خبرگزاری کار ایران

مقیمی:

آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران فرسوده و منسوخ شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۶۴۳

رئیس دانشگاه تهران گفت: ایران در صدر کشورهایی قرار دارد که نخبگانش به کشورهای جهان اول مهاجرت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «سید محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران در خصوص اعلام برنامه‌های اتصال دانشجویان و دانش آموختگان به محیط کسب و کار با حضور «هادی بهرامی احسان» معاون اجتماعی و فرهنگی، «فرشته امین» مدیر مرکز توسعه مهارت آموزی و اشتغال و دبیر علمی نمایشگاه کار صبح امروز ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار شد. در ابتدای این جلسه «سید محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران با اشاره به شعار این دانشگاه بیان کرد: باید در رابطه با موضوع اشتغال فارغ التحصیلان خود در دانشگاهی با شعار کارآفرینی راهکار اندیشید. ما از ابتدا چشم‌انداز روشنی را برای این هدف تعیین کردیم.

مقیمی تصریح کرد: اقدامات متعددی در حوزه‌های مختلف آغاز شده و خیلی از آن‌ها در حال اجرایی شدن است و برخی از آن‌ها بسترهای لازم را دارند و در برخی موارد در حال تکمیل بسترها هستیم همچنین ما دنبال جهت گیری جدیدی در مورد اشتغال فارغ التحصیلان خود هستیم. اینکه کسانی که در دستگاه های اجرایی هستند چقدر از تحصیل کردگان بهره می‌برند در حیطه کار ما نیست، اما یک دانشگاه کارآفرین و نسل جدید نمی‌تواند چنین رویکردی داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشگاه کار آفرین و نسل ۳ و ۴ ویژگی همگرایی بین بخش‌های مختلف جامعه را ایفا می‌کند. امروز واگرایی عجیبی در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور به وجود آمده است. حتی در نهاد دانشگاه هم همگرایی نیست. مثلا آنچه در پژوهش و آموزش انجام و پیگیری می‌شود در بخش‌های دیگر دیگر دنبال نمی‌شود.

او تاکید کرد: بنابراین ایجاد همگرایی اولین بخش کار ماست و یک سال برای این هدف جلساتی تشکیل شد و کارگروه‌هایی میان وظیفه‌ای شکل گرفت. در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیازهایی از صنعت و بازار کار تعریف می‌شود همچنین پارک‌های علم وفناوری و پردیس‌های کسب و کار را داریم ضمن اینکه معاونت پژوهش و فناوری ما ارتباط با صنعت را در تعریف محدودی دنبال می‌کند.

او ادامه داد: ارتباط با صنعت را به تعریف پروژه‌های تحقیقاتی محدود کرده ایم. ما بیش از ۲۱۰۰ عضو هیأت علمی برجسته، ۱۰ هزار دانشجوی دکتری و ۱۸ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی داریم و اگر ظرفیت تحصیلات تکمیلی را فقط در نظر بگیریم ۳۰ هزار تحصیل کرده دانشگاهی داریم که می‌توانند نقش آفرینی کنند اما متاسفانه امروز جزیره‌ای عمل می‌کنند و ابتدا باید خودمان این بخش را درست کنیم. برخی اقدامات و اصلاحات نیاز به مصوبات جدید داشته که قوانین لازم برای آن در بخش‌های مختلف دانشگاه مطرح و تصویب شده و تقریبا زیرساخت‌های قانونی و بخشنامه‌ای را برای این هدف آماده کرده ایم.

مقینی تاکید کرد: ما یکسال قبل رویکرد خود را در حوزه آموزش تغییر دادیم و در مهرماه شاهد این تحول خواهیم بود. در این راستا دروس مهارت ورزی را در رشته‌های مختلف تقویت کرده‌ایم و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف تقویت مهارت متناسب با نیاز بازار کار و ارتباط با این محیط خواهند داشت.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران هم به طور مشخص همین ماموریت را دنبال می‌کنند و بسته‌ای کامل را در زمینه‌های مختلف تدوین می‌کنیم و هر هفته جلساتی هم تشکیل می‌شود. باید در نظر داشته باشیم کار فرهنگی صرف در محیط‌های مختلف جواب نمی‌دهد. انتظار می‌رود دانشگاه بخصوص دانشگاه تهران برنامه تفریحی، فرهنگی و ورزشی متفاوتی هم داشته باشد و تلاش می‌کنیم دانشجویان ما بخشی از وقت خود را در خارج از فضای دانشگاه سپری کنند. به زودی هم اولین شاهد کمپین اردوی مهارتی در پردیس علم و فناوری شهرک صنعتی اشتهارد خواهیم بود. این کمپ هم خوابگاه دارد هم محیط ورزشی و تفریحی هم بحث هنری و نمایشی و سه شبانه روز می‌توان در این فضا کمپ دانشجویی داشت و دانشجویان از واحدهای صنعتی مختلف بازدید خواهند داشت و با مسائل واقعی بازار در قالب گفت و گو آشنا می‌شوند.

مقیمی یادآوری کرد: نمایشگاه کار دانشگاه تهران رویدادی نقطه‌ای نیست و در راستای زنجیره‌ای که برای تحقق اهداف دانشگاه کارآفرین تعریف کرده‌ایم این نمایشگاه برگزار می‌شود. در حال حاضر ۶ هزار فرصت شغلی در شهرک صنعتی اشتهارد وجود دارد که گروه‌های مختلفی را مشغول خواهد کرد و دانشجویان می‌توانند با الهام از کار صاحبان کسب و کار اشتغال خود را ایجاد کنند.

مقیمی بیان کرد: رابطه پایان نامه‌ها و رسانه‌ها با صنعت و نیازها را برقرار کرده ایم. سعی شده است مرزهای بروکراتیک را بشکنیم و این شکست‌ها با جهاد علمی می‌تواند جایگزین مرزهای بروکراتیک شود. ما ارتباط ارگانیکی بین پارک‌ها و پردیس‌های علم و فناوری برقرار کردیم که یافته‌های تحقیقات ما در این کار دخیل است و بخشی از نمره‌ها و تایید پروپوزال‌ها به همین نکته ارتباط داده شده که چقدر این تولیدات علمی می‌توانند به کسب و کار تبدیل شوند؟ صندوقی هم ایجاد کرده‌ایم که از پایان نامه‌های این چنینی حمایت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: بنابراین در نمایشگاه کار امسال شرکت‌های زیادی در مصلی دانشگاه گرد هم می‌آیند و بر اساس مکانیزمی مشخص پیوند و همگرایی بین دانشگاه و محیط صنعت و کسب و کار را ایجاد خواهیم کرد. البته رویکرد ما باید فراتر باشد. در امر توسعه واقعی سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی نقش دارند و ما در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و نقش تمدن‌سازی دانشگاه باید همه ارکان دانشگاه با محوریت نهاد علم برای هدف نهایی همگرا شوند. امروز بین بخش‌های مختلف در جامعه انشقاق وجود دارد که باید حل شود.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در ادامه باید ذهنیت‌ها اصلاح شود و دانشگاه باید شروع کننده باشد. دانشگاه بروکراتیک در نمره دهی و ارتقا نمی‌تواند ادعای نقش آفرینی کند پس باید از بروکراتیک بودن فاصله بگیریم. مشکلاتی که امروز در کشور حس می‌کنیم و رهبری نیز به آن تاکید دارند مشکلات اقتصاد است و ما معتقدیم رسالت دانشگاه بسیار مهم است و خانه گفت‌وگو هم با همین هدف پیش می‌رود. در گام اول دنبال ایجاد زبان مشترک هستیم و می‌خواهیم یکدیگر را نقد کنیم و نباید کارها را روی کاغذ محدود کرد و امروز در عرصه دانشگاه به شدت دچار بی‌عملی هستیم. به هر حال مسیر پیچیده و مهمی در پیش داریم و رسیدن به این هدف جز با حمایت و پرسش‌گری محقق نمی‌شود. قرار است ۴۰۰ فرصت شغلی با دانشجویان ما مطرح شود که به طور متوسط ۵ شغل را درون خود جا خواهد داد. دانشجویان نیز ایده‌های خود را از طریق نمایشگاه کار ارائه می‌کنند و رابطه برد برد برای صنعت و دانشگاه ایجاد می‌شود.

مقیمی در مورد مهاجرت نخبگان و نقش این طرح‌ها دانشگاهی در ماندگاری سرآمدان علمی در کشور گفت: ایران در صدر کشورهایی قرار دارد که نخبگانش به کشورهای جهان اول مهاجرت می‌کنند. ما کیفیت منابع انسانی و طبیعی سرآمدی داریم پس چرا نخبگان را به کار نمی گیریم و از منابع بهره نمی‌بریم؟ به نظرم نقص کار در مدیریت اتصال و ارتباط منابع با هم هست. به عنوان مثال ما یک گروه بیوتکنولوژی در دانشگاه داشتیم که عمدتا نخبگان آن‌ها که اکثرا دکتری پیوسته بیوتکنولوژی بودند قبل از اینکه به دکتری برسند مهاجرت می‌کردند و ما زمینه را برای آنها توسعه دادیم و به دانشکده ها متصلشان کردیم و رشته و گروه‌هایی ایجاد کردیم تا از نخبگان این حوزه‌ بهره ببریم. یکی دیگر از مشکلات ما این است که دانشگاه تهران دچار فقدان آزمایشگاه های مجهز است؛ اینکه اساتید ما برای بهره گیری از آزمایشگاه های مجهز از فرصت‌های مطالعاتی بهره می‌گیرد که بد هم نیست به خاطر همین فقدان آزمایشگاه است. متاسفانه آزمایشگاه های دانشگاه تهران امروز فرسوده و منسوخ شده اند.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: به کمک بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و از طریق یکی از بانک‌های داخلی و در تلاش برای دریافت اعتبار ۱۵۰ میلیون یورویی از بانکی خارجی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در حال اقداماتی هستیم.

کشور عراق از نظر آزمایشگاه‌ها مجهز است چرا که مثل ما با تحریم مواجه نبوده‌اند اما از نظر علمی و اساتید از ما ضعیف‌تر هستند. قرار است با دانشگاه‌های عراق شراکت استراتژیکی ایجاد کنیم. آن‌ها استاد کافی برای اشراف به وسایل آزمایشگاهی ندارند. یکی دیگر از اقدامات ما تبدیل به احسن دارایی‌های دانشگاه تهران است که می‌خواهیم از آن موارد هم بهره ببریم.

این استاد دانشگاه افزود: لازم است رشته‌ها متناسب با مشاغل آینده تغییر کنند و امیدواریم شاهد این نکته باشیم که بتوانیم بر اساس فناوری‌های دیجیتالی تحولاتی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز