خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

راه‌اندازی صندوق حمایت از زنان و دختران با نیازهای ویژه/ نصیب برابر آموزشی در راستای سند تحول بنیادین پیش‌ می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۱۲۷

مشاور وزیر و سرپرست دفتر امور زنان آموزش و پرورش گفت: هدف از «اجلاس دختران ایران قوی» در واقع تبیین نقش دختران به عنوان پیشرانان جامعه دانش بنیان و اشتغال آفرین و توجه به جایگاه دختران در تعالی خانواده و جوانی جمعیت است که اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد.

«زهرا پناهی‌روا» سرپرست دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش درمورد تشکیل ستادی با محوریت امور زنان در آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ما برای اولین بار ستادی را در وزات آموزش و پرورش در رابطه با امور زنان تشکیل داده‌ایم که دبیری اجرایی این کار را براساس ابلاغ وزیر برعهده مدیرکل آموزش و پرورش استان قم قرار داده شد تا بتوانند به ما کمک کنند.

او گفت: هدف ما این است که بتوانیم با الگوگیری از حضرت فاطمه معصومه (س) برای دختران در سطح ملی اقدام کنیم. ما ۷ حدود میلیون دانش آموز دختر و حدود ۴۵ هزار دانشجو-معلم دختر داریم و می‌خواهیم از این فضا برای آن‌ها استفاده کنیم و به واسطه این طرح سیره حضرت معصومه (س) را برای دختران اشاعه بدهیم و از طرف دیگر در کنار آن مروج عفت، غیرت و دانش در سطح جامعه دختران دانش آموز باشیم و موجب ارتقای آن‌ها در مباحث حجاب و عفاف و توانمندی‌های آن‌ها شویم و شاهد نتایج مثبت طولانی مدت این اقدامات باشیم. 

پناهی روا با تاکید به اینکه این طرح یک طرح بلند مدت است، تصریح کرد: این طرح نوعی جریان‌سازی فرهنگی و موثر برای دانش آموزان و جامعه دانشجو-معلمان ماست. هدف این است که بتوانیم از رهنمودهای صاحب نظران و دیدگاه‌های متولیان فرهنگی جامعه؛ آن‌هایی که دغدغه‌مند هستند، روی دانش آموزان کار کنیم. این طرح باز است و هرکسی که می‌تواند در این زمینه ما را یاری بدهد و به صورت هم افزایی ورود پیدا کند تا بتوانیم طرح‌های آن‌ها را هم بگیریم و این ایده‌ها را دانش آموزی و به روزرسانی کنیم و به شکلی که با سبک دانش آموزان امروزی همخوانی داشته باشد و ما با نام خود موسسات فرهنگی یا دستگاه ارائه دهنده ایده، آن را ملی اجرایی می‌کنیم تا به دغدغه رهبر انقلاب و کسانی که برای نظام و جامعه دغدغه دارند پاسخگو باشیم.

او ادامه داد: آموزش و پرورش می‌خواهد از این وادی اتفاق خوبی را رقم بزند و براساس اسناد بالادستی، سندتحول بنیادین، بیانات رهبر در گام دوم باید جهاد تبیین داشته باشیم و سیره شهدا را دنبال کنیم و سبک ایرانی اسلامی را زنده و در سطح جامعه تبدیل به فرهنگ کنیم. 

مشاوروزیر در امور زنان با اشاره به روز دختر توضیح داد: ما امروز ۱۱ خردادماه این طرح را در حرم حضرت معصومه (ص) آغاز می‌کنیم. اتفاقا در اولین اقدامی که انجام می‌دهیم، معاونت امور زنان ریاست جمهوری هم کنار ما آمده تا بتوانیم در کنار هم اقدامات خوبی برای دانش آموزان کشور انجام بدهیم و از کار کوتاه مدتی هم رونمایی خواهیم کرد و برای اوقات فراغت تابستان بچه ها برنامه‌ای داریم که این زمان را تحت پوشش قرار بدهیم. این طرح اجلاس دختران ایران قوی است تا به واسطه آن بتوانیم برای سالهای بعد هم مسائل دانش آموزان را دنبال می‌کنیم و از این طریق با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها مساول فرهنگی را برای آن‌ها تبیین کنیم. 

پناهی روا اهداف جشنواره‌ را اینطور توضیح داد: اهداف این رویداد در واقع تبیین نقش دختران به عنوان پیشرانان جامعه دانش بنیان و اشتغال آفرین و توجه به جایگاه دختران در تعالی خانواده و جوانی جمعیت است که اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد. این جشنواره و این طرح به عنوان الگوساز سبک زندگی ایرانی اسلامی است و مخاطبان ما همه دانش آموزان دختر در مقاطع تحصیلی مختلف و دانشجو_معلمان هستند. موضوعاتی که در سطوح مختلف دانش آموزی اتفاق خواهد افتاد در این طرح مدنظر است که بعدا آن را بیان خواهیم کرد. 

او گفت: ما در تمام موارد به سند تحول بنیادین استناد می‌کنیم و راهکارهایی که برای اجرایی شدن این سند در دست اقدام داریم در همه معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش مشخص است و هر واحد و معاونتی با توجه به وظایف خودش که در قانون آورده شده باید راهکارهای خودش را تبیین کند تا برای دانش اموزان هم راهگشا باشد. برنامه‌هایی که ما داریم به سند تحول ارجاع دارد و این سند ما را به ساخت شش‌گانه ارجاع می‌دهد همچنین نگاه ویژه‌ای برای برنامه ریزی‌های فرهنگی برای دختران دارد تا بتوانیم عملیاتی براسی دختران دانش آموز کار کنیم.

پناهی روا در مورد عدالت تربیتی که مورد تاکید وزیر است، خاطرنشان کرد: عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای دختران هم از قاعده مستثنی نیست و باید طبق سند پیش برویم تا بتوانیم در تبیین مسائل وزارت آموزش و پرورش نصیب برابر آموزشی و عدالت جنسیتی را در نظر بگیریم تا همه سطوح دانش آموزان در همه اقسا نقاط کشور را در بربگیرد. در برنامه روز دختر هم برنامه‌های ما به صورت مستقیم از حرم حضرت معصومه برای همه دانش آموزان سراسر کشور از طریق شابکی که به اداره آموزش و پرورش همه استان‌ها متصل است، به صورت زنده پخش خواهد شد. این برنامه ملی و سراسری است و توقع داریم همه مردم کشور از این طرح باخبر باشند و به ما کمک کنند. 

او در پایان با توضیح اینکه چرا به برنامه روز دختر اجلاس می گویند بیان کرد: ما به این برنامه اجلاس می‌گوییم برای اینکه از طریق آن شاهد باشیم که همه دانش آموزان در استان‌های کشور به بحث‌های مختلف شرکت کنند و هم فکری جمعی و فرهنگی باشد. 

پناهی روا در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه راه اندازی صندوق حمایت از زنان و دختران با نیازهای ویژه گفت: راه اندازی این صندوق هم هنوز در دست اقدام است و کارهای اولیه آن را انجام می‌دهیم و بعد از اینکه به نتایجی رسید، زمان اجرایی شدن آن را اعلام می‌کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز