خبرگزاری کار ایران

ابلاغ آیین‌نامه «سلامت، ایمنی و محیط زیست» به دانشگاه‌ها در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۳۹۵

رئیس کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس خبر داد: کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس طرح تصویب آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان HSE با محوریت «سلامت (بهداشت)، ایمنی و محیط زیست» در دانشگاه‌ها ارائه داده است که کلیات آن در کمیته فنی ما مورد تصویب قرار گرفته و امیدواریم که این آیین‌نامه به زودی از سوی مجلس به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، «مهدی واحدی» معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی در آیین آغاز دومین دوره آموزشی «سبک زندگی ایرانی اسلامی» ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و نخستین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور، که در دانشگاه علامه‌طباطبائی در حال برگزاری است، در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه به سخنرانی پرداخت. 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به رویکرد جدید مراکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌ها اضافه کرد: امیدواریم این دوره زمینه را برای رشد و شکوفایی مراکز مشاوره در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی رقم بزند. همچنین کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان مراکز بهداشت و درمان که برای نخستین بار به میزبانی این دانشگاه برگزار می‌شود، بتواند در ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به دانشجویان سراسر کشور مؤثر باشد. 

وی با بیان اینکه این دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان است، اظهار کرد: کارشناس به معنای اهل فن و خبره یک حوزه است که تولیت یک امری را بر عهده دارد و به نوعی کارشناسان، کارساز و تصمیم‌ساز مدیران هستند. 

واحدی کارشناسان را بازوان فکری مدیران برشمرد و گفت: این ایده فوق‌العاده‌ای از طرف دفتر مشاوره وزارت علوم است که به‌نوعی صاحبان تصمیم هستند و کارهای مدیریتی را بر عهده دارند، به این‌شکل و در قالب این دوره آموزشی توجه جدی به کارشناسان خود نشان می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه ما امروزه در دانشگاه‌ها با نسلی مواجه هستیم که دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌های خاصی هستند، گفت: این نسل را باید از نو شناخت و برای اینکه خدمات مشاوره‌ای، سلامت تن و روان ما به این نسل، خصوصاً در حوزه روان‌شناختی ارائه شود، نیاز به یک شناخت یا بازشناسی از نوع شناختن نسلی داریم. 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: با نسل متفاوتی مواجه هستیم و اگر دانش و توانایی خودمان را در مواجه با آن‌ها به‌روز نکنیم، ممکن است مراکز مشاوره ما کم‌کم مرجعیت خود را در این زمینه از دست بدهد و در حوزه بحث‌های روان‌شناختی با مشکل مواجه شویم. 

وی ضمن اظهار امیدواری برای توجه به نیازهای بومی در دانشگاهای سراسر کشور به صورت مداوم و تلاش برای فهم صحیح از نسل جدید، افزود: در زمینه نقش مراکز مشاوره به یک بازتعریف و بازاندیشی نیاز داریم. 

واحدی یادآور شد: کارشناسان مؤثر و مهم مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان بار بزرگی به‌ویژه بعد از پاندومی کرونا بر دوش دانشگاه‌ها گذاشته شده را بر عهده دارند. 

حجت‌الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، نیز در این آیین به روایتی از امیر مؤمنان متناسب با سبک زندگی ایرانی و اسلامی که هم با عنوان این دوره آموزشی و هم محیط فعالیت‌های دانشگاهی متناسب است، اشاره کرد و افزود: مَنْ أَصْلَحَ سَرِیرَتَهُ، أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِیَتَهُ؛ وَمَنْ عَمِلَ لِدِینِهِ، کَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِیَما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَحْسَنَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ. «هر که باطن خود را نیکو سازد، خداوند هم ظاهرش را نیکو جلوه دهد. هر که برای دینش کار کند، خداوند کار دنیایش را کفایت کند و هر که رابطه خود را با خدا نیکو گرداند، خداوند، رابطه او را با مردم نیکو گرداند». 

وی با اشاره به عنوان سبک زندگی ایرانی اسلامی در این دوره آموزشی، اظهار کرد: دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در این دوره و دوره‌های قبل به دنبال مطرح کردن زوایای مختلف سبک زندگی ایرانی اسلامی بودند. به‌ویژه در حوزه مشاوره که ارتباطات انسانی و اصلاح آن و رویه زندگی فردی به‌خصوص در زمینه بهداشت و درمان، خوراک و پوشاک به شدت با آن سر و کار دارد. 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه‌طباطبائی اضافه کرد: این دوره آموزشی فرصت مغتمی است که کارشناسان مشاوره و بهداشت و درمان به ابعاد، زوایا و مؤلفه‌های زیست جامعه امروزی ذیل چتر سبک زندگی ایرانی اسلامی با نگاه ویژه به زیست‌بوم، دین، روزآمدی و کارآمدی بپردازند. 

در بخش دیگری از این آیین، حامد اکبری، رئیس کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: دوره‌های گذشته، کمیته ایمنی وجود نداشت. بعد از حادثه تلخی که برای مرکز درمانی سینا در تهران اتفاق افتاد، این کمیته برای آنالیز این اتفاق تشکیل شد و بعد از آن به عنوان نهادی زیر مجموعه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شکل گرفت. 

وی ادامه داد: با بازدیدهایی که این کمیته از مراکز درمانی داشت، تمام مسائل در حوزه ایمنی این مراکز مورد ارزیابی قرار گرفت و به صورت گزارش به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شد. برآیند این گزارش این بود که در اتفاقاتی که برای ایمنی مراکز درمانی می‌افتد، ایمنی در کشور ما متولی درستی ندارد و هر وقت اتفاقی می‌افتد دنبال متهم می‌گردیم که ناشی از نقص قوانین در این حوزه است. 

اکبری با بیان اینکه، این کمیته پیشنهاد تاسیس وزارت ایمنی را به کمیسیون داده است، خاطرنشان کرد: آنگونه که در کشور ما به ویژه در حوزه بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها می‌توان از آن یاد کرد، وجود یک وزارتخانه متولی ایمنی به مثابه یک وزارتخانه گمشده است. چیزی که در خیلی از کشورها وجود دارد و متولی ایمنی، سلامت و محیط زیست تلقی شده و مقولاتی چون مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز ذیل آن تعریف می‌شود. 

اکبری ابراز امیدواری کرد که در این زمینه، با حمایت دولت بتوان یک وزارتخانه تحت این نام اضافه کرد و بخشی از وزارتخانه‌های کار و بهداشت و سازمان‌هایی چون آتش‌نشانی را به آن الحاق کرد. 

وی یادآور شد: هرچند تاکنون این اولویت برای ما در حوزه نیروی انسانی و صنایع بوده است و ما از طریق کارشناسان ایمنی صنایع و حتی ضابطان قضایی، چه در وزارت کار و چه در وزارت بهداشت وضعیت این صنایع را پیگیری می‌کنیم اما در حوزه دانشگاه‌ها چنین چیزی تعریف نشده است و بازدید و بازرسی به آن مفهوم وجود ندارد. به عبارت دیگر، تا اتفاقی در یک دانشگاه نیفتد، پیگیری کارشناسی و قضایی صورت نمی‌گیرد که این تبعیض برای ما ناخوشایند است و به نحوی حاکی از آن است که قانون در این حوزه به صورت ناقص اجرا می‌شود. 

رئیس کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس اضافه کرد: طی بازدیدهایی که از چند دانشگاه داشتیم متوجه شدیم که مراکز بهداشتی و درمانی آن‌ها چه اندازه شاخص و حائز اهمیت هستند و باید از لحاظ مسائل ایمنی نیز مورد توجه قرار گیرند. 

وی در پایان خبر داد: کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس طرح تصویب آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان HSE با محوریت «سلامت (بهداشت)، ایمنی و محیط زیست» در دانشگاه‌ها ارائه داده است که کلیات آن در کمیته فنی ما مورد تصویب قرار گرفته و امیدواریم که این آیین‌نامه از سوی مجلس به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز