خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی:

توجه به آموزش معلمان، کیفیت مدارس دولتی را ارتقا می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۱۹۹

معاون آموزش ابتدایی گفت: اگر اتفاق تازه ای برای معلمان رقم بزنیم کیفیت آموزش بالا می رود و اگر به آموزش معلمان توجه کنیم کیفیت مدارس دولتی ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری معاون آموزش ابتدایی با موضوع عصر جدید یاددهی یادگیری ویژه معلمان آموزش ابتدایی سراسر کشور صبح امروز سیزدهم تیرماه برگزار شد.

"معصومه نجفی پازوکی" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هرکاری که در آموزش و پرورش انجام می دهیم باید ابتدا به چرایی آن کار پرداخت؛ و حالا چه مسئله ای در آموزش و پرورش داشتیم که الف تا و عصر جدید یاددهی یادگیری را راه انداختیم؟ به روز کردن معلمان بحث اصلی ماست. معلم به اذعان همه فعالان حوزه تعلیم و تربیت مهم ترین و کلیدی ترین عنصر است.

نجفی پازوکی گفت: در سطح ارزشیابی برنامه های درسی می دیدیم اتفاقی که در کلاس درس اتفاق می افتد با رویکرد اصلی برنامه متفاوت بود. معلم همان مسیری که بلد بود طی می کرد. نتیجه این در آزمون‌های بین المللی خوب نشان داده شد و ما نتوانستیم خود را به استانداردهای بین المللی برسانیم. باید آموزش را برای عقب نماندن از استانداردهای بین المللی به روز کنیم.

او ضمن اشاره‌ به طرح شهید همت و شبکه سازی بین معلمان کشور تصریح کرد: در این طرح می خواستیم موضوع روی میز معلمان برنامه درسی باشد. برای ایجاد این دغدغه باید آنچه از معلم می خواهیم جذاب باشد و احساس کند بحث به دردش می خورد. در طرح شهید همت طوری برنامه ریزی شد که جریان آموزشی را از سطح مدرس های کشوری که مولفان کتب درسی بودند شروع کردیم.آنها به استانداردهای بین المللی آشنا بودند و از استان ها نمایندگانی آموزش دیدند و در قالب ویدیوهایی جمع آوری شد و برای آموزش مدرسان میانی جلساتی در شاد برگزار شد و تصمیم می‌گرفتیم کدام فیلم ها را باید به نمایش در آورند.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: همیشه برای معلمان جذاب بود که ما می خواستیم معلم بفهمد که نیازش صفحه به صفحه نیست بلکه باید تسلط بر کل مطلب درست باشد. در دوره های آموزشی مسئله اصلی طراحی آموزشی روی کتاب درسی بود. معلم باید سناریوی آموزشی داشته باشد و اجزای محتوا، موقعیت یادگیری و ارزشیابی را در طرح درس در نظر بگیرد. ما روی صلاحیت حرفه ای و علمی معلم کار کردیم. طرح شهید همت آنقدر جذاب بود که همه در حلقه ها شرکت کردند و بازخوردهای خاصی از استان ها به ما رسید.

نجفی پازوکی تاکید کرد: مدرسان میانی حلقه هایی تشکیل دادند و ۱۲۰ هزار معلم در کل کشور شبکه سازی کرده اند. از آذرماه سال قبل فرایند را شروع کردیم و به شبکه های ۱۰ نفره که رسیدیم اما در آن زمان سال تحصیلی تمام شده بود و نتوانستیم گفتمان هایی که باید در کلاس نتیجه می داد را در کلاس درس اجرایی کنیم. ۱۰ هزار مدرس در کل کشور ظرفیت سازی شد، اما هدف تغییر جدی در کلاس درس به سرانجام نرسید. بنابراین امسال دوره های آموزشی از مرداد آغاز می شود.

نجفی پازوکی عنوان کرد: معلمان باید طراحی آموزشی داشتند و از بخشی از این طراحی درسی فیلم می‌گرفتند.

او افزود: ۱۳۴ هزار بازدید از سامانه عصر جدید یاددهی انجام شده است. کارهای ارسال شده به عصر جدید یاددهی برای ۱۰ هزار مدرس طرح شهید همت فرستاده شد تا آثار را پالایش کنند و بهترین اثرهای هر منطقه را انتخاب کنند. در منطقه نیز جلسه گذاشته شد. جلسه ای برای ارائه حضوری طرح ها هم تشکیل شد و در مناطق تعدادی معلم مخاطب کارها شدند و اظهار نظر کردند و می توانستند نظرشان را هم ثبت کنند و به انتخاب حاضران بهترین تدریس و طرح درس انتخاب شد.

او عنوان کرد: کتب فارسی اول، دوم و سوم ابتدایی، ریاضی پنجم و ششم، هدیه هاو قرآن، سواد دیجیتال و علوم تجربی از جمله کتبی بودند که معلم طرح درس روی آن نوشتند. ۸ موضوع هم برای این کار داشتیم که به سطح کشوری آمدند. ۸ فرد برگزیده با ۲۵۶ اثر به مرحله کشوری رسیدند و ۳۲ اثر در داوری کشوری انتخاب شد.

معاون وزیر با بیان اینکه داوری کشوری سه مرحله داشت، گفت: در رویداد الف تا هفته آینده ۳۲ اثر به نمایش گذاشته می شود و آنجا هم گفتمانی شکل می گیرد و دانشجو معلمان، مدرسان و... می توانند گفت و گو و اظهار نظر کنند و باز مخاطب، بهترین آثار را انتخاب می کند. غرفه هایی داریم که تعدادی از آثار معلمان از ۱۸ تا ۲۰ تیر در نمایشگاه ارائه می‌شود.

او ادامه داد: اگر اتفاق تازه ای برای معلمان رقم بزنیم کیفیت آموزش بالا می رود و اگر به آموزش معلمان توجه کنیم کیفیت مدارس دولتی ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز