خبرگزاری کار ایران

مسجدی آرانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی قانونی خیلی فرسوده است/ سالانه ۱۵۰ نفر به «متقاضیان اهدای جسد» افزوده می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۹۷۶

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید براینکه امیدواریم در برنامه هفتم به مسائل و مشکلات سازمان پزشکی قانونی توجه شود، گفت: سالانه تقریبا ۱۵۰ نفر به بانک اهدای جسد اضافه می‌شوند تا بعد از فوت‌ این متقاضیان ما بتوانیم از کالبد این افراد برای مقاصد علمی و پزشکی و برداشت بافت استفاده کنیم.

«عباس مسجدی آرانی» رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه هفتم به مسائل و مشکلات پزشکی قانونی توجه شده است، گفت: پزشکی قانونی نیازهای جدی دارد که باید حتما در برنامه هفتم توسعه به آن توجه شود. انتظار ما از دولت این بود که در برنامه هفتم به نیازهای پزشکی قانونی توجه کنند، اما با توجه به اینکه محقق نشده است، انتظارمان از مجلس این است که موادی را که رافع مشکلات ما باشد در برنامه هفتم دیده شود تا بتوانیم هم خلاءهای نیروی انسانی را تامین کنیم. هم کمبودهایی که از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی که مورد نیاز ما است را برطرف کنیم.

وی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه ادامه داد: می‌توانم بگویم که براساس برنامه ششم ما در جذب نیروی انسانی موفق عمل کرده‌ایم، البته‌ عدم جذابیت‌های کار در پزشکی قانونی باعث شده است تا در برخی از فراخوان‌های جذب نیرو متاسفانه افراد یا حضور پیدا نکنند و یا بعد از قبولی در آزمون انصراف دهند. این موضوع نشان دهنده این است که ما باید جذابیت‌هایی را از لحاظ مالی و رفاهی مهیا کنیم تا پزشکان و کارشناسان به کار در پزشکی قانونی تمایل پیدا کنند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در مواردی که دولت با ما همراهی کرده است مانند بانک ژنتیک ما اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم. در بانک ژنتیک اگرچه ما از جهت تخصیص اعتبار در خرید کیت و مواد با مشکلاتی مواجه شدیم، اما ساخت کیت و تجهیزات در داخل کشور به ما کمک بسیاری کرد. در رونمایی از کیتی که سال گذشته انجام شد بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از نظر ریالی به ما کمک کرد و باعث صرفه‌جویی شد و ما این اعتبار را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کردیم. امسال نیز کیت‌های دیگری که امسال در پروسه آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین کمک را به ما خواهد کرد. اما باید بدانیم که این موارد باز هم رافع مشکلات ما نیست و باید دولت در این خصوص همت بیشتری داشته باشد.

مسجدی با اشاره به کمبودهایی که در سازمان پزشکی قانونی کشور وجود دارد، گفت: ناوگان خودرویی ما ضعیف است و پزشکان بعضا با خودروهای شخصی به محل صحنه جرم می‌روند و بعضا در جاده‌های صعب‌العبور تردد برای این افراد سخت و مشکل می‌شود، اما هیچ ما به ازایی برای این کار برای پزشکان در نظر گرفته نشده و حتی اضافه کار هم به آن‌ها برای آن تعریف نشده است، چراکه اعتباری برای آن نداریم.

وی ادامه داد: همچنین ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی ما خیلی فرسوده است. این دستگاه‌ها طول عمر مشخصی دارد و باید این تجهیزات و دستگاه‌ها به روز شوند، چراکه به روزرسانی تجهیزات احتمال خطا در پاسخ را کم می‌کند. اگرچه ما با استفاده از ظرفیت هیات امنای ارزی بخشی از این مشکلات را طی دو سال گذشته حل کرده‌ایم، اما این کار بخش اندکی از تجهیزات ما بوده است و بخش عمده‌ای از تجهیزات ما باید به روزرسانی شوند. این دستگاه‌ها گران شده است و بعضا بیش از اعتباراتی است که برای ما در نظر گرفته می‌شود. اعتبار ما خوشبینانه ۱۵ درصد در قانون بودجه افزایش پیدا کرده است، اما در سال بیش از ۱۰ درصد آن فقط اختصاص پیدا می‌کند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره جذب نیرو گفت: امسال دو فراخوان جذب نیرو صادر شده است و امیدواریم بتوانیم کاری کنیم که با توجه به اخذ مجوز نیرو، پزشکان هم تمایل به کار در سازمان پزشکی قانونی را داشته باشند، چراکه وقتی یک پزشک می‌تواند در شبکه بهداشت و درمان با دریافتی بیشتر و حجم کار کمتر کار کند و ساعت محدودتر چرا باید در پزشکی قانونی با شرایط کمتر کار کند و قطعا کار در آنجا را انتخاب می‌کند.

مسجدی درباره اهدای جسد گفت: تمام تقاضاهایی که از دانشگاه‌ها در این خصوص می‌آید پاسخ داده می‌شوند و شاید در حال حاضر دو یا سه دانشگاه در نوبت بررسی باشند. تمام درخواست‌هایی که در این زمینه به سازمان ارسال می‌شود در کمیسیونی مورد بررسی قرار گرفته و اگر مورد نیاز باشد جسد به دانشگاه اهدا می‌شود. سالانه تقریبا ۱۵۰ نفر به بانک اهدای جسد اضافه می‌شوند تا بعد از فوت‌شان ما بتوانیم از کالبد این افراد برای مقاصد علمی و پزشکی و برداشت بافت استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز