خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

افزایش سقف اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی در بودجه دولت/ واردات ۶۳۰ دستگاه واگن از چین ۲ سال زمان می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۰۲۹

مدیر عامل شرکت مترو تهران از افزایش سقف اوراق مشارکت شهرداری‌ها در بودجه سال آینده دولت خبر داد.

"علی امام" مدیر عامل شرکت مترو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کاهش سهم اوراق مشارکت شهرداری‌ها از بودجه دولت اظهار کرد: در بودجه کل کشور هرساله در تبصره پنج رقم اوراق مشارکت برای کلانشهرها اعلام می‌شود. امسال در لایجه بودجه ۱۴۰۱ سهم ۵۰ درصدی دولت را برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت حذف کرده بودند و بازپرداخت تمام آن را به گردن شهرداری‌ها انداخته بودند. 

او ادامه داد: همه‌ی شهرداری کلانشهرها به این موضوع اعتراض داشتند و توسط نمایندگان مجلس پیگیری شد و ظاهرا کمیسیون تلفیق در حال اصلاح این موضوع است و کماکان همانند سنوات گذشته سهم ۵۰ درصدی دولت را اعمال خواهد کرد. 

امام با اشاره به رقم در نظر گرفته شده اوراق مشارکت در بودجه ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۰ اوراق ۸ هزار میلیاردی در نظر گرفته شد که در سال ۱۴۰۱ نیز همین رقم پیشنهاد داده شد و تا جایی که اطلاع دارم مجلس عدد اوراق را از ۸ هزار میلیارد به ۱۲ هزار میلیارد افزایش می‌دهد.

امام درباره قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام کرد روال اداری فاینانس ۶۳۰ دستگاه در کشور چین سپری شده و امیدوارند تا حدود یک ماه آینده در کشور چین به پایان برسد. تامین پیش پرداخت ۱۵ درصدی سهم ایران نیز بررسی شد و معاون رئیس جمهور دستور دادند از محل تهاتر نفت تامین شود. رقم این ۱۵ درصد نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و پیگیر هستیم و فرایند آن در حال پیگیری است و امیدواریم در انتهای سال جاری و یا ابتدای سال آینده شاهد عملیاتی شدن ۶۳۰ دستگاه واگن باشیم. 

او در پاسخ به این سوال که با عملیاتی شدن قرارداد ورود واگن‌ها به کشور در سال آینده محقق خواهد شد، اظهار کرد: باید دید قرارداد تامین مالی براساس فاینانس کشور چین است و در آن پیش بینی شده است که از زمانی که اعتبار اسنادی (lc) باز شود قرارداد عملیاتی خواهد شد. هنوز ال سی باز نشده است و در نتیجه قرارداد عملیاتی نشده است. با باز شدن ال سی و طبق مفاد قرار داد حدود دو سال بعد ورود نخستین واگن‌ها عملیاتی خواهد شد. 

امام درباره کمبود قطعات در مترو نیز گفت: برای تعمیرات جاری نیاز به قطعاتی است که از داخل و خارج باید تامین شود اما با توجه به محدودیت‌های مالی در ماه‌های گذشته تامین نشده است و در نتیجه انبار شرکت بهره برداری فاقد قطعات لازم است. 

او درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو گفت: ابتدای هر سال روال بدین صورت بوده است که یک برنامه عملیاتی برای متروی تهران تهیه می‌کنیم و به مدیریت شهری اعلام می‌کنیم چه ظرفیتی از کار در شرکت متروی تهران وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: هر سال ظرفیت اینکه ۱۲ ایستگاه را افتتاح کنیم اعلام کردیم اما اجرا و تحقق هر برنامه نیز مستلزم تامین منابع برای اجرای آن برنامه است. در روند تامین منابع به دلیل مشکلاتی که وجود داشت لزوما توفیقی از نظر میزان ایستگاه‌های افتتاح شده و همچنین زمان افتتاح به دست نیاوردیم چرا که منابع در موقع خود اگر به پروژه‌ها تزریق نشود توفیقی حاصل نمی‌شود. 

امام افزود: منابع باید با یک روند قابل قبول و به موقع به دست ما برسد تا بتوانیم پروژه‌ها را شارژ کنیم و بتوانیم نتیجه بگیریم. در سال گذشته ۹ ایستگاه افتتاح شد که می‌توانست به ۱۲ ایستگاه برسد. در سال جاری نیز تاکنون ۶ ایستگاه افتتاح شده است و ۲ ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد و مجموع ایستگاه‌ها به ۸ خواهد رسید. از ابتدای سال در کنار افتتاح ایستگاه‌های جدید ۵ ورودی جدید به بهره برداری رسیده و سه ورودی دیگر نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز