خبرگزاری کار ایران

قائیدرحمت در گفت‌وگو با ایلنا:

بهزیستی آمار دقیق کودکان فاقد شناسنامه را اعلام کند / دولت برای حل مشکلات این کودکان لایحه ارائه دهد

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۷۳۶

نهادهای مربوطه می‌توانند در این خصوص لایحه‌ای تهیه و در دولت تصویب کنند و چنانچه در این خصوص نیاز به قانون احساس می‌شود؛ لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره ممانعت از کودکان فاقد شناسنامه برای حضور در مدارس گفت: اگر در زمینه کمک به این دسته از کودکان با فقر قانون مواجه باشیم، مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای برطرف کردن این خلاء اعلام می‌کند.

عباس قائیدرحمت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: هر کس هویتی دارد و زمانی که متولد می‌شود، هویت او و والدینش مشخص است اما اگر فرد به دلیل نامشخص بودن هویت والدینش، فاقد هویت باشد، مانند کودکانی که سر راه گذاشته می‌شوند، ضرورت دارد برای چنین افرادی هویتی تعریف شود و دستگاه‌های متولی امر نیز باید به صورت مناسبی در موضوع ورود کرده تا کودک از رشد لازم، آموزش و حقوق اجتماعی خود محروم نشود.

وی با یادآوری نگهداری و مراقبت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز شبه خانواده افزود: در این مراکز به مسائل مرتبط با رشد یا آموزش این کودکان توجه شده و اقدامات لازم در راستای پرورش این کودکان انجام می‌شود.

نماینده مردم ازنا و درود با بیان اینکه آموزش و پروش به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، اظهار کرد: ارائه شناسنامه برای ثبت نام در مدارس در همه دنیا ضروری است چرا که باید مشخص شود که فرد کیست و تابعیت کدام کشور را دارد، بنابراین اینکه آموزش و پرورش کودکان فاقد شناسنامه را ثبت نام نمی‌کند، عملی قانونی است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی امر باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و اگر متولی این امر سازمان بهزیستی است، این سازمان باید آمار دقیقی از این کودکان اعلام کرده و وضعیت آنان را مشخص نماید؛ بدین معنا که سازمان بهزیستی از طریق وزارت کار و با همکاری وزارت کشور این موضوع را دستور کار خود قراردهد.

قائیدرحمت ادامه داد: نهادهای مربوطه می‌توانند در این خصوص لایحه‌ای تهیه و در دولت تصویب کنند و چنانچه در این خصوص نیاز به قانون احساس می‌شود؛ لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند.

نماینده مردم لرستان اظهار کرد: همانطور که با مفقود شدن شناسنامه یک فرد می‌توان برای آن المثنی صادر کرد، برای کودکانی که فاقد شناسنامه بوده یا شناسنامه‌هایشان به دلایل مختلف مفقود شده است، باید راهکاری ارائه شود و اگر بر سر راه صدور شناسنامه برای این دسته از کودکان مانعی وجود داشته باشد ما در مجلس آمادگی خود را برای قانونگذاری و تسهیل امور در این زمینه اعلام می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مشکل این گروه از کودکان نه تنها مشکل نگهداری و آموزش است، بلکه داشتن مدارک مستند نیز است، چرا که این کودکان نه تنها برای ثبت نام در مدارس که در بزرگسالی برای تمامی امور خود همچون ازدواج، ‌ رفتن به دانشگاه، ‌رفتن به سربازی یا خروج از کشور نیاز به مدارکی مستند دارند که به مراجع قانونی ارائه دهند.

قائید رحمت تاکید کرد: اگر بر سر راه صدور شناسنامه برای این کودکان مانعی وجود داشته باشد، ثبت احوال باید با توجه به قوانین اقدام کند و اگر خلایی قانونی در این راه وجود داشته باشد باید با کمک وزارت کار و وزارت کشور و سازمان بهزیستی به سرعت اقدامات لازم انجام شود و کمیسیون اجتماعی مجلس هم برای کمک به حل مشکلاتی که تبعات فرهنگی و اجتماعی دارد، آمادگی خود را اعلام می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز