خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۸۰ درصد علت عدم دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین مربوط به طراحی‌های ضعیف در اجراست

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۸۰۱

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش گفت: تا شهریور ماه پیش‌نویس نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش را تقدیم شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم کرد و در صورتی که این پیش‌نویس مورد تایید دو شورا قرار بگیرد و تصویب شود، فرایند اجرایی‌سازی سند با شتاب ویژه‌ای پیش خواهد رفت.

«علی پارسانیا» مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مورد بررسی علل یا ضعف‌های احتمالی موجود در سند تحول بنیادین آموزش که ممکن است مانعی بر سر راه اجرایی شدن آن باشد، بیان کرد: به هر حال سند تحول، یک متن انسانی است و هر متن انسانی ممکن است ایرادات یا نقاط قوتی داشته باشد؛ ما منکر این نیستیم که سند تحول هم نقاط ضعفی دارد. اتفاقا این نقاط ضعف به دقت بررسی شده و در شورای عالی آموزش و پرورش، اصلاحاتی پیشنهاد داده‌ایم تا در متن سند اعمال شود و این اصلاحات در مراحل علمی، سیاستگذاری و قانونی خودش قرار دارد. 

پارسانیا تصریح کرد: اینکه‌ بگوییم عدم اجرایی شدن سند تحول مربوط به اشکالات و ضعف سند است، به صورت شهودی می‌گویم شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اینگونه باشد. علت عدم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش فقط به محتوا برنمی‌گردد؛ ما محتوای بسیار خوبی در سند داریم که روی آن اشتراک نظر هم وجود دارد و همه موافق اجرا شدن آن هستند و شاید خودمان کم لطفی کرده‌ایم و طراحی‌هایمان دقیق نبوده یا در اجرا کوتاهی داشته‌ایم و موفق نبودیم. اینکه در این سال‌ها موفق نشدیم به اهداف سند تحول دست پیدا کنیم، ۸۰ درصد به طراحی‌های ضعیف ما در اجرای سند مربوط است. 

مشاور وزیر با بیان اینکه هدف از اجرای سند تحول بنیادین، متحول شدن مدرسه است، گفت: باید ابتدا پرسید مدرسه را چه کسی متحول می‌کند؟ مدرسه را مدیر و معلم متحول می‌کنند. برای اینکه مدیر و معلم مدرسه با اهداف سند و یک مدرسه مطلوب آشنا شوند و راه‌های رسیدن به این اهداف را بشناسند، توانمندی‌هایی لازم دارند. ما برای کسب این توانمندی‌ها چه اقدامی انجام داده ایم؟ بی‌انصافی است که بگوییم هیچ کاری نشده، اما خیلی کم کار شده و واقعا اقدامات حداقلی بوده است. 

پارسانیا با تاکید به رویداد الف‌تا و فلسفه آن که دنبال تحول در مدارس و معلمان است، ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در مدرسه‌ای روستایی در نقطه‌ای از ایران اقدامی تحولی صورت می‌گیرد، سایر مدرسه‌های روستایی ما از این اقدام پرثمر خبردار نمی‌شوند؛ ما نتوانستیم کاری کنیم که مدارس از چنین اتفاقات مثبتی که همکارانشان در سایر شهرها انجام می‌دهند باخبر شوند و بهره ببرند. 

دبیر قرارگاه اجرایی سند تحول بنیادین ضمن اشاره به اینکه این سند آموزش و پرورش فقط با رویدادهای به اشتراک‌گذاری تجربیات محقق نخواهد شد، تاکید کرد: ما حتما به اصلاح ساختار، قوانین و مقررات، تغییر سبک در جذب، نگهداشت و توانمندسازی و تربیت معلم نیاز داریم. در عین حال باید کارهای تحولی در هر گوشه کشور را هم شناسایی کنیم و قدر بدانیم و از یکدیگر یاد کنیم. اشتراک‌گذاری تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌ها به تحول بخشی شتاب می‌بخشد. 

به گفته پارسانیا؛ یکی دیگر از دلایلی که جلوی اجرای سند تحول را گرفته است، نبود نقشه راه مدون و مصوب برای این سند است. مشاور وزیر در این رابطه توضیح داد: باید نقشه راهی وجود داشته باشد تا دولت‌ها مطابق آن نقشه در راستای اجرایی‌سازی سند تحول گام بردارند. سند تحول بنیادین آموزش ۱۳۱ راهکار و ۴۵۸ برنامه دارد؛ هردولتی که روی کار می‌آیند، هر وزیری که منصوب می‌شود، به تشخیص خودش از یک راهکار یا برنامه اجرایی‌سازی سند را دنبال می‌کند. این اشتباه است. باید نقشه راه داشت تا بدانیم کدام برنامه‌ها و راهکارها در چه فرایندی باید طی می‌شود تا با تغییر وزا و دولت‌ها کل ریل‌گذاری تغییر نکند بلکه خلاقیت‌ها و نوآوری‌های روشی هر وزیری فضا را متحول کند و اصل کار و ریل‌گذاری‌ها عوض نشود. 

پارسانیا در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی در مورد زمان دقیق اجرایی شدن و روی غلتک افتادن سند تحول صورت گرفته است؟ اظهار کرد: تا شهریور ماه پیش‌نویس نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش را تقدیم شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم کرد و در صورتی که این پیش‌نویس مورد تایید دو شورا قرار بگیرد و تصویب شود، فرایند اجرایی‌سازی سند با شتاب ویژه‌ای پیش خواهد رفت. 

دبیر قرارگاه اجرایی سند تحول در ادامه اضافه کرد: ما در اجرای سند تحول بنیادین آموزش معطل تصویب نقشه راه نمانده ایم؛ یکی از خوشه‌های نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول، خوشه مربوط به نیروی انسانی است و همین حالا می‌بینیم که در جذب نیروی انسانی، هم در مقطع ابتدایی هم متوسطه در آزمون‌ها و فرایند ارزیابی و مصاحبه و مفاد آزمونی تحول رخ داد که پروژه‌ای عظیم و ملی بود تا در جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تحولی ایجاد شود. پس ما معطل نقشه راه برای این تحول ضروری نماندیم، اما به هر حال به موازات سایر کارهای تحولی که پیش می‌بریم نقشه راه را هم طراحی می‌کنیم تا ریل‌گذاری مشخصی داشته باشیم که در تغییرات مدیریتی، اجرای سند دچار وقفه نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز