خبرگزاری کار ایران

انتقال هپاتیت‌های نوع A و E از طریق گوارش / مراقب غذا و آب‌های آلوده باشید

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۲۴

هر سال حدود ۱.۴ میلیون هپاتیت A در دنیا رخ می‌دهد. تعداد مبتلایان هپاتیت B و C بترتیب ۲۴۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود.

ایلنا: از بین هپاتیت‌های ویروسی، هپاتیت‌های نوع A و E از طریق گوارشی یعنی از طریق خوردن غذا و آب آلوده منتقل می‌شوند، لذا رعایت بهداشت عمومی و فردی مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری هاست.

به گزارش ایلنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: هپاتیت‌های B و C از طریق تزریق و تماس با مایعات آلوده بدن، انتقال خون و مداخلات تهاجمی آلوده منتقل می‌شود. انتقال از مادر به کودک هنگام تولد، از اعضای فامیل و راه جنسی، از راههای انتقال هپاتیت B هستند.

سید محمد علوی افزود: هر سال حدود ۱.۴ میلیون هپاتیت A در دنیا رخ می‌دهد. تعداد مبتلایان هپاتیت B و C بترتیب ۲۴۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود.

وی افزود: بالا رفتن استاندارد بهداشت عمومی و فردی، انجام واکسیناسیون هپاتیت B در بدو تولد و مراقبت از کودکان مادران آلوده به ویروس هپاتیت B در زایشگاه‌ها از طریق واکسیناسیون بدو تولد هپاتیت B و تزریق ایمونو گلو‌ترین اختصاصی به آن‌ها، به کاهش هپاتیت B در ایران مؤثر بوده است.

استاد بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: قرار دادن واکسن هپاتیت B در برنامه EPI از سال ۱۳۷۲ و انجام واکسیناسیون در متولدین ۷۱ و ۷۰ و ۶۹ و گروه‌های سنی که دولت اعلام می‌کند و تزریق واکسن موردی در خانواده‌ها و افراد تحت تماس و افراد در معرض خطر از برنامه‌های موفق دولت جمهوری اسلامی ایران در کنترل هپاتیت B در کشور بوده است.

علوی گفت: استان خوزستان نیز با پوشش بالای واکسیناسیون هپاتیت B در بین استان‌های موفق در این زمینه بوده است. در یک بررسی انجام شده میزان آلوده گی به HBsAg کمتر از ۲درصد بوده است که از معیارهای جهانی به مراتب پایین‌تر است.

عضو هیئت علمی و رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید کرد: رفتارهای پرخطر بخصوص اعتیاد تزریقی از راههای انتقال هپاتیت C است و میزان ابتلا در بین معتادان تزریقی بسیار بالاست. لذا اقدامات مؤثر در کنترل این عفونت از برنامه‌های در دست اجرای مرکز بهداشت استان است و در این راه بر اطلاع رسانی، افزایش دانش بهداشتی و گنجاندن این موضوع در برنامه مشاوره‌های بیماری‌های رفتاری تأکید و اهتمام ویژه‌ای مبذول می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز