خبرگزاری کار ایران

مشاور امور زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با ایلنا:

شباهت‌ها و تفاوت‌های اعتیاد زنان و مردان / ۶۲ درصد از زنان معتاد متأهل‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۷۲۸

همراهی با همسر در مصرف و یا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کیان خانواده در بین زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت این معضل به علت عدم آموزش صحیح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پدید آمده است

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان اینکه «ابتلا به بیماری ایدز» و «سو استفاده جنسی» زنان معتاد را تهدید می‌کند گفت: بیشترین نوع مواد مصرفی در بین زنان تریاک، شیشه و کراک است.

زهرا بنیانیان، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد علل گرایش به اعتیاد در میان زنان گفت: در علل گرایش به مصرف مواد مخدر در بین زنان و مردان شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. درمورد شباهت‌ها می‌توان به مواردی از قبیل، قصد لذت و خوشگذرانی، دعوت و اصرار دوستان به همراهی در مصرف، برای تسکین آلام روحی، درد یا جبران ضعف‌های جسمانی و… اشاره کرد.

وی ادامه داد: در مورد دلایل ویژه زنان برای گرایش به مصرف مواد مخدر نیز می‌توان از اجبار همسر به مصرف یا قاچاق و یا همراهی با همسر در مصرف(یا قاچاق) نام برد؛ در حالی که تقریبا می‌توان گفت هیچ مردی به دلیل اجبارِ زن خود، به مصرف روی نمی‌آورد.

بنیانیان افزود: همراهی با همسر در مصرف و یا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کیان خانواده در بین زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت این معضل به علت عدم آموزش صحیح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پدید آمده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده اظهار کرد: یکی دیگر از تفاوت‌ها در علل گرایش زنان به اعتیاد، تمایل به لاغری و زیبایی است. متاسفانه به دلیل اثرات لاغری شیشه و متامفتامین، زنان هم آگاهانه و هم ناآگاهانه وارد دام اعتیاد به این مواد می‌شوند.

بنیانیان در مورد آمار‌های موجود در حوزه اعتیاد بانوان گفت: طبق پژوهش شیوع‌شناسی سال ۹۰،۹/۳درصداز معتادین کشور را زنان تشکیل می‌دهند. در جمعیت سنی این پژوهش که میان زنان معتاد ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده، ۶۲% این زنان متأهل، ۳۵% مجرد و ۳% مطلقه یا بیوه هستند.

وی ادامه داد: سن بحرانی برای اولین شروع مصرف ۱۵ تا ۱۹ سال و تحصیلات ۶۷% آنان از دبیرستان به بالا است و بیشترین نوع مواد مصرفی در بین زنان تریاک، شیشه و کراک است و ۴۴% آنان زیر ۳۰ سال هستند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در ارتباط با دیگر آسیب‌هایی که زنان مبتلا به اعتیاد را مورد تهدید قرار می‌دهد افزود: متأسفانه در بحثاعتیاد زنان حداقل با دو آسیب جدی ابتلاء به ویروس HIV و بیماری ایدز و و سوء استفاده جنسی و یا خود فروشی برای تأمین مواد روبرو هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز