خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ متخصصی در حوزه «دامپزشکی حیات وحش» نداریم/ هر کتاب درسی باید یک پیوست زیست‌محیطی داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۳۶۳

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما اصلا متخصص دامپزشک حیات وحش نداریم و بیشتر کارشناس‌های حیات وحش ما، کارشناس‌هایی عمومی هستند و همچنین تکنسین‌هایی هم که بتوانند در این بستر کمک کنند، نداریم.

«علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مباحث زیست محیطی در کتب درسی و شیوه تدریس تاثیرگذار این موضوعات در کلاس‌های درس، بیان کرد: امروز کشور ما و تمام دنیا، دچار چالش‌های اساسی محیط زیستی است. تمامی علومی که می‌خوانیم برای این است که زندگی انسان رواج داشته باشد و وجود همه صنایع، کارخانه‌ها و هر پیشرفتی که کسب می‌کنیم برای این است که تسهیل زیست بشر اتفاق بیفتد تا هم طول عمر انسان افزایش پیدا کند و هم به زندگی و معیشت پایدار برسد، بنابراین مقوله محیط زیست از هیچ کدام از علوم و حیطه‌های دانش جدا نیست. 

سلاجقه ادامه داد: چالش‌های محیط زیستی از جمله از بین رفتن منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و جانوری برای ما وجود دارد و این موضوعات تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است. فکر می‌کنم مراکز آموزش عالی کشور باید وارد کار شوند، اما تاکید اصلی ما بر زیرساخت‌هاست یعنی پیش دبستان و دبستانی‌ها و بعد هم پایه‌های بالاتر مدارس مدنظر است و باید موضوعات زیست محیطی در همه پایه‌های تحصیلی به دقت تدریس شود. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هر کتاب درسی باید یک پیوست زیست محیطی داشته باشد، اما نباید این بخش از کتاب اختیاری محسوب شود، بلکه حتما به صورت رسمی به دانش آموزان تدریس کنند. کتاب‌های درس فارسی، زیست، شیمی و… همه قابلیت داشتن یک پیوست زیست محیطی دارند؛ پیشینیان ما و شعرای ایران و بزرگان، همه در آثار خود حرف‌های خوبی در ارتباط با محیط زیست دارند. اگر به اشعار حافظ و سعدی و فردوسی نگاه کنید می‌بینید که چقدر نکات خوبی در خصوص جایگاه محیط زیست و حفظ طبیعت بیان کرده اند. 

سلاجقه با بیان اینکه آموزش عمومی در زمینه حفاظت از محیط زیست را باید جدی گرفت، عنوان کرد: آموزش عمومی در زمینه حفاظت از محیط زیست، باید مبنای کار باشد و نقش اساسی را در تحقق اهداف زیست محیطی بازی می‌کند. در مرتبه بعد از مدارس، دانشگاه‌ها قرار دارند که دربرگیرنده رشته‌ها و تخصص‌های مختلف هستند؛ جدا از اینکه رشته‌های تخصصی در حیطه محیط زیست در ایران وجود دارد، نیاز به راه اندازی و تعریف رشته‌های جدید در این زمینه داریم. 

او در ادامه تاکید کرد: در حوزه حیات وحش، ما اصلا متخصص دامپزشک حیات وحش نداریم و بیشتر کارشناس‌های حیات وحش ما کارشناس‌هایی عمومی هستند. همچنین اصلا تکنسین‌هایی که بتوانند در این بستر کمک کنند، نداریم در نتیجه به دلیل وجود چنین نیازهایی، قرار است با دانشگاه‌های معتبر کشور در همین خصوص وارد بحث شویم و آموزش عالی با توجه به نیازهای ضروری محیط زیست، رشته‌های جدیدی راه اندازی خواهد کرد. 

سلاجقه ضمن بیان اینکه خواسته اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از آموزش عالی کشور همراهی در تامین متخصص رشته‌های جدید است، گفت: حل مشکلات کشور بخصوص در رشته‌های کاربردی و مهندسی باید بر مبنای معضلات و نیازهای محیط زیستی باشد و حل این مسائل به کمک تخصص‌های دیگر را در نظر داشته باشیم. ضرورت دارد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سرفصل دروس، تعریف عناوین درس‌ها در رشته‌های گوناگون و حتی طراحی رشته‌های تازه در مقاطع مختلف، محیط زیست و مشکلات آن را در نظر داشته باشد و ما آماده هرگونه همکاری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز