خبرگزاری کار ایران

دین پرست خبر داد:

افزایش ۳.۶ درصدی مرگ و میر ناشی از اعتیاد

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۰۴۹

مرگ و میر ناشی از اعتیاد نیز در تهران ۳۰ درصد با رشد مواجه بوده است / یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور حتم آمار آن افزایش یافته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از اعتیاد در کشور گفت: در پنج ماهه نخست امسال مرگ و میر ناشی از اعتیاد ۳.۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک دین‌پرست امروز(چهارشنبه) در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه وضعیت رضایت‌بخشی از میزان شیوع اعتیاد وجود ندارد، گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کف خیابان رضایت عمومی وجود ندارد به همین دلیل است که مصون سازی و کاهش تقاضا باید در اولویت چرخه مبارزه با مواد مخدر قرار بگیرد.

وی با اشاره به آمار شیوع‌شناسی اعتیاد در سال ۹۰ گفت: بر همین اساس یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور حتم آمار آن افزایش یافته است.

دین‌پرست با تاکید بر سیاست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر و قانون‌های موجود در این زمینه گفت: وظیفه کمیته فرهنگی؛ صیانت، حمایت و محافظت از ۷۶ میلیون جمعیت سالم در کشور است.

وی با بیان اینکه برخی برنامه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر مربوط به سال گذشته بوده و فاقد اثربخشی است، گفت: نمی‌دانیم چرا ساختارشکنی برای ما سخت است، باید شیوه‌های غیرموثر سنتی را کنار گذاشته و با جسارت، برنامه‌های نوین را جایگزین کنیم.

مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی کلید می‌خورد

وی با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: بررسی‌های اولیه‌ای برای حضور در فضای مجازی را انجام داده‌ایم و قرار است به صورت نظامند و قانون مدار در فضای مجازی فعالیت کنیم.

به گفته وی کسب لذت، کنجکاوی، تفریح و مشکلات روحی و روانی مهم‌ترین عوامل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر هستند.

وی با اشاره به آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ تصریح کرد: براساس این آمار ۲۰۰ هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد از دست داده‌اند و فاصله مصرف تا مرگ سه ساعت بوده است.

دین‌پرست ادامه داد: در طول پایان سال‌های ۹۰،۹۱، ۹۲ و شش ماهه اول سال جاری ۶۴ هزار معتاد متجاهر دستگیر و مشمول ماده ۱۶ شده‌اند که تنها دوازده هزار نفر از دستگیر شدگان مربوط به شش ماه اول امسال بوده و سه هزار نفر آن‌ها تهرانی بوده‌اند.

به گفته وی برخی از دستگیر شدگان بین ۱۸ تا ۲۰ سال، ۴۰ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۳۹ درصد بی‌خانمان و ۴ درصد دارای تحصیلات بالای لیسانس بوده‌اند.

دین‌پرست با اشاره به اینکه سال گذشته مرگ و میر ناشی از اعتیاد ۳.۳ درصد کاهش یافته بود، گفت: این درحالی است که در پنج ماهه اول امسال مرگ ومیر ناشی از اعتیاد ۳.۶درصد افزایش داشته است.

رشد ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از اعتیاد در تهران

به گفته دین پرست مرگ و میر ناشی از اعتیاد نیز در تهران ۳۰ درصد با رشد مواجه بوده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از گسترش مواد روانگردان جدید(nps) در دنیا خبر داد و گفت: این مواد با پایه گیاهی با نام‌های آقای خوشحال و صخره و… تولید می‌شوند و منشاء مواد تولید شده آن‌ها تحت کنترل نیست و به عنوان تهدید جدی در دنیا مطرح است.

وی خاطر نشان کرد: تعداد این مواد از ۲۵۴ مورد در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۴۰۰ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر وجود این روانگردان‌ها در کشور ارائه نشده است، گفت: اما بعید نیست در آینده گزارشاتی مبنی بر توزیع و مصرف این مواد در استان‌ها داشته باشیم.

دین پرست ادامه داد: براساس آخرین طرح شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰،۲۶ درصد معتادان مصرف کنندگان شیشه، ۵۵ درصد تریاک و مابقی هروئین و حشیش و غیره هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز