خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن جامعه شناسی ایران:

جامعه شناسی زیست محیطی را فعال کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۳۷۴

بحران آب پیامدهای مختلفی دارد که انجمن جامعه شناسی از سال ۸۹ باتدوین برنامه ۱۵ ساله سعی بر مشارکت مناسب و همراه با برنامه‌های راهبردی در این زمینه داشته است.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: مساله آب درسطح وسیع به مسائل طبیعی و محیط زیست و در سطح بالاتر به مسایل اجتماعی کشور مربوط می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد امین قانعی راد» در نشست خبری همایش های آب، فرهنگ و جامعه با اشاره به اینکه داشتن نگاه بخشی و منطقه ای به مساله آب کار درستی نیست، افزود: بحران آب پیامدهای مختلفی دارد که انجمن جامعه شناسی از سال ۸۹ باتدوین برنامه ۱۵ ساله سعی بر مشارکت مناسب و همراه با برنامه های راهبردی در این زمینه داشته است.

قانعی راد افزود: در همین راستا جامعه شناسی زیست محیطی را با گردهمایی چندین نفر از فعالان علوم اجتماعی فعال کرده ایم و جلساتی را نیز در این زمینه برگزار نموده ایم.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه باید اهمیت جامعه شناسی زیست محیطی در کشور روشن شود، ادامه داد: در بسیاری از برنامه ها با هدف‌های خوب و نیت‌های مثبت اقداماتی انجام شد که سعی در بهبود وضعیت مردم داشت برای نمونه جهاد کشاورزی پس از انقلاب در قالب هیات‌های ۷نفره اقدام به حفر چاه و توزیع پمپ آب در میان روستاییان کرد.

وی در عین حال با اشاره به برخی از آمارها گفت: براساس پژوهشی که ۷الی ۸ سال گذشته انجام شده است سالیانه ۵۰ هزار جنگل و ۱۰ هزارهکتار پوشش زراعی از بین می روند.

در ادامه این مراسم «انوش اسفندیاری»، رییس اندیشکده «تدبیر آب ایران» گفت: شاهد هستیم که در رابطه با بحران آب برخی از تصمیمات تکراری هستند و این درحالی است که بخش مهمی از مصارف آب ما در روستا وقف کشاورزی است.

وی بابیان اینکه آب نقش عمده ای در مصرف عمومی، تولید اقتصادی و خدمات آب دارد که برای حل معضل آب باید به این سه نقش توجه شود.

اسفندیاری با تاکیدبر اهمیت نقش مجلس و قوه قضاییه در حل مساله آب گفت: مسایل مربوط به حقوق مالکیت و بهره برداری از منابع آب و تخصیص بودجه مسائل مهمی است که مستقیما به حوزه قضاییه و مقننه مربوط می شود.

همچنین در ادامه این نشست «هادی خانیکی» رییس انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با تاکید بر اینکه برای گسترش این گونه نشست‌ها باید ابتدا زمینه ایجاد گفت و گو فراهم شود، افزود: بهانه اساسی بر سر ایجاد گفت و گو، ‌ رسیدگی به مسایل اجتماعی است.

وی افزود: این همکاری میان بخش خصوصی، دولت و نهادهای مدنی فرصتی تاریخی است که می‌تواند براساس اعتمادی متقابل به مساله حل بحران آب بپردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز