خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جزئیات تخریب ۲۳ ساختمان غیرمجاز در ۱۰ هکتار از اراضی وقفی خلازیر/ وجود ۴۳۰ هکتار زمین موقوفه در منطقه ۱۹

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۱۲۳

شهردار منطقه ۱۹ ضمن تشریح جزئیات فرآیند ساخت غیرقانونی و تخریب ۲۳ ساختمان شش تا هفت طبقه در ۱۰ هکتار از اراضی وقف‌شده توسط یکی از همسران فتحعلی شاه قاجار در محله خلازیر، گفت: در محدوده منطقه ۱۹، مجموعا ۴۳۰ هکتار زمین موقوفه وجود دارد که در ۱۰۰ هکتار از این اراضی، تخلفات ساختمانی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صالحی، دادستان تهران روز گذشته اعلام کرد که ۱۰۰ هزار متر مربع معادل ۱۰ هکتار از اراضی موقوفه مشتمل بر ۲۳ ساختمان شش و هفت طبقه با مجموع ۱۷۰ واحد ساختمانی که به صورت غیرقانونی در محله خلازیر منطقه ۱۹ ساخته شده بود، با تخریب سازه‌های غیرمجاز رفع تصرف شد. به گفته این مقام قضایی، صبح تا ظهر دیروز این اقدام تحت عنوان طرح ملی آزادسازی خلازیر با همکاری دادسرای ناحیه ۳۷ تهران، نیروهای پلیس پایتخت و شهرداری تهران انجام شد. 

در همین راستا از تورج فتحی، شهردار منطقه ۱۹ درباره نحوه ساخت و تخریب این ساختمان‌ها سوال کردیم که او نیز در پاسخ به ایلنا گفت: زمینی که این ساختمان‌ها در آن قرار گرفته بود، جزو اراضی موقوفه منطقه است و اساسا در منطقه ۱۹ تهران، تعداد زیادی زمین موقوفه وجود دارد که از بیش از ۲۰۰ سال قبل یعنی در دوره فتحعلی شاه قاجار توسط یکی از همسران او به نام قمرالسلطنه وقف شده است. 

وی افزود: زمین‌های وقفی منطقه ۱۹ که در دوران قاجار در خارج از محدوده شهری پایتخت به حساب می‌آمد، از زمان وقف شدن تا همین چند سال پیش در اختیار کشاورزان قرار داشت. اما در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته که رفته‌رفته این زمین‌ها در محدوده شهری قرار گرفته‌اند، ارزش آنها نیز بالا رفته است و در این مدت برخی سودجویان این زمین‌ها را به شکل‌های مختلف تصرف کرده و به سوداگری و خرید و فروش این زمین‌ها بدون هماهنگی متولی موقوفه پرداخته‌اند و این روند در طول چند دهه گذشته وجود داشته و بسیاری از این زمین‌ها چند بار دست به دست شده‌اند. 

تمام تخلفات ساختمانی منطقه ۱۹ در اراضی موقوفه رخ می‌دهد 

فتحی با بیان این که ساخت‌وساز در زمین‌های وقفی نیاز به دریافت مجوز از متولی موقوفه دارد، عنوان کرد: با توجه به این که متولی موقوفه اراضی منطقه ۱۹ مجوزی برای ساخت‌وساز در این زمین‌ها نمی‌دهد، سوداگران برای این که بتوانند به منافع مادی برسند و ارزش افزوده زمین‌هایی را که تصرف کرده‌اند، بالا ببرند، به صورت غیرمجاز به ساخت‌وساز می‌پردازند؛ به نحوی که در منطقه ۱۹، تمام تخلفات ساختمانی در اراضی موقوفه مشاهده می‌شود و معمولا در سایر زمین‌هایی که مالک خصوصی یا دولتی دارد، هیچ‌گونه تخلفی اتفاق نمی‌افتد. 

شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: زمینی که دیروز تعدادی ساختمان غیرمجاز در آن تخریب شد نیز از دوره فتحعلی شاه قاجار وقف شده است و سایر زمین‌های منطقه ۱۹ که ساخت‌وساز غیرمجاز در آنها شکل می‌گیرد نیز همین ریشه تاریخی را دارند. در محدوده منطقه ۱۹، در مجموع ۴۳۰ هکتار زمین موقوفه وجود دارد که در ۱۰۰ هکتار از این اراضی، تخلفات ساختمانی صورت گرفته است، چراکه از گذشته املاک و اجاره‌نامه‌ها تعیین تکلیف نشده و زمین‌ها و ساختمان‌های موجود در آن با قول‌نامه‌های دستی جابه‌جا شده است. 

برخی مهاجران با کمک سوداگران در زمین‌های منطقه ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌دهند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل تعدد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹، این است که این منطقه مهاجرپذپر است و با توجه به این که ارزش زمین در این منطقه از بیشتر مناطق تهران پایین‌تر است، برخی مهاجران با کمک سوداگران زمین، در زمین‌های این منطقه ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌دهند تا به این صورت، ارزش افزوده بیشتری برای این زمین‌ها ایجاد شود. 

فتحی همچنین در پاسخ به این سوال که ساختمان‌هایی که روز گذشته تخریب شد، در طی چه مدت ساخته شده بود و چرا شهرداری منطقه ۱۹ اجازه داد که این ساختمان‌ها بین شش تا هفت طبقه بالا برود و بعد اقدام به تخریب آنها کرد و از همان ابتدا جلوی این ساخت‌وسازهای غیرمجاز را نگرفت، توضیح داد: ساختمان‌هایی که دیروز تخریب شد، در همین اواخر یعنی از دوران اغتشاشات سال گذشته به بعد ساخته شده بوند. البته در همان زمان نیز همکاران ما برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ اقدام کردند، ولی متاسفانه با برخورد خشن سودجویان و اوباش وابسته به آنها مواجه شدند و در ماه‌های اخیر حدود ۶۰ نفر از پرسنل شهرداری منطقه ۱۹ در حین برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح منطقه زخمی شده‌اند. 

شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: معمولا افرادی که این‌گونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز را انجام می‌دهند، تیم‌هایی از اراذل و اوباش را به همراه خود دارند و با استفاده از زور، تهدید و ارعاب این تخلفات را انجام می‌دهند و همین مساله، موضوع برخورد با این تخلفات را دشوار می‌کند، اگرچه شهرداری همواره در تلاش است به هر شکل ممکن با تخلفات ساختمانی برخورد کند. 

وی در پایان تصریح کرد: ما برای مقابله با ساخت‌وسازهایی که روز گذشته تخریب شد، نیاز به همراهی پلیس داشتیم و در احکام قضایی نیز قید شده بود که حتما باید ماموران فراجا در فرآیند تخریب این ساختمان‌ها حضور داشته باشند. البته پلیس تهران نیز در این زمینه به ما کمک کرده است و توانسته‌ایم آرای قضایی را اجرا کنیم و دیروز نیز در همین راستا با همکاری پلیس توانستیم ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ۱۰ هکتار از اراضی وقفی منطقه ۱۹ را تخریب کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز