خبرگزاری کار ایران

تجویز بی‌رویه دارو توسط پزشکان

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۹۱۱

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح دارویار یکی از مهمترین طرح های ملی محسوب می شود، سازمان برنامه بودجه اختصاص منابع به طرح دارویار را در اولویت اول قرار دهد.

به گزارش ایلنا، بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یکی از مهمترین عوامل کمبود دارویی اخیر در کشور را عدم اصلاح استاندارد نسخه نویسی دانست و اظهار کرد: استاندارد جهانی دارو نویسی به ازای هر نفر 1.5 قلم دارو است در حالی که در ایران 4 قلم دارو به ازای هر فرد است که این موضوع نشان می دهد پزشکان اقدام به تجویز بی رویه دارو برای بیماران می کنند بر این اساس باید این روند اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یازدهم ادامه داد: یکی از مهمترین مزایا طرح دارویار پرداخت یارانه دارویی به بیماران بوسیله بیمه های همگانی است تا مردم با کمترین هزینه ممکن دارو را خریداری کنند لذا این طرح باید با قدرت پیگیری شود. 

وی در ادامه با اشاره به عدم تخصیص کامل اعتبار طرح دارویار توسط سازمان برنامه و بودجه افزود: با توجه به کسری بودجه دولت در 1401 این سازمان اقدام به اولویت بندی در تخصیص بودجه کرده و با توجه به اینکه طرح دارویار یکی از مهمترین طرح های ملی محسوب می شود سازمان برنامه بودجه اختصاص منابع به طرح دارویار را در اولویت اول قرار دهد.

محبی نجم آبادی تصریح کرد: در کنار تخصیص اولویت دار اعتبار به طرح دارویار باید روند غیراستاندارد نسخه نویسی پزشکان اصلاح شود تا بتوانیم به استاندارهای جهانی در حوزه بهداشت و درمان نزدیک شویم.از طرفی دیگر برای اجرای هرچه بهتر طرح دارویار در سال 1402 دولت باید اقدام به اختصاص ردیف بودجه مستقل برای این طرح در لایحه بودجه سال آینده کند تا دغدغه های موجود بر طرف شود.

وی تاکید کرد: کسری بودجه در سال جاری و تمدید سال مالی دولت 1400 تا شهریور ماه با نظر مثبت مجلس باعث کُندی اختصاص منابع به طرح های ملی شده اما با این وجود سازمان برنامه بودجه باید تدابیری بیاندیشد اعتبار طرح دارویار به صورت کامل صورت بگیرد و سرعت روند تخصیص اعتبارات افزایش پیدا کند. 

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: از آنجایی که یکی از خروجی های مهم طرح دارویار ایجاد شفافیت در حوزه دارویی کشور بوده قطعا طرح مفیدی است به همین خاطر باید این جدیت پیگیری شده و دولت از آن پشتیبانی کامل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز