خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور اعلام کرد:

دولت با طرح سازماندهی سازمان‌های مردم نهاد مخالف است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۲۸

سمن ها نه تنها ضد امنیتی نیستند بلکه امنیت و قدرت کشور را بالا می برند / طرح سازماندهی سازمانهای مردم نهاد در مجلس در حال بررسی است / اکثریت نمایندگان سمن ها به شدت این طرح را آسیب زا خواندند و خواستار مسکوت ماندن این طرح در مجلس شدند.

ایلنا: وزیر کشور امروز در نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد ملی و بین المللی گفت: دولت با طرح سازماندهی سازمانهای مردم نهاد در مجلس مخالف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد ملی و بین المللی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر، مرتضی میر باقری قائم مقام امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور و داوود امینی معاون امور سازمان های مردم نهاد وزارت کشور به همراه جمعی از نمایندگان سمن های کل کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست امینی به دستاوردهای سازمانهای مردم نهاد از فعالیت جمله سمن های بین المللی در حوزه دیپلماسی عمومی و خیرین مدرسه ساز، اشاره کرد.

در ادامه هم اندیشی نمایندگان سمن ها مشکلات و مسائل خودشان را با وزیر کشور در میان گذاشتند که از جمله مهم ترین آنها می توان به سختی ثبت و گرفتن مجوز، وجود نگاه ضد امنیتی به سمن ها وضع مالیاتهای سنگین برای سمن هااشاره کرد.

مشکل دیگری نیز که در این جلسه عنوان شد مربوط به طر ح سازماندهی سازمانهای مردم نهاد بو د که اکنون در مجلس در حال بررسی است. اکثریت نمایندگان سمن ها به شدت این طرح را آسیب زا خواندند و خواستار مسکوت ماندن این طرح در مجلس شدند.
همچنین پیشنهاداتی از جمله متشکل کردن تخصصی سمن ها در یک شبکه و خانه ملی، احتساب کار داوطلبانه در سمن ها به عنوان سابقه کار و مشارکت در شورای اداری استانداری‌ها مطرح شد.

سمن های بین المللی نیز خواستار این امکان شدند که بتوانند میزبانی کنفرانس ها و همایشات بین المللی مربوط به بخش خودشان را داشته باشند. سمن های دوستی میان کشورها نیز بر نقش مفید این نهادها در گسترش دیپلماسی عمومی و ایفا کردن نقش در بهبود افکار عمومی جهان نسبت به کشورمان تاکید کردند.

در پایان رحمانی فضلی ویز کشور گفت: سازمانهای مردم نهاد باید با اعتقاد خودکار کنند رویکرد من به سازمانها ی مردم نهاد کاملاً امنیتی است و مخالف دیدگاه ضد امنیتی نسبت به‌ آنها هستم بلکه معتقدم سمن‌ها قدرت و امنیت ملی را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: من قبول ندارم که سمن ها یک تهدید هستند و این سازمانها باید با تکیه بر قوانین و نییت خیر خواهانه، مسیری از مردم به حاکمیت باشند.

وزیر کشور افزود: سمن ها باید با دیگر سازمانها در بستر روابط اجتماعی تعاملی متوازن داشتنه باشند این سازمان ها به قانون نیاز دارند تا بتوانند از این طریق به حاکمیت نیز متصل شوند.

وی افزود: البته میل به دولتی شدن که گاهی در بین سمن‌ها دیده می شود نباید وجود داشته باشد اما دولت وظیفه دارد موانع را از جلو پای سمن ها بردارد.

رحمانی فضلی گفت: ما در وزارت کشور به سمن ها و احزاب اعتقاد داریم این نهادها می تواند بسیار به دولت کمک کنند. هر چه آگاهی و تنوع در جامعه بالا می رود کار دولت سخت تر می شود و باید از سمن ها کمک بگیرد.

وی در مورد طرح سازماندهی سازمانهای مردم نهاد گفت: دولت با این طرح مخالف است اما این مساله به معنای عدم تصویب این طرح در مجلس نیست. ما تصمیم داریم در کمسیون‌های بر روی این طرح تاثیر بگذاریم و یک نامه هم به مجلس بدهیم و در خواست مسکوت ماندن این طرح را انجام دهیم.

وزیر کشور گفت: در رابطه با قوانین ثبت من دستورات لازم را داده ام و قرار است در کمتر از یک ماه به پرونده های ثبت رسیدگی شود و اگر گرفتن استعلام‌ها بیش از دو هفته طول کشید پرونده جریان خودش را ادامه دهد.

وی گفت: " سمن یاری " شعار ما خواهد بود و من همواره بر توسعه محوری و توسعه سمن ها تاکید کرده ام امروز نیز بخشنامه‌ای به استانداریها ابلاغ می کنم که یک نفر به نمایندگی از سمن ها در شورای اداری حضوی یابد و استانداری ها از حضور آنان استفاده کنند.

رحمانی فضلی از پیشنهاد اجرای جشنواره و خانه‌ ملی سمن ها و نوشتن میثاق نامه اخلاقی استقبال کرد و افزود: این میثاق نامه توسط خود سمن ها باید نوشته شود.

وزیر کشور در پایان پیشنهاد داد که سازمان های مردم نهادی در زمینه حمایت از خانوده های معتادین تشکیل شود و گفت: ‌ جلسه‌ای میان نمایندگان سمن ها و رئیس جمهور تشکیل خواهد شد البته در آینده نیز جلساتی در سطح منطقه ای و ملی در این زمینه خواهیم داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز