خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ضرورت جذب مددکاران اجتماعی در مدارس برای پیشگیری از خشونت

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۲۰

آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است / احترام متقابل در هر محیطی می‌تواند در کنترل و کاهش تنش‌ها، درگیری‌ها و بروز رفتار خشونت آمیز موثر باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: آموزش و پرورش باید مهارت‌های زندگی از قبیل کنترل خشم، ‌تصمیم‌گیری درست، روابط بین فردی و رفتار جرأت‌مندانه را در کنار موضوع‌های دیگر به دانش آموزان آموزش دهند.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کشته شدن معلم بروجردی توسط دانش آموز خود، خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که آموزش و پرورش یک محیط اجتماعی است که با سایر محیط‌ها در تعامل است، لذا آموزش‌هایی که افراد خارج از این محیط دریافت می‌کنند در نوع رفتارشان تاثیر گذار خواهد بود. لذا اینگونه نیست که افراد خشونت را تنها در آموزش و پرورش بیاموزند.

وی ادامه داد: اما آموزش و پرورش باید مهارتهای زندگی از قبیل کنترل خشم، ‌تصمیم گیری درست و روابط بین فردی و رفتار جراتمندانه را در کنار موضوع های دیگر به دانش آموزان آموزش دهد و چنانچه فعالیت خود را در این زمینه گسترده، فراگیر و مستمر انجام دهد، طبیعتا می‌تواند در کنترل خشونت و بالابردن آستانه تحمل کمک زیادی به جامعه کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است، افزود: دانش آموزان به هر حال حداقل ۱۲ سال از عمر خود را در نظام آموزش و پرورش سپری می‌کنند و خانواده‌ها نیز به این واسطه با آموزش و پرورش در ارتباط هستند اما در عین حال فقط آموزش و پرورش نیست که می‌تواند بر رفتارهای دانش آموزان تاثیرگذار باشد بلکه امروز رسانه‌ها، ‌الگوهای تربیتی خانواده، شرایط اقتصادی و گروه همسالان و تشکلات خارج از گروه مدرسه که دانش آموز با آنها سر وکار دارد، نیز می‌تواند در این امر تاثیر گذار باشد.

حضور مددکاران اجتماعی به تعامل بیشتر می انجامد

موسوی چلک خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که در چند سال اخیر به ویژه در یک سال گذشته آموزش و پرورش در بخش پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی که خشونت نیز بخشی از آن به شمار می‌رود، نسبت به سالهای گذشته بهتر عمل کرده، اما انتظار ما این است که برای بهبود این روند مددکاران اجتماعی در مدارس جذب شوند چرا که حضور مددکاران اجتماعی به تعامل بیشتر می انجامد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مددکاران اجتماعی در مدارس افزود: جایگاه مددکار اجتماعی در محیط مدرسه به دلیل نوع وظایفی که دارد، طبیعتا می‌تواند در کنترل بروز آسیب‌های اجتماعی و حوادثی از این دست بسیار موثر باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: همانطور که در گذشته بار‌ها اعلام کرده‌ایم؛ این آمادگی را داریم به عنوان تشکلی غیردولتی با بیش از نیم قرن سابقه در زمینه تامین نیرو، آموزش و نظارت مددکاران در مدارس با آموزش و پرورش همکاری کنیم.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه و حفظ احترام متقابل بین معلم و دانش آموز، تصریح کرد: بدون شک یکی از حقوق اساسی هر یک از ما به عنوان شهروند در هر محیطی که قرار می‌گیریم، حفظ کرامت اجتماعی است.

موسوی چلک افزود: از آنجا که هر کسی نسبت به فرد دیگری بی‌احترامی کند، با عثایجاد حس ناخوشایند در دیگری می‌شود، گاهی مواقع نیز این حس می‌تواند منجر به حس انتقام جویی شود. لذا فرد در مدرسه چه به عنوان معلم و چه در نقش دانش آموز باید مورد احترام قرار گیرد، لذا در هر محیطی رفتار احترام‌آمیز متقابل می‌تواند در کنترل و کاهش تنش‌ها، درگیری‌ها و بروز رفتار خشونت آمیز موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز