خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر درگفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کم توجهی نسبت به موج سوم شیوع ایدز درکشور

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۰۰۸

ای کاش مشکل ما فقط وجود یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد بود اما مسئله مهم آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد است و کمتر کسی به مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد توجه می‌کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تمام تمرکز ما بر این است که شیوع ایدز و همچنین شیب تند مرگ ومیر ناشی از اعتیاد را کاهش دهیم.

بابک دین‌پرست درگفت‌و‌گو با خبرنگارایلنا در مورد شیوع اعتیاد درکشور به رغم تلاش‌های گسترده‌ای که برای مقابله با آن صورت می‌گیرد، گفت: نمی‌خواهم بگویم اقدامات ما در حوزه فرهنگی و پیشگیری منجر به کاهش صددرصد یا توقف روند اعتیاد در کشور شده است و اصلا این ادعا را نداریم همانطور که هیچ کس در دنیا نمی‌تواند این ادعا را داشاه باشد.

وی تصریح کرد: مهم این است ما تلاش خود را انجام دهیم تا این شیب تند را کاهش دهیم.

دین‌پرست با اشاره به اینکه در همسایگی کشوری قرار داریم که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد مواد مخدر دنیا را تولیدمی کند، افزود: از طرف دیگر با تحولات جدی در دنیا مواجه هستیم و آن تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی است که ما نیز نمی‌توانیم جدای از این قضیه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: درحد بضاعت و ظرفیتمان نسبت به پیشگیری از اعتیاد در کشور عمل می‌کنیم و باید این موضوع را در نظر گرفت که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد چه اتفاقاتی ممکن بود رخ دهد؟

دین‌پرست با اشاره به نگاه‌های مختلفی که در رابطه با اعتیاد و مواد مخدر در دنیا وجود دارد، افزود: برخی می‌گویند اقدامات باید در مواجه با این مسئله تهاجمی و مبارزه‌ای باشد. برخی دیگربر این عقیده‌اند که برخورد‌ها برای کاهش شیب اعتیاد باید تدافعی باشد و برخی دیگر نیز بر این عقیده هستند که باید مسئله اعتیاد را کنترل و مدیریت کنیم تا بتوانیم آسیب ناشی از آن را کاهش بدهیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه اکثر مردم و کار‌شناسان فقط به ظاهر اعتیاد توجه می‌کنند، افزود: آن‌ها فقط یک فرد معتاد را در خیابان می‌بینند و‌ای کاش فقط‌‌ همان باشد.

دین‌پرست ادامه داد: ‌ای کاش مشکل ما فقط وجود یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد بود اما مسئله مهم آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد است و کمتر کسی به مرگ و میر‌های ناشی از اعتیاد توجه می‌کند و کمتر به این موضوع درکشور پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به موج سوم شیوع ایدز درکشور به دلیل مصرف مواد محرک توسط تن فروشان کمتر توجه می‌شود، افزود: همچنین به طلاق‌ها، خودکشی، مشکلات مالی، ‌ مشکلات جنسی و روابط نامشروع و همچنین قتل‌های ناشی از اعتیاد کمتر توجه می‌شود.

دین‌پرست با بیان اینکه در حوزه درمان اولویت ما علاوه بر درمان معتادان کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد است، افزود: تمام تمرکز ما بر این است که شیوع ایدز و همچنین شیب تند مرگ ومیر ناشی از اعتیاد را کاهش دهیم و الحمدلله در طی دو سال گذشته توانستیم آن را کنترل و کاهش بدهیم.

به گفته وی توسعه مراکز درمانی، استاندارد سازی مراکز درمانی و ارائه هر گونه خدمات درمانی و کاهش آسیب‌ها در دستورکار ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز