خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش به شکل مظلومانه‌ای حجم زیادی از تربیت را به عهده گرفته

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۹۴۶

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: معلمان در خط مقدم عملیات تعلیم و تربیت هستند و باید پشتیبانی لازم را برای اینکه بتوانند ماموریتشان را انجام بدهند به کار بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در یک نشست مجازی به بررسی اولویت‌های آموزش و پرورش دولت سیزدهم پرداخت.

وی در ابتدای این نشست مجازی اظهار داشت: از فعال بودن عزیزان فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت خوشحالم اما ما نیازمند اطلاعات دقیق‌تری هستیم تا بتوانیم بهتر با یکدیگر همکاری کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما در مقام وزارت چه ساز و کار مالی و سیاستگذاری موجب ناعدالتی شده است؟ این ساز و کار ناعدالتی باید طی چه فرایندی اصلاح شود؟ گفت: شاید یکی از پیچیده‌ترین موضوعات آموزش و پرورش خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان به لحاظ آماری هستند. اگر درباره وزارتخانه دیگری صحبت کنیم که سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان کمتری داشت، شاید راحت‌تر بود. 

وی تاکید کرد: پس اولین چیزی که ما را محدود می‌کند گستردگی و تنوع فرهنگی و اقتضائات بومی است.‌ منظر تربیتی ما قرار است بچه ها را برای زندگی و زیست مومنانه در دنیای معاصر آماده کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در عین حال آنقدر این پیچیدگی‌ها گسترش پیدا کرده که کسب آمادگی برای مواجه با آن دشوار است.  موضوع بعدی که باید مورد توجه باشد امکانات آموزشی و تجهیزات است. 

باغگلی اظهار داشت: بپذیریم آموزش و پرورش به صورت مظلومانه ای حجم زیادی کار را برای تربیت نسل به عهده گرفته است که واقعاً نباید این میزان حجم به دوشش باشد، دولت باید بپذیرد بخشی از این کارها توسط بخش‌های دیگری از دولت انجام شود.

وی اشاره کرد: اگر این رویه انجام شود دستمان بازتر می‌شود و می‌توانیم خدمات مطلوب تری بدهیم. زمانی این موضوع حل خواهد شد که نیروی کار قوی و با انگیزه به میدان بیاید.

باغگلی تاکید کرد: من به عنوان نماینده معلمان باید در درون دولت با بخش‌های مختلف بجنگم که امکاناتشان را بیاورند پای کار تعلیم و تربیت. معلمان در خط مقدم عملیات تعلیم و تربیت هستند و باید پشتیبانی لازم را برای اینکه بتوانند ماموریتشان را انجام بدهند به کار بگیریم. امروز یک پزشک متخصص اگر بخواهد خدمتی در منطقه‌ای که امکانات اندکی دارد، انجام دهد ما همه خدمات را به آنجا می‌بریم و بعد پزشک را به آنجا می‌فرستیم. در حالی که معلمان را در اینگونه مواقع رها می‌کنیم و انتظار داریم آموزش را جمع کند. بنابراین عدالت آموزشی زمانی محقق خواهد شد که اجزای آن در خدمت آموزش و پرورش و معلمان قرار گیرد.

باغگلی افزود: باید برای معلمی که در زیست بوم سخت تری هست، امکانات باکیفیت تری و راهکارهای جدید و خلاقانه‌ای پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بودجه آموزش و پرورش چگونه قرار است توزیع شود؟ گفت: درباره ۱۳۰ هزار میلیارد تومان حرف می زنیم که مساله این است آن را چطور هزینه می کنیم. باید دید نوع هزینه کرد ما و اختصاص بودجه ما در عرصه های مختلف چقدر است. اگر بازنگری در بخش های مختلف اداری در تخصیص هزینه انجام دهیم می توانیم به نوآوری اختصاص دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما نیازمند یک تجزیه و تحلیلی هستیم و بعد بگوییم امکان نقل و انتقال برای بردن بودجه به سمت عدالت هست یا خیر. در بودجه ریزی سال آینده ما این را مورد توجه قرار دهیم.

وی درباره کسری بودجه آموزش و پرورش تا پایان سال نیز بیان کرد: ما این روزها با دوستان وزارتخانه جلسات مختلفی داریم و این اعداد و ارقام در حال رد و بدل شدن است و به عنوان چالش درون وزارتخانه‌ای می‌بینیم و یک مساله کلان است که باید حل شود. الان عددها آنقدر نگران کننده نیست که شما می‌گویید. به طور کلی رویکرد دولت حاضر بحث عدالت است و بحث شفافیت است.

وی تاکید کرد:  ما در این موضوع با تعارض منافع برخورد می کنیم. نمی شود کسی در موقعیتی باشد که تصمیم گیری بکند که در میدان عمل درآمدی خودش تاثیر بگذارد.

او درباره جایگاه مدارس دولتی گفت: مدرسه دولتی باید جایی باشد که والدین در حوزه کیفیت درخواست کنند. ما امروز ساز و کاری می خواهیم که تیمی که در مدرسه کار می کند به شکل فعالانه باشد.

باغگلی گفت: با توجه به قانون اساسی ما موظف هستیم خدمات را رایگان به فرزندان  تا سن ۱۸ سالگی ارائه دهیم بنابراین بنده با خصوصی سازی آموزش مخالف هستم اما یک واقعیت بیرونی وجود دارد و آن فعالیت بخش غیردولتی است و مطلوب این است که کیفیت در بخش دولتی افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز