خبرگزاری کار ایران

توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۲۹۶

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است.

به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن پاسداشت «روز بزرگداشت شهدا» گفت: زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به عنوان یکی از زیر نظام‌های شش‌گانه سندتحول بنیادین با تولید دانش کاربردی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به ما در توسعه و ارتقا مستمر کیفیت آموزش و تربیت نسلی پژوهنده، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی «پژوهش» از فرآیند «آموزش و پرورش» جدا نیست و رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی «پژوهش محوری» است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانش آموزان از همان سال‌های اولیه تحصیلی زمینه را برای خلاقیت و تفکر آن‌ها فراهم می‌کند، گفت: مهارت‌های مشاهده گری، پرسشگری، جستجوگری باید به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: معلمان باید روش‌های تدریس فعال و مبتنی بر حل مسئله را به کار بگیرند تا مهارت‌های پایه پژوهشگری در دانش آموزان شکل بگیرد.

طریفی حسینی به متنوع‌سازی موقعیت‌های یاددهی و یادگیری اشاره کرد و گفت: دانش آموزان نباید فقط در کلاس درس، آموزش ببینند و باید از اردوهای علمی و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خارج از مدرسه در زمینه تقویت مهارت پژوهشی دانش آموزان استفاده شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به توانمندسازی معلمان در مهارت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی و جشنواره الگوهای برتر یاددهی و یادگیری و درس پژوهشی ویژه معلمان می‌تواند در این زمینه به توانمندسازی آن‌ها کمک کند.

وی افزود: هم‌چنین مدیران مدارس به‌عنوان راهبران آموزشی می‌توانند در توانمندسازی معلمان و ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری نقش‌آفرینی کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها در زمینه فعالیت‌های پژوهش محور آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز