خبرگزاری کار ایران

استحصال سالانه ۵۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار عملیات آبخیزداری

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۱۷۲

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور با بیان این که در هر هکتار عملیات آبخیزداری، سالانه حدود 500 متر مکعب آب استحصال می‌شود، گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به جزء مدیریت سیلاب و کاهش خسارت ناشی از سیل، باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به جزء تقویت سفره‌های زیر زمینی، با روش بیومکانیکی، تراس بندی و احداث هلالی‌های آبگیر باعث تقویت و توسعه پوشش گیاهی، ترسیب کربن، تولید علوفه، ایجاد اشتغال، کاهش فرسایش خاک، کاهش رسوب و خسارت سیل و افزایش عمر مفید سد‌ها می‌شود.

به گفته ابوطالب قزلسفلو، آبخیزداری همچنین باعث مدیریت سیلاب و کاهش خسارت سیل شده، بخشی از بیلان منفی و کمبود آب سفره‌های زیرزمینی را جبران و آبخوان‌ها را تغذیه می‌کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه استفاده از روش‌هایی مانند جمع آوری سطوح آبگیر باران از ایجاد سیلاب و روان آب در معابر شهری و روستایی جلوگیری می‌کند و در بخش‌های مختلف کشاورزی، فضای سبز و مصارف غیر بهداشتی قابل استفاده است، افزود: در بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌هایی که مشکل کمبود آب ندارندمانند بنگلادش هم از این روش استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: این روش به طور فراگیر در کشور انجام نشده و مواردی در استان مرکزی و گلستان انجام شده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: در هر هکتار عملیات آبخیزداری سالانه حدود 500 متر مکعب و در هر هکتار عملیات پخش سیلاب سالانه حدود 1000 متر مکعب آب استحصال می‌شود.

ابوطالب قزلسفلو اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برابر قانون مکلفند با کنترل آب‌های سطحی و استحصال آب باران به کسری آب سفره‌های زیر زمینی و کمبود آب در کشور کمک کنند.

وی افزود: کشور ما کم بارش است و هر چند میانگین سالانه بارش‌ها 250 میلیمتر است، ولی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها ضمن صرفه جویی در مصرف منابع آبی باید از روش‌های کارشناسی و فنی برای استحصال همین میزان آب هم بهره‌مند شویم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت:در قانون ششم توسعه باید 10 میلیون عملیات آبخیزداری انجام می‌شد، اما تا کنون 58 درصد اجرایی شده و در صورت اختصاص اعتبار تا پایان سال 1401 حدود 63 درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام خواهد شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز