خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

برای "مسئله آب" در گذشته کاری نکردند/ تهیه سند سیاهه از مسائل محیط‌زیستی کشور و ارائه آن به دولت جدید

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۲۵۵

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه سند سیاهه از مسائل محیط‌زیستی کشور و ارائه آن به دولت جدید خبر داد.

مسعود تجریشی» معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره موضوعاتی که مسئول بعدی سازمان باید به آن توجه بیشتر داشته باشد، بیان کرد: در همین راستا در حال تهیه‌ی سندی هستیم که به عنوان سند سیاهه مسائل محیط زیستی کشور در آن این موضوعات عنوان شده و باید تعیین تکلیف شود که چه کارهایی تا الان انجام شده و چه کارهایی باید انجام شود.

وی ادامه داد: روند کار در سازمان محیط زیست یک مقدار با سازمان‌های دیگر متفاوت است، در واقع یک موضوع عام و فراتر از دولت‌ها است، چون همه‌ی مردم درگیر مسائل آن خواهند شد، به عنوان یک سازمان نظارتی باید نسبت به تمام موضوعات فراتر از دولت‌ها نگاه کنیم.

تجریشی افزود: حتی خود رئیس سازمان همین رویکرد را داشتند و مسوولانی را در سازمان وارد کرده که پیش از آن پست سیاسی نداشتند، بنابراین سندی که تنظیم شده حاکی از آن است که مسائل قابل پرداختن زیادی داریم که در گذشته‌ی سازمان مطرح نبوده است.

وی گفت: به طور مثال در گذشته‌ی سازمان محیط زیست به موضوع آب پرداخته نمی‌شده است، اگر دقت کنید در گذشته همه در مورد یوزپلنگ صحبت می‌کردند و مسئله محیط زیست صرفاً مسئله‌ی حیات وحش بوده است، در حالی که وقتی نگاه می‌کنید در دو جلسه‌ی شورای عالی محیط زیست مباحثی مطرح شده که در تاریخ شورای محیط زیست مطرح نمی‌شده است و آن مباحث مربوط به آلودگی هوا یا پروژه‌های بزرگی بوده که در مناطق مختلف کشور داریم.

تجریشی افزود: بنابراین برداشت من این است که در دولت آینده باید به سراغ حل مسائل و چالش‌های بزرگ زیست محیطی برویم و ما سعی کردیم در این مدت ۳ الی ۴ سال زیر ساخت‌های آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آلودگی هوا طرح جامع آلودگی هوا را با دانشگاه‌ها در سال ۹۷ شروع کردیم و سال گذشته به اتمام رسید و به مجلس و دولت دادیم، که برای چند کلانشهر چه اقداماتی شود، چه اثر بخشی خواهد داشت و چقدر بر بهبود آلودگی هوای منطقه اثر خواهد داشت.

تجریشی بیان کرد: بنابراین سازمان محیط زیست باید در دوره‌ی بعد سراغ عملیاتی کردن این مسائلی برود که ذکر کردم، ما در سال ۹۶ مطالعات چگونگی حل مشکل پسماند شمال کشور را شروع کردیم و سال ۹۸ به اتمام رسید و آن را ابلاغ کردیم، بعد به امضای وزارت کشور رسید و الان ۹۰ درصد کارهای آن در شمال کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در دولت بعدی باید به سراغ عملیاتی کردن ساماندهی پسماند شمال کشور برود، چون بخشی از کارهای آن انجام شده است، همچنین موضوع بعدی بحث پایش است، که سازمان محیط زیست در گذشته اصلا در این رابطه عملکردی نداشته است و ما نمی‌دانستیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد، بنابراین در سال ۹۷ با اداره صمت جلسه‌ای ترتیب دادیم و سال ۹۸ سامانه‌ای را طراحی کردیم که شروع به بهره برداری کرد و الان هیچ پسماندی در کشور جابجا نمی‌شود مگر اینکه ثبت نشود.

تجریشی گفت: ما با ۱۵ دانشگاه برای بررسی رابطه صنایع و محیط زیست به شکل کار مشترک در ارتباط هستیم، مثلا بحث نیروگاه‌ها را به دانشگاه خواجه نصیر طوسی دادیم تا بررسی کنند و هر ۱۵ دانشگاه به ما نقشه راهی برای صنعت کشور می‌دهند، این کاری است که پارسال شروع شده و مطمئنا تا مهر و آبان به اتمام می‌رسد و سازمان محیط زیست باید این را ادامه دهد تا تمام صنایع کشور آن را ادامه دهند.

وی ادامه داد: همچنین به صندوق ملی محیط زیست سال گذشته اعتباری داده شد و  یک برنامه گسترده‌ای را عملیاتی و صنایعی را در قالب این صنایع شناسایی کردیم که معاون علمی و فناوری به ما کمک‌های خوبی کرد.

تجریشی افزود: امیدوارم در دولت بعد و دوره‌ی بعد سازمان این موارد ادامه پیدا کند و همچنین در حوزه گرد و غبار ما این را نهادینه کردیم که یک آیین نامه‌ای را به دولت فرستادیم و مشخص کردیم که در رابطه با گرد و غبار هر کدام از دستگاه‌های کشور باید چه کاری را انجام دهند و این اقداماتی که در کشور صورت می‌گیرد، در هر استان چیست و چه اقداماتی در خارج از کشور باید صورت بگیرد و این نامه به شکل کار گروهی باید ادامه پیدا کند، انتظار داریم در دولت بعدی با یک تحول جدیدی در نوع نگاه به محیط زیست وارد شوند تا مشکلات زیست محیطی کشور حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز