خبرگزاری کار ایران

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

توقف کشت و تولید مواد مخدر باید اولین اقدام جهانی در افغانستان باشد

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۶۴۸

وقتی کشت و تولید محدود باشد، قیمت افزایش یافته و تجارت نیز سخت‌تر می‌شود اما اکنون که میزان کشت بالا رفته است، قیمت کاهش می‌یابد و افراد زیادی در این تجارت غیرقانونی وارد می‌شوند.

ایلنا: مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با نماینده وی‍ژه وزارت امور خارجه سوئد در امور افغانستان و پاکستان گفت: توقف کشت و تولید مواد مخدر اولین اقدام جهانی در افغانستان است و این امر فقط با قبول اصل احساس مسولیت مشترک از سوی همه کشور‌ها دنیا محقق خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ محمود بیات در این دیدار که صبح امروز در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با تاکید بر اینکه مواد مخدر، ‌ بحرانی جهانی است، گفت: ایران، نزدیک‌ترین کشور به این بحران جهانی است اما تا جایی که بتواند در مبارزه با مواد مخدر تلاش و از کشورهای دیگر برای حضور در این مبارزه دعوت می‌کند.

وی در ادامه، با اشاره به وضعیت مواد مخدر در افغانستان گفت: براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل(UNODC)، سطح زیر کشت خشخاش و میزان تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته و این بدان معناست که عده زیادی در تجارت غیرقانونی مواد مخدر دخالت می‌کنند.

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد تصریح کرد: وقتی کشت و تولید محدود باشد، قیمت افزایش یافته و تجارت نیز سخت‌تر می‌شود اما اکنون که میزان کشت بالا رفته است، قیمت کاهش می‌یابد و افراد زیادی در این تجارت غیرقانونی وارد می‌شوند.

بیات با اشاره به ترانزیت مواد پیش‌ساز به افغانستان بیان داشت: افزایش سطح کشت مواد مخدر در افغانستان، سبب تشدید فعالیت‌ لابراتوارهای غیرقانونی مواد و انحراف مواد پیش‌ساز به آن کشور شده است، درواقع قاچاق مواد پیش‌ساز به تجارتی پردرآمد تبدیل شده است.

وی افزود: به‌منظور اثرگذاری بیشتر اقدامات و ابتکارات پیشنهاد می‌کنیم هر نوع طرحی از جمله کشت جایگزین در نوار مرزی با کشورهای افغانستان و پاکستان به دلیل افزایش ضریب امنیتی بالا اجرایی شود و سپس این طرح‌ها به نقاط مرکزی این کشور‌ها گسترش پیدا کند.

این مقام مسوول در ستاد گفت: ایران برای کمک به افغانستان در روند این مبارزه، اقدامات خوبی همچون درمان معتادان و آموزش پزشکان و پلیس آن کشور را انجام داده است و در کشاورزی نیز می‌تواند به افغانستان کمک کند چرا ما کمک به آن کشور را کمک به کشور خودمان و جامعه بشری تلقی می‌کنیم.

بیات با اشاره به مرکز تبادل اطلاعات منطقه‌ای(JPC) میان سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان گفت: تاکنون تبادلات اطلاعاتی و عملیات مشترک میان این سه کشور از سوی این مرکز صورت گرفته، به طور نمونه طی سه ماهه گذشته ۱۲۰۰ کیلو مواد مخدر در عملیات مشترک ایران با پاکستان کشف شد اما با این حال برای رسیدن به نقطه مطلوب در انجام عملیات‌ها، با این دو کشور فاصله داریم.

وی با اشاره به حوزه کاهش تقاضا گفت: در این حوزه ایران برنامه‌گسترده‌ای را با دفتر(UNODC) دارد و علاوه بر این، دبیرکل جدید ستاد با اتخاذ رویکرد اجتماعی‌کردن مبارزه با مواد مخدر، از همه اقشار مختلف جامعه کمک گرفته‌ است تا حس مشارکت‌جویی در همه افراد ایجاد و روند مبارزه موفق‌تر شود، شما نیز به عنوان نماینده وی‍ژه وزارت امور خارجه سوئد می‌توانید این حس مشارکت‌جویی را در کشور افغانستان به کار ببندید.

وی در پایان بر تعامل و تقویت همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد و گفت: امیدوارم این دیدار موجب ارتقاء همکاری‌ها در راستای مبارزه با موادمخدر شود، ضمن اینکه ایران نیز در این میان آماده هر گونه همکاری است.

همچنین نیکولاس ترووه نماینده وی‍ژه وزارت امور خارجه سوئد در امور افغانستان و پاکستان در این دیدار گفت: قرار است طی ده سال آتی مبلغ هنگفتی از سوی سوئد در افغانستان به‌منظور ارتقاء‌ ظرفیت‌ها، توانمندسازی بانوان افغانی و کاهش تقاضای مواد مخدر هزینه شود، لذا از ایران می‌خواهیم برای مقابله با تهدید ناشی از کشت مواد مخدر در آن کشور که امنیت کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده است، با ما همکاری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز