خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با ایلنا:

دچار کمبود کارگر علمی شده‌ایم/ تحصیلکرده‌ها در شأن خود نمی‌بینند دست به آچار شوند/ بیش از ۱۰ هزار روستا فاقد آب شرب پایدار و سالم هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۲۰۲

رئیس سازمان بسیج سازندگی از عارضه‌یابی بیش از یک هزار و ۶۰۰ کارگاه صنعتی و احیای ۲۰۰ کارگاه در راستای تثبیت شغلی کارگران در سال ۱۴۰۱ توسط این نهاد خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و نهادهای خدماتی مختلف برای اجرای طرح‌های آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا در سطح کشور امضا شده که مسئولیت اجرای این طرح‌ها در ۳ هزار و ۶۰۰ روستا برعهده بسیج سازندگی گذاشته شده است و سال گذشته در همین راستا آب شرب لوله‌کشی را برای ۶۸۰ روستا تامین کردیم.

سردار محمد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به مناسبت بیست‌وسومین سالروز تشکیل سازمان بسیج سازندگی در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های این سازمان و گروه‌های جهادی زیرمجموعه آن در مناطق محروم چه تاثیری بر رفع بیکاری و اشتغالزایی برای کارگرانی گذاشته است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف دچار بیکاری شده‌اند، عنوان کرد: بسیج سازندگی، دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج است و در این قرارگاه نیز بسیج کارگری طرح‌های متناسبی را برای کاهش آمار بیکاری کارگران از جمله در حوزه رفع موانع تولید اجرا می‌کند. در سال ۱۴۰۱ بسیج کارگری اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داد و امسال نیز قرار است هدفمندتر از گذشته این طرح‌ها را اجرایی کند.

وی افزود: احیای واحدهای صنعتی مهمترین اقدامی است که می‌تواند به جلوگیری از بیکار شدن کارگران مشغول کار کمک کند. در همین زمینه در سال گذشته عارضه‌یابی بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی را انجام دادیم و حدود ۲۰۰ کارگاه را نیز احیا کردیم که این مساله قطعا باعث تثبیت شغلی کارگران می‌شود، زیرا ما در فرآیند احیای واحدهای صنعتی از تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌ها جلوگیری و به نگه داشتن کارگران در این واحدها کمک می‌کنیم.

کمبود کارگر علمی در کشور مانع پیشرفت می‌شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حوزه کارگری باید به این نکته توجه داشت که بافت جمعیتی و ترکیب کاری کارگران در کشورمان در حال تغییر است، به نحوی که در آینده نه‌چندان دور تعداد افرادی که می‌توانند کارهای یدی و فیزیکی انجام دهند، به شدت کم می‌شود که این مساله اصلا مناسب نیست. البته در حال حاضر وجود میلیون‌ها تبعه خارجی در کشورمان باعث می‌شود چندان این خلأ را حس نکنیم، اما جامعه کارگری کشور عمدتا به سمت تولید نیروهای انسانی صرفا علمی پیش می‌رود، این در حالی است که براساس اصول مدیریتی تعریف‌شده در جهان، دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌هایی پیشرفت خواهند که از کارگران علمی برخوردار باشند.

وی افزود: منظور از کارگر علمی، فردی است که اصطلاحا هم دست به آچار باشد و هم علم لازم برای انجام کار را داشته باشد، اما متاسفانه در کشور ما اغلب نیروهای انسانی یا علمی هستند یا فیزیکی و به سمتی پیش رفته‌ایم که کارگران احساس می‌کنند شأنیت لازم برای تحصیل علم را ندارند و دچار کمبودهایی نسبت به افراد تحصیلکرده و پشت‌میزنشین هستند و تحصیلکرده‌ها نیز در شأن خود نمی‌بینند که دست به آچار شوند و کارگری کنند. به همین دلیل، در حال حاضر دچار کمبود کارگر علمی شده‌ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا در سال‌های آینده این کمبود بیشتر حس خواهد شد، البته بسیج کارگری مکلف شده است که برای تربیت کارگران علمی در کشور گام‌هایی را بردارد.

تمرکز بسیج سازندگی بر محرومیت‌زدایی ۱۰ هزار و ۲۸۳ روستا در کشور

زهرایی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان بسیج سازندگی در ۲۳ سال گذشته چه تاثیری بر کاهش میزان محرومیت در مناطق کم‌برخوردار کشور گذاشته است، عنوان کرد: بسیج سازندگی در سال‌های ابتدایی تشکیل خود به صورت گسترده در همه حوزه‌های محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کرد، به نحوی که در آن سال‌ها، از غسال‌خانه گرفته تا مسکن محرومین را می‌ساختیم و در زمینه‌های اشتغالزایی، کشاورزی و… نیز در روستاها فعالیت می‌کردیم. اما رفته‌رفته به این نتیجه رسیدیم که باید تمرکز خودمان را روی مسائل ویژه معطوف کنیم و به همین دلیل، طرح جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه را تعریف کردیم و در این طرح خودمان را به فعالیت در عرصه‌های خاص و در جغرافیای خاص محدود کردیم.

وی افزود: در حال حاضر بسیج سازندگی در ۱۰ هزار و ۲۸۳ روستا در عرصه‌های خاص محرومیت‌زدایی، مهارت‌افزایی، اشتغالزایی و توانمندسازی فعالیت می‌کند و از سال گذشته که تصمیم گرفتیم به صورت جدی روی مسائل ویژه و در جغرافیای خاص تمرکز کنیم، اثرات مطلوب‌تری را نیز از فعالیت‌های خودمان مشاهده می‌کنیم؛ به نحوی که تامین آب شرب روستایی را به عنوان یکی از اولویت‌های خودمان تعریف کرده‌ایم و خوشبختانه موفقیت‌هایی را در این زمینه به دست آورده‌ایم.

سال گذشته آب شرب لوله‌کشی را برای ۶۸۰ روستا تامین کردیم

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان این که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور فاقد آب شرب پایدار و سالم هستند، عنوان کرد: برای رفع این معضل تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و نهادهای خدماتی مختلف برای اجرای طرح‌های آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا امضا شده که مسئولیت اجرای این طرح‌ها در ۳ هزار و ۶۰۰ روستا برعهده بسیج سازندگی گذاشته شده است و سال گذشته در همین راستا آب شرب لوله‌کشی را برای ۶۸۰ روستا تامین کردیم.

وی تصریح کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو، ناظر و بهره‌بردار طرح‌های آبرسانی روستایی هستند، به نحوی که خودشان هم نقشه می‌دهند، هم طرح را تایید می‌کنند و هم بعد از پایان کار، بر نحوه اجرای طرح نظارت و از آن بهره‌برداری می‌کنند. بنابراین بعد از اجرای کامل تفاهم‌نامه آبرسانی به روستاها، می‌توان گفت تا حد زیادی مشکل تامین آب شرب پایدار برای روستاهای کشور حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز