین، کرمانشاه، کرمان، گلستان، لرستان، مرکزی و یزد) به عدد ۲۱ استان رسیده است.

وی با اشاره به آخرین روش‌های درمان شیشه در کشور گفت: تاکنون هیچ درمان دارویی مشخصی جهت درمان وابستگی به محرک‌ها شناسائی نشده است. لیکن به منظور یکسان‌سازی شیوه‌های برخود با این پدیده، در اردیبهشت ماه سال‌جاری الزامات مربوط به درمان وابستگی به مواد محرک در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است، در حال حاضر درمان دارویی تنها منحصر به درمان اختلالات زمینه‌ای و مستعدکننده سوء مصرف مواد و همچنین درمان برخی عوارض حاد و مزمن جسمی و روانی ناشی از مصرف مواد محرک می‌باشد، همچنین روش درمان سوء مصرف مواد محرک از جمله شیشه شامل درمان‌های غیردارویی متنوعی است که در مراکز مجاز درمان و کاهش‌آسیب و از طریق درمانگران ذی‌صلاح ارائه می‌شود و درمان سوء مصرف مواد محرک از جمله شیشه در کلیه مراکز درمان و کاهش آسیب مجاز با رعایت استاندارد نیروی انسانی، فضای فیزیکی و فرآیندهای درمانی قابل انجام است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد با اشاره به پروتکل درمانی NA گفت: انجمن یادشده یکی از تشکل‌های فعال در حوزه مبارزه با بیماری اعتیاد محسوب می‌شود که با وجود اقدامات قابل اتکاء در سال‌های اخیر و به رغم حمایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکنون نتوانسته است تا فعالیت‌های خود را با قوانین جاری کشور منطبق ساخته و مطابق با ضوابط موجود پروانه فعالیت خود را از مراجع ذیصلاح اخذ کند که البته با توجه به اقدامات و همکاری‌های اخیر دستگاه‌های مسئول و اهتمام مسئولین جدید این انجمن، امیدواریم که هر چه سریعتر شاهد طی تشریفات قانونی مربوط به صدور مجوز فعالیت قانونی این انجمن باشیم. البته به موازات فرآیند حل مسائل حقوقی این انجمن با سازمان‌های متولی، بحثبومی‌سازی و تطبیق قدم‌ها و سنت‌های این انجمن نیز در دستور کار بررسی و اقدام قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به بحثآموزش به وسیله کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: آموزش پیشگیری از اعتیاد و عوارض اعتیاد در کتاب علوم زیستی و بهداشت سال اول متوسطه از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ گنجانده شده است و همچنین با توجه به تغییر سیستم آموزشی و تغییر کتب درسی، برنامه درج محتوای پیشگیری اولیه از اعتیاد به تناسب سن عقلی و تقویمی دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی با هماهنگی مبادی ذی‌ربط در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است.

وی افزود: بر اساس راهبرد پنجم سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد مبنی بر توسعه خدمات پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌ها، ‌ محیط‌های آموزشی، محیط‌های کاری، جماعت‌ها وجامعه، برنامه‌هایی در جهت اطلاع رسانی، ‌ آگاه‌سازی، ‌آموزش مهارت‌های زندگی وارتباط مؤثر، فرزند پروری، ‌ آموزش پیشگیری به کلیه گروه‌های هدف توسط دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در حال انجام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز