خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران:

۲۰۰هزار معتاد هر سال در دنیا می‌میرند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۴۵

تعداد NGO‌هایی که در سراسر دنیا با اهداف گوناگون فعالیت دارند به چندین میلیون می‌رسد و در ایران این تعداد حدود ۱۷ هزار NGO‌ برآورد می‌شود و از میان آن‌ها ۱۸۵۰ NGO در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند.

ایلنا: معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سود سالانه ۴۳۵ میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها در دنیا گفت: سالانه ۲۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستادمبارزه با موادمخدر، " بابک دین پرست " در اختتامیه همایش شبکه سازی سازمان‌های غیر دولتی منطقه گفت: فعالان چرخه قاچاق ۱۰ میلیون نفر است و ۸۹ درصد از خدمات مراکز درمانی معتادان و کاهش آسیب ناشی از اعتیاد در ایران توسط بخش غیردولتی ارائه می‌شود و این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه NGOهاست.

وی ادامه داد: تعداد NGO‌هایی که در سراسر دنیا با اهداف گوناگون فعالیت دارند به چندین میلیون می‌رسد و در ایران این تعداد حدود ۱۷ هزار NGO‌ برآورد می‌شود و از میان آن‌ها ۱۸۵۰ NGO در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۵۳۰۰ مرکز درمان معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در ایران توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شود و تعدادی از این مراکز بخش خصوصی و مابقی تحت مدیریت NGO‌ها هستند؛ همچنین ۸۴ درصد معتادان کشور نیز تحت پوشش مراکز بخش غیردولتی هستند.

دین پرست ادامه داد: با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه‌ای که NGO‌ها در حوزه مواد مخدر انجام می‌دهند از ورود افراد جدید به دایره معتادان جلوگیری می‌شود و از قرار گرفتن آن‌ها در چرخه اعتیاد جلوگیری و با کمک معتادان برای قرار گرفتن در چرخه درمان اعتیاد که تعدادشان حدود ۲۴۰ میلیون نفر در سطح جهان است باعثکاهش مشتریان و خریداران چرخه قاچاق می‌شوند.

وی با اشاره به سود سالانه ۴۳۵ میلیارد دلاری قاچاقچیان مواد مخدر و روانگردان‌ها در دنیا گفت: سالانه ۲۰۰ هزار نفر از افراد پیر و جوان در سراسر دنیا به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: روند رو به رشد اعتیاد در جهان، تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی، انحراف جدی پیش‌سازهای مورد نیاز برای تولید مواد مخدر مسلم است و ظهور و بروز روانگردان‌های جدید یا NPS که UNODC که از آن به عنوان چالشی نوین فراروی جامعه جهانی نام می‌برد مشخص است.

وی افزود: همچنین این واقعیت تلخ تایید می‌شود که دولت‌ها در مهار این پدیده جهانی که بر اساس اعلامیه سازمان ملل در کنار فقر، رشد جمعیت، مشکلات زیست محیطی و تهدیدات هسته‌ای در ردیف چهارم بحران اصلی جهان قرار داشته و از آن به عنوان شوک هزاره سوم یاد می‌شود، ناتوان هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بی‌تردید جهان امروز ترکیبی از شبکه‌های متعدد از جمله شبکه‌های خصوصی، اجتماعی، درون سازمانی، بین سازمانی و شبکه‌های فرامرزی است لذا این یک واقعیت انکار ناپذیر است که شبکه‌های اجتماعی عامل مهمی در ایجاد تحولات و تغییرات جهانی به شمار می‌آیند.

دین پرست در ادامه شبکه سازی سمن‌ها را به منزله ایجاد یک شاهراه اصلی برای تبادل اطلاعات میان اعضا و از اعضا به بیرون شبکه و نهایتا از محیط بیرونی به داخل شبکه عنوان کرد و افزود: تصمیمی که امروز برای ایجاد یک شبکه ارتباطی اتخاذ شده بسیار تصمیم مهمی است اما نباید از یاد ببریم که استمرار و تداوم همکاری‌های این شبکه مستلزم پیروی و تبعیت از برخی اصول راهبردی است.

وی تاکید کرد: ‌ انتقال تجربیات موفق دستگاه‌های فعال کشورهای متبوع در همه حوزه‌های کاهش تقاضا از جمله اقدامات پیشگیرانه، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد، توانمندسازی، حمایت‌های اجتماعی و اشتغالزایی بهبود یافتگان در سطح NGOهای شبکه، بر گزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای کانون‌های هدف و همچنین تبادل نتایج حاصل از تحقیقات پژوهش‌های مرتبط از مهم‌ترین وظایف اعضای شبکه محسوب می‌شود.

وی به NGO‌ها پیشنهاد داد که به عنوان اعضای این شبکه در نخستین گام اجرایی خود در صدد راه‌اندازی یک شبکه ارتباطی پایش هشدار باشند تا بتوانند به طور دقیق ظهور مواد مخدر و روان گردان‌های جدید در سطح هر یک از کشور‌ها را به درستی ثبت و اثرات مخرب آن را رصد کرده و اطلاع رسانی دقیقی داشته باشند، چرا که هوشیاری لازم برای مقابله به موقع و بحثتهدیدهای ناشی از آن از جمله ضرورت‌های ایجاد شبکه هشدار و پایش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز