خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛

موسسه همشهری در دوره فعلی تعدیل نیرو نداشته است/ روزنامه با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۶۸۶

در حالی که مدیرعامل موسسه همشهری تاکید دارد که این موسسه در دوره فعلی تعدیل نیرو نداشته و روند رو به پیشرفتی را در پیش گرفته است، اما برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن وارد دانستن انتقاداتی به فعالیت این مجموعه رسانه‌ای، تاکید دارند که روزنامه همشهری با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در جریان برگزاری یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی و گذشته این مجموعه رسانه‌ای پرداخت و اعضای پارلمان شهری پایتخت نیز پس از استماع گزارش مدیر مجموعه، به بیان نظرات خود درباره همشهری پرداختند. 

محسن مهدیان در ابتدای گزارش خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ موسسه همشهری ۲۱۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت، پرداخت حقوق‌ها با تأخیر انجام می‌شد و گاهی در چند قسط صورت می‌گرفت و تعداد صفحات به ۲۴ صفحه کاهش یافته بود. همچنین در آن زمان مجلات خوشنام همشهری به پیمانکار واگذار شده بود. مجموعه مورد نظر اهلیت لازم را برای مدیریت همشهری نداشت و به همین دلیل برندهای این موسسه صدمه دید. 

مدیرعامل موسسه همشهری ادامه داد: در آن دوره افت تیراژ منجر به آن شده بود که به سمت به‌روزرسانی چاپخانه نروند، اما در دوره جدید به اعمال تغییرات راهبردی پرداختیم و وارد فضای کسب‌وکار شدیم. در شروع این دوره به شهردار تهران اعلام کردم که یا شهرداری پرداخت حقوق و مزایای کارکنان موسسه همشهری را برعهده بگیرد و یا اینکه به کسب‌وکار همشهری کمک کند؛ همشهری تنها یک روزنامه نیست، بلکه هلدینگ رسانه‌ای است و باید کسب‌وکار در این موسسه ارتقا پیدا می‌کرد که شهردار تهران نیز از این موضوع حمایت کرد، در حالی که شهردار سابق توجه خاصی به روزنامه نداشت. 

وی افزود: در دوره قبلی، شهردار سابق آخرین نفری بود که روزنامه همشهری را مطالعه می‌کرد و روزنامه با تایید او منتشر می‌شد که این بی‌سابقه بود، با این وجود در آن دوره حمایتی از سوی شهردار از موسسه همشهری انجام نمی‌شد. 

افزایش ۶۰ درصدی درآمد موسسه همشهری در سال ۱۴۰۱ 

مهدیان در ادامه صحبت‌های خود از افزایش ۶۰ درصدی کسب درآمد موسسه همشهری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و یادآور شد: هزینه‌های همشهری بسیار عجیب و غریب است و با پول کاغذ همشهری می‌توان یک رسانه را مدیریت کرد. با این وجود، ما در این دوره تعدیل نیرو نداشته‌ایم و فقط در مواردی یا افراد بازنشسته شده و یا جابه‌جا شدند، در حالی که در دوره قبلی نیروهای ما وقتی به موسسه می‌آمدند، می‌دیدند که اخراج شده‌اند. 

مدیرعامل موسسه همشهری با بیان این که ۱۸ برند در این موسسه وجود داشت که بخش زیادی از آنها غیر فعال شده بود، عنوان کرد: ما وقتی آمدیم به وزارت ارشاد اعلام کردیم که می‌خواهیم این برندها را فعال کنیم و در همین راستا ۱۰ برند نیز فعال شد. در این دوره شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی درآمد تبلیغاتی موسسه بوده‌ایم. همچنین روزنامه‌های جمعه نیز از موارد مهمی است که مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم برای سایر تعطیلات نیز روزنامه را فعال کنیم. 

وی درباره برخی طرح‌های موسسه همشهری برای آینده توضیح داد: کاغذ سنگی یکی از مواردی است که در یک سال و نیم اخیر پیگیری کرده‌ایم و گزارشات توجیه اقتصادی آن آماده شده است. با توجه به این که معضل اصلی رسانه های مکتوب کمبود کاغذ است، طرح کاغذ سنگی که دوستدار محیط‌زیست بوده و کمترین میزان مصرف آب را دارد، مورد توجه ما قرار دارد و ظرفیت تولید آن در موسسه همشهری وجود دارد. در حال حاضر تلویزیون اینترنتی موسسه همشهری نیز راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است و تلاش بر این بود که موسسه همشهری در حوزه دیجیتال نقش حرفه‌ای خود را دنبال کند. 

به دنبال راه اندازی «مدرسه همشهری» هستیم

مهدیان با بیان اینکه رسانه در عصر جدید و پلتفرمی، نیروی رسانه‌ای متناسب با خود را نیاز دارد، گفت: ما در حال راه‌اندازی مدرسه همشهری هستیم تا خبرنگاری فعال عصر پلتفرم و موضوع جهاد تبیین را آموزش دهد و افرادی در این مدرسه پرورش خواهد یافت که هم از لحاظ بینشی، هم دانشی و هم مهارتی جایگاه بالایی داشته باشند. 

وی همچنین از راه‌اندازی کیوسک فرهنگی همشهری خبر داد و گفت: کیوسک‌های موجود اکثرا به دنبال توزیع مجله و کتاب نیستند و عملا این کسب‌وکار منهدم شده و دلیل آن قیمت رسانه است؛ روزنامه تهران پنج هزار تومان قیمت دارد که تولیدکننده، توزیع‌کننده و فروشنده از آن سود می‌برد و چرا یک کیوسک باید روزنامه بفروشد؟ باید برای اصلاح این فرآیند فکری بکنیم، زمانی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها روزنامه توزیع می‌کردند، اما امروز این‌گونه نیست؛ اگر کیوسک‌دار روزنامه نفروشد و کاغذ آن را بفروشد، بیشتر نفع خواهد برد. 

مدیرعامل موسسه همشهری تاکید کرد: روزنامه رایگان مترو متناسب با این فضاست و این طرح کاملا اختصاصی است و با تیراژ ۱۰۰ هزار نسخه منتشر خواهد شد که جنبه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سرگرمی دارد و به‌تدریج می‌تواند به درآمدزایی برسد. روزنامه دیواری نیز مد نظر ماست تا بتوانیم از این فضا نیز برای انتقال پیام استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم کارمان پیش برود، باید اطلاع‌رسانی داشته باشیم و مردم مشارکت داشته باشند. 

نگاه همشهری سیاسی نیست، رویکرد انقلابی داریم 

مهدیان با بیان این که یکی از افتخارات دوره کنونی موسسه همشهری این است که از نیروهای سابق مجموعه در این دوره بهره گرفته شده، گفت: اساسا موضوعات در تدوین محتوا برای ما تعیین تکلیف نمی‌کنند، بلکه این مخاطب است که مشخص می‌کند باید به چه موضوعی بپردازیم. در حال حاضر اصلا و ابدا نمی‌توان دسته‌بندی‌های گذشته را برای موضوعات انجام داد؛ گاهی یک اتفاق شهری گاهی به موضوع سیاسی تبدیل می‌شود، بنابراین دسته‌بندی موضوعات دیگر همچون گذشته نیست. 

مدیرعامل موسسه همشهری با تاکید بر این که به هیچ وجه این موسسه سیاسی به معنای حزبی و جناحی نیست، اظهار داشت: نگاه همشهری سیاسی نیست، اما روزنامه ما انقلابی است‌. نمی‌توان دید که در کشور اتفاقی می‌افتد و در رسانه قربانی می دهیم و سر خود را برگردانیم. ۷۰ درصد تیترهای یک روزنامه همشهری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و تنها یک صفحه سیاسی در روزنامه داریم، اما نمی‌توانیم نسبت به اتفاقاتی که در کشور می افتد، بی‌اعتنا باشیم. 

امانی: چه اشکالی داشت که مشکل آب تهران به تیتر یک همشهری تبدیل می‌شد؟

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش مدیرعامل موسسه همشهری، به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت کنونی و گذشته این مجموعه رسانه‌ای پرداختند و ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص گفت: همشهری مسیری را پیش رفت که بیشتر مسئولیت ملی برعهده گرفت تا مسئولیت محلی. ما معتقدیم که باید از جبهه انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی حمایت کرد، اما این‌گونه نباشد که مسائل شهری در روزنامه به تدریج به یک کورسو تبدیل شود. 

وی با تاکید بر اینکه چه اشکالی داشت که مشکل آب به تیتر یک روزنامه همشهری تبدیل می‌شد، اظهار داشت: تیترهای روزنامه همشهری در یک سال گذشته تنها در مواردی که شهردار تهران در صحن شورا حضور یافته و یا مصاحبه‌ای داشته است، به موضوعات شهری اختصاص یافته و در مابقی ایام سال، در تیترها به مسائل ملی پرداخته شده است. 

امانی در ادامه تاکید کرد: هوشمندسازی شهر تهران، آلودگی هوا، حمل‌ونقل و مواردی از این قبیل می‌تواند در روزنامه همشهری مورد بحث قرار بگیرد. ما می‌خواهیم روزنامه همشهری کاری کند که تعادلی بین مسائل ملی و محلی شهر تهران برقرار شود. 

معدنی‌پور: انتشار «همشهری محله» گامی برای قوام هویت شهری است

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در واکنش به گزارش امروز مدیرعامل روزنامه همشهری گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، شاهد اقدامات خوبی در همشهری هستیم. انتشار همشهری محله برای قوام هویت شهروندی در روزهای جمعه با تنوع موضوعات و اصل خانواده‌محوری از نکات مثبت این دوره است. 

وی با تاکید بر این که مجلات همشهری با تخصصی شدن و مشتری مداری و نوآوری می‌توانند روند خوبی در جذب مخاطب داشته باشند، خاطرنشان کرد: استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به حوزه فعالیت‌های روزنامه و پرداختن به مسائل پایتخت در روزنامه از مواردی است که ما از موسسه همشهری انتظار داریم. 

کاشانی: در گزارش مدیرعامل همشهری، انگار همه‌چیز گل و بلبل است 

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: به نظر بنده گزارش خوبی ارائه نشد، انتظار می‌رفت اقدامات به صورت تیتروار مطرح می‌شد، نه این که فضایی ترسیم شود که مشکلی از بابت نیروی انسانی و تولید محتوا و درآمدزایی نداریم و انگار همه‌چیز گل و بلبل است. 

وی افزود: ما منکر زحمات دوستان نیستیم، اما بعد از ۳۰ سال فعالیت، هنوز همشهری را با آزمون و خطا اداره می‌کنیم و می‌خواهیم هنرستانی برای جهاد تبیین راه اندازی کنیم. تقاضای ما این است که در اجماع و با نظر شورا در این خصوص تصمیم‌گیری شود تا با برنامه خوب و شایان توجهی را جلو ببریم. 

کاشانی با بیان اینکه شهردارانی که به انتخاب شورا روی کار می‌آمدند، نظارت نهایی را بر روزنامه همشهری انجام می‌دادند، عنوان کرد: برگشت به عقب را همه انجام دادند و باید آسیب‌شناسی می‌کردیم که چرا برخی برندها جمع‌آوری شدند؟ از ظرفیتی که در شورا وجود دارد باید استفاده شود تا به غنای روزنامه همشهری افزوده شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: روزنامه همشهری تقریبا شبیه برخی روزنامه‌های دیگر شده است‌‌. در دوره‌ای به صدها صفحه تبلیغات می‌پرداختیم و حالا باید ثابت کنیم همشهری هستیم و منافع مردم را در نظر بگیریم. 

اقراریان: روزنامه همشهری با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد 

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: اساسا اگر قرار باشد در صحن شورا گزارش ارائه دهیم که نشان دهیم شهرداری تلاش می‌کند و مردم این را حس کنند، باید مسیر مشخصی را طی کنیم. به اعتقاد بنده صحن شورا برای بررسی مسائل و چالش‌هاست و نباید ارائه و تبلیغ مد نظر باشد و باید متناسب با برنامه، گزارشات ارائه شود. 

وی افزود: روزنامه همشهری با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد و روزهایی را به خود دیده که در اوج بوده است. مساله این است که همشهری روزنامه سیاسی است یا خیر؟ البته بنده نمی‌گویم که نباید سیاسی باشد، اما تفاوت آن با سایر روزنامه‌ها چیست؟ در حال حاضر مدت‌هاست که جایگاه حقوق شهروندی در روزنامه تعطیل شده است. 

اقراریان با تاکید بر این که همشهری باید به مشکلات و چالش‌های تهران ورود کند و صدای مردم باشد، گفت: امروز همشهری کمتر صدای مردم است و تقاضا می‌کنیم روزنامه مطالبه‌گر باشد. شاید به واسطه حضور شهردار تهران در هیات دولت، فکر کنید که انتقاد آسیب‌زننده است، اما ایرادی ندارد و ما می‌گوییم که حرف مردم و مطالبات آنها را با صراحت مطرح کنید و از نمایندگان مردم بپرسید که برای حوزه انتخابیه خود چه کاری انجام داده‌اند؟ 

مظفر: روزنامه همشهری باید مطالبات مردم را به جریان تبدیل کند 

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: باید در این جلسه به جمع‌بندی در خصوص سیاست‌ها و اهداف موسسه همشهری برسیم، زیرا فرصت دیگری نخواهیم داشت که در شورا موضوع موسسه همشهری را در دستور کار قرار دهیم و به عنوان سیاست‌گذار در این خصوص بحث کنیم. 

وی افزود: قرار نیست در جبهه انقلاب تمام انرژی خود را در یک محور قرار دهیم و باید در حوزه‌های مختلف، فرهنگ رفتاری را ارتقا دهیم و تنها نمی‌توان به یک حوزه پرداخت. روزنامه همشهری باید مدعی‌العموم باشد و مطالبات مردم را به جریان تبدیل کند. ما نیاز داریم که در مورد فلسفه وجودی موسسه همشهری باهم تبادل و همگرایی داشته باشیم. 

پیرهادی: اجازه نمی‌دهم کیوسک مطبوعاتی جدیدی به تهران اضافه شود 

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: زمانی که همشهری تحویل گرفته شد، یکی از بدترین شرکت‌های شهرداری بود، هم حقوق پرسنل پرداخت نمی‌شد و هم شاهد اخراج نیروها بودیم و در مجموع وضعیت بدی را شاهد بودیم؛ اما امروز زحمات زیادی کشیده شده و وضعیت بسیار بهتر شده است، اما در روزنامه همشهری باید رویکرد اجتماعی، شهری و آموزشی باید بر دیگر رویکردها غالب و پررنگ‌تر باشد. 

وی با تاکید بر لزوم نقد منصفانه در روزنامه همشهری خاطرنشان کرد: شورا در خصوص کیوسک‌های مطبوعاتی در سال ۹۹ مصوبه‌ای داشت که هیچ کیوسکی اضافه نشود. در چهار سال اخیر این اتفاق افتاده و در دو سال اخیر نیز هیچ کیوسکی اضافه نشده است و تا زمانی که در کمیسیون حضور دارم، اجازه نمی‌دهم کیوسک جدیدی به شهر اضافه شود؛ لذا باید تدبیری اندیشیده شود که چگونه می‌توان از ظرفیت موجود استفاده کرد. 

سروری: همشهری، یک روزنامه شهری و سیاسی است 

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: روزنامه همشهری یک روزنامه شهری و سیاسی است، همه ما پیش از این انتقاد داشتیم که چرا همشهری رویکرد انقلابی نداشت. من هر روز همشهری را مطالعه می‌کنم و احساس می‌کنم که گاهی دوستان تمام صفحات را مطالعه نمی‌کنند؛ اتفاقا مباحث اجتماعی نیز به‌خوبی در همشهری مورد بحث قرار می‌گیرد. 

وی افزود: همشهری به روزنامه‌ای تبدیل شده است که هر بخش آن را بخوانیم مورد استفاده است و امروز به روزنامه‌ای جذاب و دلچسب تبدیل شده که مخاطبان را به خود ترغیب می‌کند.

آقامیری: باید نگاه ویژه‌ای به محلات تهران در روزنامه همشهری وجود داشته باشد 

سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: در حال حاضر شاهد انسجام و تلاش مضاعف کارکنان موسسه همشهری هستیم و کار جدیدی در این دوره در موسسه آغاز شده است که جای تقدیر دارد. بنده از مواضع انقلابی و جهادی مدیرعامل موسسه تقدیر می‌کنم، رویکرد این روزنامه در زمان اغتشاشات و موضوع حجاب و عفاف، رویکرد خوبی بود که قابل تحسین است. 

وی افزود: توقع داریم نگاه ویژه‌ای به محلات تهران در روزنامه همشهری وجود داشته باشد که البته شاید بوده است و ما توجهی نداشته‌ایم. در دوره کنونی باید از روزنامه‌های کاغذی عبور کرد، این روزها اشتراک روزنامه به شدت پایین آمده است و رویکرد جدیدی در حوزه دیجیتال ایجاد شده که نیاز است موسسه همشهری نیز راهبرد و سیاست حوزه روزنامه دیجتال را دنبال کند. 

آخوندی: تنها فضایی که می‌تواند شهروند خبرنگار آموزش دهد، موسسه همشهری است 

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش مدیرعامل موسسه همشهری گفت: ما تبصره‌ای برای روزنامه همشهری داشتیم، اما به آن رای ندادیم. حمایت‌ها باید عملی باشد و اگر اعتقاد داریم که فضای دیجیتال وارد شده است، باید به همان نسبت کمک کنیم تا موسسه به وظایف خود در این زمینه عمل کند. البته خوشبختانه در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، ایجاد زیست‌بوم مجازی در موسسه همشهری طی سال ۱۴۰۲ و ارتقای آن تا سال ۱۴۰۴ به تصویب رسید. 

وی با تاکید بر این که روزنامه همشهری با وجود این که مورد علاقه مردم است، از رسانه‌های اثرگذار در کشور نبوده است، عنوان کرد: تنها فضایی که می‌تواند شهروند خبرنگار آموزش دهد، موسسه همشهری است. با توجه به فعالیت سراهای محلات، می‌توان خبرنگارانی در تراز جمهوری اسلامی آموزش داد که با حوادث روز وظایف خود را فراموش نکنند. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نباید در موسسه همشهری از متلک‌ها ترسید، اظهار داشت: ما به موسسه همشهری تاکید می‌کنیم از این رویکرد که باید از انقلاب اسلامی دفاع کند، کوتاه نیاید. 

آخوندی خطاب به برخی اعضای دوره قبلی شورای شهر و مسئولان سابق موسسه همشهری گفت: روی زیاد و زبان دراز از ویژگی برخی افراد است. ما وضعیت گزارشات حسابرسی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ را دیدیم. نیاز نیست در مورد باغات مناظره کنید، بلکه باید محاکمه شوید. چه بر سر همشهری آورده‌اید؟ ما می‌دانیم جایگاه همشهری کجا بوده و چه بلایی سر آن آورده‌اید. این شهر را به این شکل تحویل داده‌اید و حرف از مناظره می‌زنید؟! 

وی در پایان تصریح کرد: شما که در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ حقوق‌های نجومی در همشهری می‌گرفتید، به سال ۱۴۰۰ فکر می‌کردید که حالا می‌گویید همشهری جایگاه خود را از دست داده است. این که همشهری از جمهوری اسلامی دفاع می‌کند، جایگاه خود را از دست داده است؟ به نظر من کار همشهری درست است و درخواست دارم همین مسیر را ادامه دهد و مطالبه‌گر مردم نیز باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز