خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران صورت گرفت؛

اصلاح بند مربوط به انتصاب مدیرعامل در اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۹۶۴

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به منظور تامین نظر هیات تطبیق مصوبات فرمانداری تهران در خصوص بندی از اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران به بند 10 ماده 13 این اساسنامه که مربوط به شرایط انتصاب مدیرعامل این سازمان است، رعایت مفاد ماده 20 آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران را اضافه کردند، اما در خصوص بند 3 ماده 8 اعتراض هیات تطبیق را وارد ندانستند و بر مصوبه قبلی شورا تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در یکصد و بیست و دومین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت، اعضای شورای شهر تهران، نامه فرماندار تهران در خصوص موارد مورد اعتراض هیات تطبیق مصوبات فرمانداری نسبت به مصوبه اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران را بررسی کردند. 

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در توضیح اعتراض هیات تطبیق مصوبات فرمانداری تهران گفت: در نامه‌ فرمانداری در خصوص اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران به دو نکته اشاره شده است. در نکته اول مطرح‌شده در این نامه آمده که بر اساس بند ۱۰ ماده ۱۳ اساسنامه مذکور در خصوص احراز پست مدیرعامل سازمان با عنایت به اینکه فرد معرفی شده باید حداقل سه سال سابقه کاری در شهرداری داشته باشد، مغایر با مفاد ماده ۲۰ آیین نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب دوازدهم آبان 58 و اصلاحات بعدی مبنی بر شرایط استفاده از وجود کارمندان سایر سازمان ها و موسسات دولتی به عنوان مأمور برای تصدی پست ریاست سازمانی شناخته شده است.

وی افزود: ما در بند ۱۰ ماده ۱۳ آورده بودیم که انتخاب مدیرعامل سازمان از بین افراد واجد شرایط با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و داشتن پنج سال سابقه مدیریتی و اجرایی مرتبط که حداقل سه سال آن سابقه کاری در شهرداری باشد که این موضوع را فرمانداری ایراد گرفته است؛ براساس ماده ۲۰ آیین نامه استخدامی چنانچه برای تصدی پست سازمانی در شهرداری مستخدمی واجد شرایط نباشد، شهرداری می تواند از وجود کارمندان سایر سازمان ها و موسسات دولتی به عنوان مأمور استفاده کنند. ماده ۲۰ به این موضوع تصریح دارد و به نظر می‌رسد که نظر فرمانداری می بایست مورد تایید قرار گیرد.

نیازی به اضافه شدن عبارت «فرمانداری تهران» به مصوبه اولیه شورای شهر وجود ندارد 

آخوندی با اشاره به دومین نکته مطرح شده از سوی فرمانداری در خصوص اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران گفت: در این نکته آمده است که فرمانداران در قلمرو ماموریت خود به عنوان نماینده عالی دولت مسئولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور را برعهده دارند، لذا اضافه نمودن عبارت فرمانداری تهران در جلوی عبارت نماینده وزارت کشور لازم است. پاسخ ما این بوده که در خصوص نماینده محترم وزارت کشور بر اساس مفاد اساسنامه های نمونه ابلاغی وزارت کشور متن تنظیم شده است، بدیهی است وزارت محترم کشور هر شخصی را که جهت عضویت در شورای سازمان منصوب و معرفی کنند، برای عضویت در شورای سازمان دعوت خواهد شد؛ به نظر می‌رسد که این بند نیاز به اصلاح ندارد.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز پس از قرائت گزارش توسط رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در توضیح بیشتر گفت: مواردی در برخی بندها نیاز به اصلاح ندارد، چراکه تفسیر آن اشتباه بوده است، بنابراین در یکی از این بندها احراز شده که شهرداری تهران می تواند در صورت عدم وجود پرسنل متخصص و دارای سابقه کار مرتبط خارج از بدنه اقدام به استفاده کنند. بنابراین متن این بند از اساسنامه، مغایرت قانونی ندارد. 

در ادامه محمد آخوندی در توضیحی در خصوص این مورد از بند مطرح شده در اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات ارتباطات شهرداری تهران با ذکر این نکته که ما در این بند الزام کردیم تا فرد مورد جذب دارای سه سال تجربه و خدمت در این حوزه داشته باشد، گفت: با تعیین این موضوع مصداق ورود افراد غیر از مجموعه شهرداری در صورت وجود نیروی انسانی متخصص بسته ایم.

تشکری هاشمی: شروط ما در بندهای اساسنامه قابل تحقق است

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر نیز در مخالفت استفاده از نیروی انسانی متخصص غیر از بدنه شهرداری در سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران اظهار کرد: امروز کارمندان مجموعه شهرداری با داشتن دانش بالا و با 20سال سابقه فرصت مرتبه مدیریتی ندارند آن وقت در این مورد اظهار شده تا از نیروی غیر با نهایتا 5 سال سابقه بعنوان مدیر در مجموعه سازمان فاوا دارای حکم شود.

وی به بند سوم که اشاره به لزوم احراز سه سال سابقه کار در مجموعه شهرداری برای کسب پست‌های مدیریتی در سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران کرد و گفت: قطعا فردی که با مجموعه شهرداری آشنا نیست و از فضایی غیر از شهرداری وارد چنین سازمانی می شود قطعا به این سیستم و بدنه ضربه خواهد زد بنابر این شروط ما در این اساسنامه قابل تحقق است.

ناصر امانی نیز در تذکری در خصوص بند مورد بررسی اظهار کرد: در این بند صراحتا آمده که در صورت عدم نبود نیروی متخصص سازمان می تواند فرد مورد نظر را بصورت مامور (دارای قرارداد با دستگاه های دولتی) جذب کند و نمی تواند فرد آزاد را به بدنه سازمان ورود دهد.

عباسی: استفاده از نیروی خارج از شهرداری به عنوان مدیرعامل، جفا به پرسنل داخلی است

مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز در تذکری در این خصوص اعلام کرد: ما می بینیم که بسیاری از نیروهای متخصص شهرداری تهران هم اکنون در سطوح مدیریتی بالا مشغول به فعالیت در بدنه دولتی و مدیریتی کشور هستند، از این رو استفاده از نیروی خارج از مجموعه شهرداری جفای به پرسنل کاربلد و متخصص است.

وی گفت: اینکه ما فراموش کنیم که یک سال آینده چه اتفاقی می افتد، تنها در مدت زمان یک سال از نیروهای غیر به عنوان مدیرعامل سازمان فناوری‌های نوین استفاده شود، اما با توجه به حساسیت این سازمان اساسنامه ای در حال تصویب است که شهرداری سال‌ها باید ماموریت خود را پیش ببرد.

سلیمانی: تاکید بر رعایت بند 20 اساسنامه در جذب نیروی متخصص

نرجس سلیمانی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر نیز در تذکری ضمن انتقاد از عدم ارسال نامه فرمانداری به این کمیسیون اظهار کرد: در خصوص ایراداتی که عنوان شده که در بخش شرح انتصاب مدیر عامل که مغایر با ماده 20 آیین نامه استخدامی شهرداری است اولویت با کارکنان شهرداری است لذا پیشنهاد می شود تا در صورت استفاده مستخدمی غیر از بدنه شهرداری عبارت "با رعایت ماده 20 شهرداری" افزوده شود.

وی افزود: در فرازی از اساسنامه تیپ ذکر شده که حضور یک نماینده وزارت کشور امری ضروری است از این رو انتخاب فرد مورد نظر به عهده وزارت کشور است که فرماندار به عنوان نماینده باشد یا شخص دیگری.

واکنش زاکانی به تذکرات اعضای شورای شهر تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در جریان بررسی نامه اعتراضی هیات تطبیق مصوبات فرمانداری تهران در واکنش به تذکرات اعضای شورای شهر گفت: براساس آنچه اکنون در اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین آمده است، اگر امروز در شهرداری انسان لایقی با یک سال سابقه باشد، نمی توانیم به عنوان مدیرعامل این سازمان منتصب کنیم و این ظلم به شهرداری است. گفته می شود اگر این فرد قابل و متخصص باشد و وارد شهرداری شود و بیرون از مجموعه اقدامات بزرگی انجام داده باشد، نمی تواند مدیرعامل سازمان باشد و این درست نیست. 

شهردار نباید خارج از مجموعه شهرداری کسی را به عنوان مدیرعامل انتخاب کند 

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان تذکرات اعضای شورای شهر پیرامون نحوه انتصاب مدیرعامل سازمان فناوری‌های نوین ضمن عذرخواهی به دلیل حواشی ایجاد شده پیرامون شورا در روزهای اخیر اظهار کرد: بندی که در اساسنامه آوردیم به هیچ وجه مخالف بند ۲۰ نیست، در بند ۲۰ اشاره شده و به صراحت اعلام شده که اگر در بین پرسنل کسی نبود شهرداری می تواند مامور بیاورد.

وی افزود: ما اعلام کرده ایم که اگر قرار است از پرسنل شهرداری استفاده شود، باید حداقل سه سال سابقه داشته باشد و شهردار نمی تواند از خارج از مجموعه کسی را وارد کرده و همزمان او را به عنوان مدیرعامل استخدام کند.

در نهایت؛ در جلسه امروز مقرر شد انتخاب مدیرعامل سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران با سه سال سابقه فعالیت در شهرداری و با توجه به ماده ۲۰ آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران انجام شود. 

گفتنی است؛ سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران یک سازمان جدید زیرمجموعه مدیریت شهری پایتخت خواهد بود که هنوز تشکیل نشده است. البته اساسنامه تشکیل این سازمان مهرماه امسال در شورای شهر تهران به تصویب رسید، ولی با توجه به ایراداتی که هیات تطبیق فرمانداری تهران نسبت به مصوبه شورای شهر وارد دانسته بود، امروز پارلمان شهری پایتخت به بررسی ایرادات فرمانداری تهران پرداخت. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز