خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با عضو شورای ساماندهی کودکان خیابان مطرح شد؛

چرا آیین نامه شورای ساماندهی کودکان خیابان نیاز به بازنگری دارد؟

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۳۰۸

اینکه امروز شاهد هستیم، نمایندگان مجلس در مورد کودکان کار و خیابان اظهار نظر می‌کنند به طور حتم حاصل تلاش طولانی مدت سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه است.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان خیابان به ضرورت‌های تدوین پیش نویس جدید آیین نامه این شورا اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه نیاز به تطبیق با شرایط اجتماعی روز جامعه دارد، علاوه بر این بسیاری از موارد برای حل مشکلات کودکان کار و خیابان در آن نادیده گرفته شده است.

«محمد لطفی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد دلایل بازنگری در آئین نامه شورای ساماندهی کودکان خیابان گفت: این آیین نامه حدود ۱۰ سال پیش تدوین شده و نیاز به تطابق با شرایط اجتماعی روز و رفع برخی مشکلات را دارد.

وی توضیح داد: شرایط اقتصادی و اجتماعی از جمله نرخ تورم و بیکاری در۱۰سال گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته است که نمی‌توان این مسائل را در فرآیند حل مشکل کودکان کار نادیده گرفت.

لطفی افزود: این آیین نامه ۱۰سال مسکوت ماند و در دولت جدید دوباره مطرح شد، که این امر یا نشان دهنده ضعف‌های آیین‌نامه برای اجرایی شدن است و یا اینکه نشان می‌دهد مسئولان نسبت به اجرای آن در طی این سال‌ها بی‌تفاوت بوده‌اند.

وی در مورد برخی موارد که نیاز به اضافه شدن به آئین نامه را دارد، اظهار کرد: برای رسیدگی به مساله کودکان کار و خیابان ضرورت دارد که سازمان‌هایی همچون وزارت کشور و اداره اتباع خارجی نیز جزیی از شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان باشند در حالی که این دو دستگاه در آیین نامه فعلی به کلی نادیده گرفته شده‌اند.

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان خیابان ادامه داد: نقش سازمان‌های مردم نهاد نیز در این آیین نامه بسیار کمرنگ است بنابراین در پیش نویس جدید آیین نامه سعی شده که در شورای ساماندهی نقشی ساختاری برای سمن‌ها در نظر گرفته شود تا حضور آنها برای حل این مشکل تنها منوط به سلیقه مدیران نباشد.

این فعال حقوق کودک با اشاره به اینکه نگاه آئین‌نامه فعلی به کودکان خیابان تنها معطوف به مسائل مبلمان شهری است، گفت: باید به مسئله کودکان کار نگاهی ریشه‌ای داشت و سعی کرد که با قرار دادن کودک در چتر حمایتی از ورود و یا ماندن او در چرخه کار جلوگیری کرد.

لطفی افزود: همچنین آئین نامه فعلی تنها کودکان خیابان را در نظر گرفته، درحالی که در پیش نویس جدید آئین نامه کودکان کار، کودکان خیابان و کودکان کار و خیابان درنظر گرفته شده اند و نام آن نیز به آیین نامه «حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان» تغییر یافته است.

این عضو اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان ادامه داد: مشکل دیگر این آئین نامه آن است که متولی اجرای آن سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است و بدیهی است که این سازمان از آنجایی که خود زیر مجموعه یک نهاد دیگر است، قدرت آن را ندارد که نهاد‌های بالا دستی خود را موظف به انجام وظایف خود در مورد کودکان کار و خیابان و شرکت در جلسات شورا کند.

لطفی تصریح کرد: نکته دیگری که باید در نظر گرفت آن است که ۱۰ سال پیش وزارتخانه‌های کار، رفاه و تعاون ادغام نشده بودند اما اکنون که این اقدام صورت گرفته و شرایط و وظایف این وزارتخانه نسبت به کودکان کار تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که تدوین این آیین نامه را بازگشت به نقطه صفر خوانده بود، گفت: من خوشحالم که یک نماینده مجلس در مورد کودکان کار اظهار نظر کرده، اما خوب است که پس از انتشار پیش نویس این آیین نامه و خوانده شدن متن آن، این آیین نامه را ارزیابی و مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

لطفی گفت: اینکه امروز شاهد هستیم، نمایندگان مجلس در مورد کودکان کار و خیابان اظهار نظر می‌کنند به طور حتم حاصل تلاش طولانی مدت سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه است.

این فعال حقوق کودک تصریح کرد: هرچند که آئین نامه جدید هنوز تکمیل نشده و به تصویب نرسیده است اما آئین نامه قدیمی همچنان لازم الاجرا است و شورای سامان‌دهی کودکان کار و خیابان جلسات خود را نیز بر اساس آن برگزار کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز