خبرگزاری کار ایران

صفاتیان در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد:

جلوگیری از فروش غیرقانونی ترامادول در عطاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۱۳

یکی از موضوعاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت بهداشت و نیروی انتظامی درخواست کرده است، جلوگیری از فروش ترامادول در عطاری‌ها است / این دارو به صورت قاچاق نیز وارد کشور می‌شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید به خطر افزایش مصرف ترامادول در کشور گفت: ترامادول داروی خطرناکی است و می‌تواند پیش زمینه مصرف هرویین در کشور باشد.

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: مصرف ترامادول در کشور ما شابع است و خطرات زیادی را به همراه دارد و دستگاه‌های متولی امر باید در حوزه مبارزه با اعتیاد ترامادول فعالیت خود را بیشتر کنند.

وی ادامه داد: قانونا فقط داروخانه‌ها می‌توانند، این دارو را با نسخه پزشک ارائه دهند اما شاهد فروش غیرقانونی این دارو در عطاری‌ها هستیم.

صفاتیان تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت بهداشت و نیروی انتظامی درخواست کرده است جلوگیری از فروش ترامادول در عطاری‌ها است. ضمن اینکه شاهد این هستیم که این دارو به صورت قاچاق نیز وارد کشور می‌شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: میزان مصرف ترامادول در کشور در حال افزایش است و ممکن است، این ماده جایگزین تریاک شود. تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روانگردان سبب شده در سال‌های اخیر میزان گرایش به ترامادول در میان معتادان افزایش یابد. عموماً کسانی که مواد روانگردان مصرف می‌کنند، نسبت به مصرف مواد مخدر در کنار روانگردان مصرفی خود، تمایل دارند و در دسترس‌ترین ماده مخدر برای این افراد داروی ترامادول است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمار دقیقی از سن گرایش به اعتیاد افراد در ایران وجود ندارد، گفت: اقداماتی در حال انجام است تا این آمار تهیه شود و ما امیدواریم که در سال آینده این اتفاق بیفتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره میزان مصرف مواد مخدر نیز گفت: در سال ۸۶ میزان مصرف مواد روانگردان در بین معتادان ۵ درصد بوده است و در سال ۹۱ این میزان به ۲۶ درصد افزایش داشته است. در حقیقت می‌توان عنوان کرد که مصروف مواد روانگردان در کشور طی سال‌های اعلام شده ۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین درباره شیوع اعتیاد در زنان نیز گفت: در سال ۸۶ آمار معتادان زن ۵ درصد بوده که در سال ۹۱ این رقم به ۱۰ درصد رسیده که نشان از دوبرابر شدن میزان اعتیاد در زنان دارد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با اشاره به اینکه درباره اعتیاد کودکان به مواد مخدر آمار درستی در دسترس نیست، درباره اعتیاد در مدارس نیز گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با وجود تغییراتی که در دولت یازدهم در آن رخ داده، تلاش دارد تا نگاه به کاهش تقاضا را با دقت بیشتری دنبال کند.

صفاتیان همچنین گفت: این ستاد اقداماتی را درباره کاهش تقاضا، کاهش آسیب و پیشگیری در دستور کار خود دارد که می‌تواند در حوزه مواد مخدر کمک‌کننده باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هر چه توسعه این برنامه بیشتر باشد، ضمن اینکه ورود افراد به اعتیاد کمتر می‌شود، شاهد گرایش بیشتر معتادین به مراکز ترک اعتیاد هستیم.

وی گفت: متولی این امور علاوه بر ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های کشور هستند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر همچنین درباره انحلال مراکز خصوصی ترک اعتیاد به دلیل قاچاق متادون گفت: این بحثمنتفی شده است. پیش از این عنوان شده بود که وزارت بهداشت در تلاش است که پزشکان مراکز درمان اعتیاد خصوصی را در خانه‌های بهداشت به کارگیرد و توزیع متادون را به داروخانه‌ها واگذار کنند. خوشبختانه به نظر می‌رسد که این موضوع در وزارت بهداشت به درخواست مرکز مبارزه با مواد مخدر منتفی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز