خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۴۰ هزار زندانی متادون مصرف می‌کنند / افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۶۳۶

با وجود رشد روزافزون اعتیاد در زنان و تغییر الگوی مصرف در آنان نگاه جامعه به اعتیاد مردان با زنان اساساً قابل مقایسه نیست. / حداقل ۴۰ هزار نفر از زندانیان نیز به دلیل اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون(MMT) هستند.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۱۵درصدی مرگ زنان معتاد در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، بابک دین‌‌پرست در نشست دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با مددکاران اجتماعی حوزه مبارزه با مواد مخدر، در تحلیل این آمار گفت: برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه‌های درمان این معتادان را با مشکل مواجه کرده است.

دین‌پرست اذعان داشت: با وجود رشد روزافزون اعتیاد در زنان و تغییر الگوی مصرف در آنان نگاه جامعه به اعتیاد مردان با زنان اساساً قابل مقایسه نیست.

وی گفت: رنگ و برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه‌های درمانی ما را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل اگرچه میزان مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد در کشور کاهش داشته اما متأسفانه مرگ و میر در زنان معتاد افزایش یافته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعداد زنانی که سال ۹۱ به دلیل سوء مصرف مواد جان باختند ۱۹۹ نفر بوده است اما این تعداد در سال ۹۲ به رقم ۲۳۰ نفر رسیده است که افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌‌دهد.

وی افزود: این عدد در مردان ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد البته باید اضافه کنم که در مجموع مرگ و میرهای سال ۹۲ با وجود اینکه تغییر الگوی مصرف و شیوع مواد محرک و شیشه که از تخریب چند برابری نسبت به مواد مخدر سنتی برخوردار است کاهش ۳.۳ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: انجام آزمایش‌های فردی چون مهارت‌های اجتماعی، کنترل خشم، مهارت تصمیم‌گیری و مهارت ارتباط مؤثر با معتادان و خانواده‌های آنان از دیگر زمینه‌های موجود برای فعالیت مددکاران اجتماعی است.

توجه به مهم‌ترین حلقه چرخش درمان

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش افزود: متأسفانه در کشور ما به دلیل رویکرد غالب درمان جسمی وابستگی به ویژه درمان با داروهای نارکوتیک مانند متادون نقش جنبه‌های روانی و اجتماعی اعتیاد کمرنگ شده و به همین دلیل فرصت و مجال فعالیت مؤثر مددکاران اجتماعی در عرصه درمان اعتیاد کم‌فروغ شده است.

وی ادامه داد: ترک جسمانی و برطرف شدن وابستگی بدن به مواد در اکثر مواقع جزء کوچکی از درمان اعتیاد را در بر می‌گیرد و در واقع اصل ماجرای درمان اعتیاد پس از دوره ترک جسمانی آغاز می‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نقش‌آفرینی مددکاران اجتماعی به عنوان حلقه ارتباطی مؤثر بین گروه‌های درمانگر و خانواده‌ بیماران بی‌بدیل است. مددکار اجتماعی با آماده‌سازی فضای روانی حاکم بر خانواده بیمار که در اینجا مرادمان فرد معتاد است می‌تواند زمینه پذیرش فرد بهبود یافته را در خانواده و در نهایت بازگشت او به جامعه فراهم کند.

دین‌پرست تأکید کرد: این مرحله مهم‌ترین حلقه چرخش درمان و توانمندسازی و ضامن افراد بهبود یافته در چرخه درمان است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: تردیدی ندارم که مهمترین حلقه مفقوده چرخه اعتیاد در کشور رها شدن فرد بهبود یافته پس از ترک وابستگی جسمی به مواد است. امروز تمام کارشناسان اهل فن به این امر معتقدند که رمز تداوم بهبودی و پیشگیری از عود مجدد بازتوانی و بازگشت مجدد معتاد به اجتماع و پذیرش وی از سوی جامعه است.

وی افزود: دادن مشاوره و آگاهی لازم به معتادان و بالاخص خانواده معتادان، انجام مصاحبه‌های انگیزشی برای اعتمادسازی و جلب نظر آنان برای مراجعه به مراکز درمانی و به ویژه در ارتباط با زنان معتاد از اهمیت افزون‌تری برخوردار است.

۴۰ هزار زندانی متادون مصرف می‌کنند

دین‌پرست تصریح کرد: حضور مددکاران اجتماعی در زندان‌های کشور که حداقل ۷۱ درصد از محکومان آن مرتکب جرایمی شده‌اند که مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند حائز اهمیت است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مهمتر آنکه حداقل ۴۰ هزار نفر از زندانیان نیز به دلیل اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون(MMT) هستند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی حضور الزامی مددکاران اجتماعی در مراکز موضوع ماده ۱۶ که ضمن انجام فعالیت‌های مرتبط مسئولیت پیگیری ادامه برنامه‌های درمانی معتادان پس از ترخیص و اجرای مراقبت‌های بعد از خروج را به عهده دارند یکی از مهمترین برنامه‌های در حال اجرای ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در طول ماه‌های پایانی ۹۲، حدود ۵۱ هزار و ۸۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده‌اند البته ستاد هم باید برای فراهم کردن زمینه حضور پررنگ‌تر مددکاران در چرخه درمان اعتیاد تمهیداتی اندیشیده و آن را در دستور کار قرار دهد؛ به هر حال باید از ظرفیت کم ‌نظیر حدود ۱۰ هزار مددکار در کشور استفاده کنیم.

دین‌پرست تصریح کرد: فراهم کردن زمینه حضور مددکاران اجتماعی در انواع مراکز درمان و کاهش آسیب و پیش‌بینی این مهم در آئین‌نامه‌ها، دستور‌العمل‌ها و پروتکل‌های درمانی و حتی الزام بخش‌های درمانی اعتیاد به اتمام دوره بازتوانی یکی از این اقدامات است. به هر حال هم اکنون در حدود ۶ هزار و ۳۴۱ مرکز درمان وجود دارد که ۷۶۴ هزار نفر در سال ۹۲ تحت پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: پیگیری جدی برای راه‌‌اندازی و توسعه درمانگاه‌های تخصصی مددکاری اجتماعی در دستور کار است و امیدواریم این موارد با پیگیری مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی که ریاست انجمن مددکاران اجتماعی را نیز برعهده دارد محقق شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز