خبرگزاری کار ایران

امروز در پارلمان شهری پایتخت چه گذشت؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۴۱۲

شورای شهر تهران امروز بخش عمده وقت جلسه علنی خود را برای بررسی طرح جامع زنان سرپرست خانوار صرف کرد، به نحوی که نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران مواد مختلف این طرح را قرائت کرد و سایر اعضای شورا پیشنهادات خود را ارائه دادند، اما روند بررسی این طرح آنقدر طولانی شد که نه تنها فرصتی برای بررسی دو دستور کار دیگر جلسه امروز فراهم نشد، بلکه حتی اعضای پارلمان شهری پایتخت فرصت نکردند که یک فوریت این طرح را نیز به رای بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در یکصد و بیستمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران، یک فوریت طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. در جریان بررسی این طرح، اعضای شورای شهر پیشنهادات مختلفی را درباره تعیین اعضای شورای سیاست گذاری این طرح، دبیرخانه و مسئولیت اجرای آن ارائه دادند؛ پیشنهاداتی که بعضا با یکدیگر در تناقض بود و همین مساله باعث طولانی شدن روند بررسی این طرح در پارلمان شهری پایتخت شد. 

در این میان برخی اعضای شورا مانند ناصر امانی و احمد علوی، معتقد بودند با توجه به این که امور اجرایی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی این معاونت پیگیری می شود، باید دبیرخانه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر تهران نیز در این سازمان تشکیل شود تا بروکراسی اداری طرح خلاصه‌تر شود، اما زنان شورای شهر از جمله زهرا شمس احسان و نرگس معدنی پور تاکید داشتند که رسیدگی به تمام امور مربوط به بانوان از جمله زنان سرپرست خانوار باید زیر نظر اداره کل امور بانوان شهرداری تهران انجام شود و بهتر است دبیرخانه طرح در این اداره کل تشکیل شود. 

بعد از بحث و بررسی فراوان این مساله، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری پیشنهاد داد که دبیرخانه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اداره کل امور بانوان شهرداری قرار گیرد و بعدا در جلسه شورای سیاست گذاری این طرح مشخص شود که اجرای طرح برعهده کدام نهاد باشد. در ادامه نیز مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در تکمیل این پیشنهاد گفت که بهتر است دبیرخانه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اداره کل امور بانوان شهرداری قرار گیرد، اما مساله تعیین مجری طرح بعدا به رای شورای سیاست گذاری سپرده نشود و همین حالا در خود صحن شورا تکلیف این مساله مشخص شود. 

در نهایت نیز بعد از بحث های زیادی که در این باره در میان اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت و پس از اعلام مخالفت محمدامین توکلی زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با سپردن امور اجرایی مربوط به این طرح به اداره کل امور بانوان شهرداری، قرار شد که با تصویب شورای شهر، دبیرخانه شورای سیاست گذاری طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اداره کل امور بانوان شهرداری تهران تشکیل شود، اما اجرای سیاست های مصوب شورای سیاست گذاری این طرح به معاونت های اجتماعی و ادارات امور بانوان شهرداری های مناطق 22 گانه سپرده شود. 

همچنین پس از بحث های مختلفی که بین اعضای شورای شهر صورت گرفت، قرار شد که شورای سیاست گذاری طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، پس از تصویب نهایی طرح، به صورت پیوسته تشکیل جلسه دهد. براساس تصویب شورای شهر در جلسه امروز، ریاست این شورا برعهده معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و دبیری آن برعهده مدیرکل امور بانوان شهرداری خواهد بود. 

همچنین براساس مصوبه امروز شورا، سایر اعضای شورای سیاست گذاری طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران را یک نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به انتخاب کمیسیون، دو نفر دیگر از دیگر اعضای شورای شهر به انتخاب صحن شورا، یک نفر خبره دانشگاهی یا حوزوی به انتخاب معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، یک نفر نماینده سازمان‌های مردم نهاد به انتخاب ستاد سمن‌های شهر تهران، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران تشکیل می دهند تا به همراه معاون امور اجتماعی و مدیرکل بانوان شهرداری تهران، 9 عضو شورای سیاست گذاری را تشکیل دهند. 

مخالفت معاون شهردار با سپردن امور اجرایی طرح به اداره کل امور بانوان  

محمد امین توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در جریان بررسی این طرح در صحن شورا گفت: در یک سال و نیم گذشته یعنی در دوره جدید مدیریت شهری، براساس تفاهمات درونی معاونت اجتماعی شهرداری تهران، مسائل مربوط به سیاست گذاری و تامین راهبردهای مربوط به حمایت از زنان سرپرست خانوار شهر تهران در اداره کل امور بانوان انجام می شد، ولی مسائل مربوط به بودجه و اجرای برنامه های مربوطه در سازمان خدمات اجتماعی پیگیری می شد. حال اگر قرار باشد در طرح جدید، تمام بودجه و مسائل اجرایی به اداره کل امور بانوان سپرده شود، نیازمند تغییر ساختار جدی هستیم که این مساله پیشنهاد نمی شود. 

وی افزود: با توجه به مخالفت گذشته شورای شهر تهران، اداره کل امور بانوان همچنان زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری باقی مانده است و اگر قرار باشد طرح جامع توانمندسازی شهر تهران توسط این اداره کل اجرا شود، باید ستاد توامندسازی زنان سرپرست خانوار نیز در این اداره کل تشکیل شود که این اتفاق نیازمند توسعه ساختار این اداره کل است. این در حالی است که همین حالا بودجه و ساختار لازم برای اجرای این طرح در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران وجود دارد.

توکلی زاده تاکید کرد: همین امسال نیز اجرای طرح های مربوط به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با تشخیص مدیرکل امور بانوان شهرداری، توسط سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی انجام شد و اگر قرار باشد تمام فعالیت های اجرایی در این حوزه به اداره کل امور بانوان واگذار شد، به طور جدی نیازمند تغییر ساختار خواهیم بود. 

مدیرکل بانوان شهرداری: مساله زنان سرپرست خانوار نباید جزو آسیب‌های اجتماعی دسته‌بندی شود 

مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در جریان بررسی این طرح گفت: ما مشکلی نداریم که دبیرخانه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اداره کل امور بانوان تشکیل شود یا سازمان خدمات اجتماعی یا هر جای دیگر، ولی ساز و کار اجرایی مربوط به این طرح، سامانه زنان سرپرست خانوار و مراکز توانمندسازی کوثر همگی زیر نظر ما قرار دارد و این مساله باید مد نظر اعضای شورا قرار داشته باشد. همچنین اخیرا اداره حمایت و مددکاری اجتماعی و اداره مشارکت اجتماعی حلقه های میانی نیز در زیرمجموعه اداره کل امور بانوان شهرداری تشکیل شده است که این دو اداره نیز به طور ویژه می توانند در مدیریت امور زنان سرپرست خانوار نقش داشته باشند. 

وی افزود: در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیران روی این که یک بودجه به طور خاص باید به این سازمان اختصاص پیدا کند یا آن سازمان، با یکدیگر اختلاف ندارند، بلکه ما به توافق رسیده ایم که از ردیف بودجه مربوط به زنان سرپرست خانوار به صورت مشترک استفاده کنیم و اکنون نیز این ردیف بودجه در اداره کل امور بانوان شهرداری صرف حمایت از افراد ثبت شده در سامانه زنان سرپرست خانوار شهرداری می‌شود. 

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که با توجه به این که وظیفه اصلی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران رسیدگی به آسیب های اجتماعی است، ما نباید مساله زنان سرپرست خانوار را جزو آسیب های اجتماعی دسته بندی کنیم و بهتر است اجرای طرح  جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به سازمان خدمات اجتماعی سپرده نشود؛ بخصوص که با توجه به انحلال ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سال 96، اکنون در طرح جدید ما به دنبال احیای این ساختارها هستیم. 

گفتنی است، با توجه به طولانی شدن بررسی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و ارائه پیشنهادات مفصل اعضای شورای شهر، امروز فرصت به رای گذاشتن یک فوریت طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر تهران فراهم نشد و با توجه به این که امروز 10 ماده اول این طرح مورد بررسی قرار گرفت، قرار شد در جلسات آتی شورا، سایر مواد بررسی شود تا پس از تصویب یک فوریت طرح در صحن شورا و بررسی نهایی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، طرح مجددا به صحن پارلمان شهری ارائه شود. 

همچنین امروز بررسی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر تهران تا حدی طولانی شد که فرصت بررسی دو دستور کار مهم دیگر پارلمان شهری پایتخت، یعنی انتخاب نمایندگان تام الاختیار شورای اسلامی شهر تهران در کمیته کاربست طرح ها و فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی شهرداری تهران و همچنین بررسی طرح اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فراهم نشد و قرار شد این دو موضوع نیز در آینده مجددا در دستور کار شورا قرار گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز