خبرگزاری کار ایران

ورود ستاد امر به معروف و نهی از منکر به رفع معضل آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۵۵۰

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه ای خطاب به مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار اجرای کامل و دقیق قانون هوای پاک به عنوان یک معروف مهم و رفع معضل آلودگی هوا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ حجت الاسلام حمید صادق زاده، معاون امور استان‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه اجرای تکالیف قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ از بروز خسارات فراوان و غیرقابل جبران آلودگی هوا جلوگیری می‌کند، افزود: این قانون حدود ۱۷۶ تکلیف برای ۳۲ دستگاه مختلف احصاء کرده و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر حسن اجرای این قانون است.

وی وضعیت هوای کلان شهر‌های بزرگ طی سال‌های اخیر را حاکی از وجود مشکلات عدیده‌ای در اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت: سال ۱۴۰۰ تهران تنها دو روز هوای پاک داشته است و بنا به گزارش مراجع رسمی، سالانه  نزدیک به ۲۱ هزار نفر مرگ منتسب  به آلودگی رخ می‌دهد و  ۱۲ هزار نفرمستقیما بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ۸.۲ میلیارد دلار در سال اعلام شده است.

حجت الاسلام صادق زاده به سهم ۴۰ درصدی خودرو‌های فرسوده به عنوان مهمترین منابع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بیش از ۶،۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد و از هر ۴ خودرو موجود، یک خودرو فرسوده است.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه از سال ۹۶ عملاً اسقاط خودرو  به فراموشی سپرده شده از دولت خواست تا هر چه سریعتر قانون ساماندهی به صنعت خودرو را برای اسقاط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده به مرحله اجرا درآورد.

وی گفت: این قانون که در اوایل سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید امید به حرکت مجددی را در زمینه اسقاط خودرو‌های فرسوده ایجاد کرد، ولی چند ماهی از ابلاغ این قانون نگذشته بود که دولت لایحه اصلاحی به مجلس ارائه کرد که با مخالفت نمایندگان و کارشناسانی مواجه شد که معتقدند اصلاحیه پیشنهادی عملاً اسقاط خودرو را تعطیل خواهد کرد.

این مقام ستاد مردمی امر به معروف و نهی از منکر، اعتبارات ناکافی را یکی از موانع اصلی برای اجرای قانون هوای پاک برشمرد و افزود: در  بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک دیده شده که بسیار ناچیز است و کفاف خرید اتوبوس جدید را هم نمی‌دهد و مجموع اعتبارات لحاظ شده در این قانون که به نوعی در کاهش آلودگی هوا مؤثرند به حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد در حالی که بنا به گزارش مرکز پژوش‌های مجلس برای حل مسئله آلودگی هوا سالانه ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حجت الاسلام صادق زاده با اشاره به اینکه اقدامات کاهش آلودگی هوا زمان‌بر هستند، گفت: نوسازی و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی، توسعه قطار شهری، ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اجرای طرح‌های ترافیکی، کنترل و ارتقای معاینه فنی، توسعه حمل‌ونقل پاک، اصلاح سوخت صنایع و نیروگاه‌ها، توزیع سوخت استاندارد، جابه‌جایی صنایع آلاینده از اطراف شهرها، نصب تجهیزات فیلتراسیون آلاینده‌ها در صنایع و نیروگاه‌ها، برقی کردن موتورسیکلت‌ها و ... را از جمله مهمترین طرح‌های قانون هوای پاک است که می‌بایست برنامه ریزی دقیق و همه جانبه‌ای با مشارکت تمامی دستکاه‌ها برای اجرای این طرح‌ها شکل بگیرد تا مردم بیش از  این خسارت نبینند.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به الزامات قانونی تبصره دو ماده ۳ قانون هوای پاک گفت: تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط موظفند علاوه بر همکاری با سازمان محیط زیست، الزامات اعلامی از سوی این سازمان در رابطه با اجرای قانون را رعایت کنند و سازمان محیط زیست به عنوان ناظر اجرای این قانون می‌بایست به وظایف نظارتی خود دقیق و جامع عمل کند.

وی به پیش بینی مجازات انفصال از خدمات دولتی برای مدیرانی که از اجرای قانون هوای پاک طفره بروند، اشاره کرد و افزود: سازمان محیط زیست تعارف را کنار بگذارد و به خوداظهاری دستگاه‌ها صرفا اکتفا نکند بلکه با راست آزمایی دقیق و نظارت بر هزینه کرد اعتبارات مصوب دستگاه‌ها در زمینه اجرای قانون هوای پاک و رفع آلودگی هوا، دستگاه‌های متخلف و مدیرانی را که ترک فعل می‌کنند به قوه قضاییه معرفی کند.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست برای رفع معضل و منکر مهم آلودگی هوا یقیناً اقداماتی انجام داده لکن خروجی آن به گونه ­ای ملموس نبوده که بتواند درکم کردن آلودگی هوا اثربخش باشد، تصریح کرد: از دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان حفاظت محیط زیست خواسته شده که مطالبه این موضوع که خواست اکثریت مردم می­باشد را پیگیری و گزارش اقدامات و نواقص جهت رفع این مشکل را انجام دهد.

حجت الاسلام صادق زاده همچنین ابراز امیدواری کرد، برگزاری نشست اخیر وزارت کشور برای هماهنگ سازی برنامه‌ها و پایش آخرین اقدامات دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک، خروجی مناسبی که مردم واقعا آن را لمس کنند، داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز