خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد؛

عدم موفقیت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد / تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۹۴۳

گاهی برخی خانواده‌ها تسلط بسیار کمی بر روی فرزندان خود دارند و یا بر عکس خط قرمزهای زیادی برای بچه‌هایشان قائل هستند و فشار زیادی به فرزندانشان وارد می‌کنند. که هر دو این مسائل آسیب زا است.

ایلنا: یک کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر گفت: نیاز به یک کمیته و یا سیستم رصد برای تعیین میزان و نوع مصرف و بازار مواد مخدر به شدت احساس می‌شود. زیرا قاچاقچیان و تولید کنندگان به این سیستم رصد مجهز هستند این افراد با استفاده از سیستمهای جامع‌شناسی و روان‌شناسی در کنار یک شیمیست به تهیه مواد مخدرجدید که متناسب با نیاز و اقتضای روز جوانان باشد، می‌پردازند.

" سعید صفاتیان "، کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر و مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد میزان شیوع مواد مخدر در میان دانش آموزان درگفتگو با ایلنا گفت: این عدد در دنیا در یک بازه خاصی قرار گرفته است من گمان می‌کنم که این عدد در کشور ما عددی میان دو تا سه درصد باشد.


وی افزود: در مورد شیوع مواد مخدر می‌توان به دو بحثتغییر الگو و افزایش مصرف اشاره کنیم که به نظر می‌آید که تغییر الگوی مصرف در بین دانش آموزان سرعت بیشتری داشته باشد زیرا نوجوانان به دنبال شادی‌های کاذب، بی‌خوابی و رفتن به میهمانی هستند.


این کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: متاسفانه تاکنون برنامه‌های پیشگیری موفق عمل نکرده است بنابراین میزان مصرف نیز باید افزایش یافته باشد. البته برای مشخص شدن نتیجهٔ هر برنامه حدود سه سال زمان نیاز است و باید دید این آمار در آینده چه تغییری می‌کند.


صفاتیان با اشاره به اینکه انگیزهٔ شیوع مواد مخدر در بین دانش آموزان بر اساس تحقیقات به ترتیب کسب لذت، کنجکاوی و فشار همسالان است، گفت: بنابراین آموزش‌ها و برنامه‌های ما باید به سمتی برود که جایگزین مناسبی برای کسب لذت جوانان فراهم کنیم و از کنجکاوی ناشی از تبلیغات سوء قاچاقچیان نیز با استفاده از یک سیستم رصدی کارآمد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: نیاز به یک کمیته و یا سیستم رصد برای میزان و نوع مصرف و بازار مواد مخدر به شدت احساس می‌شود. زیرا قاچاقچیان و تولید کنندگان به این سیستم رصد مجهز هستند این افراد با استفاده از سیستمهای جامع‌شناسی و روان‌شناسی در کنار یک شیمیست به تهیه مواد مخدرجدید که متناسب با نیاز و اقتضای روز جوانان باشد، می‌پردازند.

این کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر افزود: این اقدامات در حالی است که نهادهای حوزه مبارزه با مواد مخدر تنها برای موادی که امروز در بازار موجود هستند، برنامه ریزی می‌کنند وتا زمانی که برنامه‌هایشان عملی شود مواد مخدر جدیدی به بازار آمده است.

صفاتیان ادامه داد: خوشبختانه نگاه وزیر کشور در این مورد بسیار خوب و دنباله رو استراتژی جدیدی بر مبنای اجتماعی کردن پیشگیری، درمان و مقابله با مواد مخدر است. البته این رویکرد در صورتی می‌تواند مثبت باشد که دستگاههای مرتبط مانند آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و… برنامه‌های عملیاتی در این زمینه داشته باشند. در این صورت می‌توانیم در مدت زمانی کوتاه نتیجه گیری‌های بسیار خوبی داشته باشیم.

وی افزود: همچنین اجتماعی کردن اعتیاد به مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌انجامد. اکنون در بحثدرمان بیشتر این سازمان‌ها خود را کنار کشیده‌اند و تمامی وظایف بر دوش دولت است.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد نقش خانواده، مدرسه و جامعه برای جلوگیری از گرایش به اعتیاد در میان دانش آموزان گفت: گاهی برخی خانواده‌ها تسلط بسیار کمی بر روی فرزندان خود دارند و یا بر عکس خط قرمزهای زیادی برای بچه‌هایشان قائل هستند و فشار زیادی به فرزندانشان وارد می‌کنند. که هر دو این مسائل آسیب زا است. آموزش و پرورش نیز باید بر روی مسئله فرزند پروری بسیار تاکید کند اکنون عملکرد آموزش و پرورش بسیار ضعیف است. در کنار این عوامل فشارهای اجتماعی مانند بیکاری، کمبود درآمد و… نیز بسیار تاثیر دارد.


وی در پایان گفت: بدیهی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر به تنهایی نمی‌تواند تمامی این مشکلات را حل کند. این مسائل به هم وابسته هستندو باید به صورت یک بسته کلی به آن نگاه شود و تمامی دستگاههای مرتبط برای حل آن باید با هم همکاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز