خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی:

مسئولان واکسن کرونا را برای مردم در حد گسترده فراهم کنند/ برای خرید واکسن مادرنا در حال بررسی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۴۳۹

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: حرف اصلی ما این است که تهیه واکسن برای مردم ما موضوع حیاتی است و باید در بازه زمانی مشخص و محدود به شکل گسترده تهیه شود، چون اگر بین توزیع واکسن فاصله بیفتد اثر خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدرضا ظفرقندی» رئیس سازمان نظام پرشکی با اشاره به شیب نزولی در بیماری کرونا گفت: ما یک شیب نزولی را در بیماری کرونا داریم که الان نتایج آن تصمیمات کلان خودش را نشان می‌دهد، اما خوب بود که این تصمیمات از مدت‌ها قبل شروع می‌شد تا در پیک‌های قبل هم نتایج بهتری به دست می‌آوردیم و امیدوارم نتایج کار به شکلی پیش رود که آسیب کم‌تری به افراد برسد.

وی ادامه داد: ما پیش از این جزو ۵ کشور اول ابتلا‌ی ویروس بودیم و الان طبق آمار آمریکا، روسیه، مکزیک، آلمان و ترکیه جزو کشورهایی با ابتلای بالا هستند و الان آمار نشان می‌دهد ما جزو ده کشور اول هم نیستیم و الان شرایط بهتری ایجاد شده است.

ظفرقندی افزود: حرف اصلی ما این است که تهیه واکسن برای مردم ما موضوع حیاتی است و باید در بازه زمانی مشخص و محدود به شکل گسترده تهیه شود، چون اگر بین توزیع واکسن فاصله بیفتد اثر خود را از دست می‌دهد، طبیعی است که در این موضوع تمام بخش‌ها باید بسیج شوند، حتی بخش خصوصی هم باید ورود کند و ما درخواستی را به وزیر ابلاغ کردیم که ما هم آمادگی همکاری داریم.

وی ادامه داد: برخی کشورها در تلاش هستند تا زودتر تزریق واکسن را انجام دهند تا زودتر به شرایط عادی اقتصادی کشورشان برگردند و این موضوع در کشور ما هم وجود دارد.

او درباره سیاست ایمنی گله‌ای، بیان کرد: ایمنی گله‌ای یا ایمنی جمعیتی تنها راهش واکسیناسیون است و در رابطه با بیماری که مرگ و میر ندارد شاید این ایمنی اثر داشته باشد اما بیماری که مرگ و میر دارد هیچ پزشکی که در ابعاد علمی قابل قبول باشد به جز واکسیناسیون اعتقاد ندارد و اینکه کسی در کشور بگوید به طول کلی موضوع را رها کنیم، در سیاست گذاری‌ها ندیدیم.

ظفرقندی با اشاره به روز پرستار، افزود: ما که در بیمارستان کارمان همراهی با تیم درمان است، باید تلاش همه با هم دیده شوند و طبیعتا باید ابعاد اقتصادی در رابطه با حق و حقوق پرستاران به درستی انجام شود تا گشایشی در بخش خصوصی فراهم شود، چون در بحث شهدای سلامت هنوز این موضوع ادامه دارد و امیدواریم بحث‌هایی که از اول مطرح بوده که لااقل خانواده‌ سلامت از حمایت‌هایی بهره‌مند شوند و اینطور نباشد که وقتی همکاران با این خانواده‌ها تماس می‌گیرند متوحه شوند، هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود.

خرید واکسن کرونا باید در اولویت باشد

ظفرقندی بیان کرد: من وظیفه دارم در بخش درمان از افرادی که باکیفیت کار کردند تقدیر کنم که این بخش خصوصی و دولتی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به جهش ویروس انگلیسی افزود: این مورد جای نگرانی دارد و حتما باید بررسی شود و دیگر کشورها به همین دلیل از سفر به انگلیس ممانعت کردند.

وی ادامه داد: واکسن کرونای ایرانی به فاز انسانی رسیده و موثر است، امکان تهیه انبوه در کشور وجود ندارد، اما باید خرید در اولویت قرار گیرد، چون موضوع بسیار مهمی برای کشور است و این نکته قابل اهمیت است که باید واکسن را در بازه زمانی محدود وارد کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: این واکسن از فاز حیوانی عبور کرده و در فاز انسانی سه مرحله است که هر مرحله دو ماه وقت می گیرد و هنوز ارزیابی درباره عوارض واکسن انجام نشده است.

آمار ابتلای کادر درمان بالا است

وی گفت: ما امکان خریداری واکسن فایزر را نداریم و بر روی واکسن‌های مناسب‌تر همچون مادرنا در حال بررسی هستیم.

ظفرقندی ادامه داد: به غیر از کشور چین هیچ شرکتی واکسن به بخش خصوصی نمی‌دهد که آنهم مستقیم در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: با تزریق واکسن کرونا، باید زنجیره انتقال قطع شود وبرای این موضوع باید بیش از ۶۵ درصد مردم واکسینه شوند، اما در این زمینه نباید تحت تاثیر فضای مسمومی قرار گرفت که اطلاعات اشتباه بدهند.

ظفرقندی با اشاره به آمار ابتلای کادر درمان گفت: آمار ابتلای کادر درمان بسیار بالا است و به طور مثال در بیمارستان سینا بیش از یک سوم کادر درمان به کرونا مبتلا شدند.

من به تزریق واکسن داخلی تمایل دارم

وی در مورد وضعیت واکسن ساخت داخل گفت: من که به تزریق واکسن کرونای تولید داخل تمایل دارم هرچند بنده چندی پیش به ویروس کرونا مبتلا شدم و افرادی که مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند فعلا به واکسن نیاز ندارند.

وی با اشاره تعاملات با ستاد کرونا، بیان کرد: نظام پزشکی در مراحل مختلف در تعامل با ستاد کرونا حضور داشته و در صورت مشاهده آسیب، نامه و بیانیه صادر کردیم، مثلا در آغاز سال تحصیلی جلوی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را سعی کردیم به شکل حضوری بگیریم.

دولت باید هزینه واکسن برای اقشار آسیب‌پذیر را تامین کند

ظفرقندی افزود: توجه داشته باشید که قیمت واکسن متفاوت است و از 4 دلارتا 40 دلار است که هزینه تامین دارو برای ایران در حال حاضر 52 میلیون دلار خواهد بود، در این میان برخی مبتلا شده و برخی نیز مشمول تزریق نمی‌شوند، بنابراین قیمت خریداری واکسن چندان گزاف نیست و ما مشکلی از این جهت نداریم، و دولت باید هزینه‌ی واکسن برای اقشار آسیب پذیر را تامین کند.

وی با اشاره به لزوم حمایت بیمه‌ای، ادامه داد: دولت می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود و  به دنبال واکسن با قیمت 12 دلار هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: نزدیک یک سال از ثبت اسامی شهدای سلامت گذشته اما این در حالی است که بر اساس تعاریف موجود، فردی شهید سلامت عنوان می‌شود که در بخش کرونا بوده باشد، در حالی که بسیاری از پزشکان، خدمات کادر درمان و پرستاران در بخش خصوصی بر اثر کرونا جان باختند و سعی ما بر مجاب کردن مسئولان امر برای توجیه این قضیه است تا آنها هم شهید محسوب شوند.

وی در مورد طب سنتی و اثر آن بر درمان کرونا، بیان کرد: متاسفانه با فرضیه نمی‌توان فردی را درمان کرد، اگر فردی مدعی درمان کرونا از طریق سنتی است باید مراحل علمی را طی کند که من در این زمینه نگران هستم، برای مثال مراجعانی داریم که مثلا فردی به سرطان سینه مبتلا شده و بعد از یکسال که از طب سنتی ناامید شده به ما مراجعه می‌کند در حالی که سرطان در مدت زمان یکساله پیشروی‌ بسیاری داشته و در مجموع تاکنون داروی سنتی و مدرن برای درمان کرونا تایید نشده است.

او در پایان گفت: بسیاری از داروها پایه‌ی گیاهی دارد همچنین در بسیاری از موارد این شکل درمان‌ها، درمان‌های اصولی بیماران را به تعویق می‌اندازد که بر اساس پایه‌های علمی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز