خبرگزاری کار ایران

سردار جلالی: 

 هر فناوری، نیازمند یک پیوست دانشی پدافند غیرعامل است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۰۶۵

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: هر فناوری، نیازمند یک پیوست دانشی پدافند غیرعامل است تا در تله اشراف و تسلط نیفتیم. یعنی بهره برداری از فناوری با در نظر داشتن تهدیدات.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشستی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت موضوع پدافند غیرعامل برگزار شد، با بیان اینکه رصد تهدیدات یکی از تکالیف جامعه دانشگاهی ماست، گفت: همانگونه که پشت هر یک از این تهدیدات، مطالعه علمی قرار دارد، راهبردهای دفاعی در برابر این تهدیدات نیز باید از دل دانشگاه بیرون بیاید.

سردار جلالی با بیان اینکه همین ترور و شهادت اساتید و دانشمندان ما نشان می دهد که ما در حوزه علمی و دانشی نیز با تهدیداتی مواجهیم، اظهار داشت: نخستین موضوعی که در پدافند غیرعامل باید به آن پرداخت، ارزیابی دارایی هاست، تا مشخص شود کدام یک از دارایی های ما نیازمند اقدامات پدافندی و حفاظتی است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به ارائه تقسیم بندی دارایی های کشور پرداخت و توضیح داد: بخشی از دارایی ها، زیرساختهای فیزیکی است. بخشی نیز دارایی های سایبری و بخشی انسانی، و دسته‌ای دیگر معنوی است. 

وی با بیان اینکه متناسب با نوع دارایی ها، نوع اقدامات پدافند غیرعامل متفاوت است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راهبرد کشور براساس آیات قرآن و تدابیر مقام معظم رهبری، قوی شدن در حوزه های مختلف است، یکی از بازوهای کمک کننده، قوی شدن کشور در حوزه علم و دانش است. 

سردار جلالی نخبگان و دانشمندان را افسران و فرماندهان عرصه قوی شدن در حوزه علم دانش دانست و گفت: بخشی از تلاش دشمنان ما برای آسیب زدن به این سرمایه های ارزشمند کشور است که باید راهبردها و اقدامات مناسب برای حفظ این سرمایه های ارزشمند اتخاذ و عملیاتی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به همکاری های مشترک این سازمان با دانشگاه های کشور، توضیح داد: در مواجهه با علم و دانش هم باید از منظر تهدیدنگر به موضوع پرداخت و هم باید برای تولید اقتدار از آن بهره برد. 

وی با بیان اینکه تهدیدات انسان‌محور که موضوع پدافند غیرعامل است به علت پویایی و بهره گیری از راهبرد و فناوری از جمله حوزه هایی است که تسلط علمی بر آن دشوار و البته حائز اهمیت است، تصریح کرد: این موضوع هم نیازمند رصد فناوری و هم رصد راهبرد است تا هم با ماهیت تهدید آشنا شویم و هم از منظور و هدف آن مطلع شویم تا بتوانیم در برابر آن راهبرد دفاعی مناسبی به کار بگیریم.

سردار جلالی با بیان اینکه بخشی از فناوری که توسط کشورهای پیشرفته و توسعه‌دهندگان آن تولید و در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد، با هدف اشراف و تسلط است، توضیح داد: درون رگولاتوری بودن، حاکمیت گریز بودن و ملی نبودن از جمله ویژگی های فناوری های به ویژه در بخش سایبری است که این ویژگی ها، به نوعی تهدیدات مستتر در ذات فناوری محسوب می شود اگرچه این امر نافی فرصت ها و خدمات آن نیست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با این شرایط، مطالعه و رصد تهدیدات و مخاطرات هر فناوری قبل از بکارگیری آن یک ضرورت جدی و حیاتی است، خاطرنشان کرد: این امر نشان می دهد که هر فناوری، نیازمند یک پیوست دانشی پدافند غیرعامل است تا در تله اشراف و تسلط نیفتیم. یعنی بهره برداری از فناوری با در نظر داشتن تهدیدات.

وی با بیان اینکه رصد خانه فناوری یکی از ضروریات کنونی است، متذکر شد: همجوشی و ترکیب فناوری ها، پدیده جدیدی است که به ویژه در فضای سایبری با آن روبه رو هستیم. این همجوشی، ده و صدها مدل استفاده و بالطبع آن تهدیدات را با خود به همراه دارد. 

سردار جلالی با بیان اینکه رصد این تهدیدات یکی از تکالیف جامعه دانشگاهی ماست، متذکر شد: همانگونه که پشت هر یک از این تهدیدات، مطالعه علمی قرار دارد، راهبردهای دفاعی در برابر این تهدیدات نیز باید از دل دانشگاه بیرون بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز