خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران:

باید محیط ویژه‌ای ایجاد کنیم تا زنان متعهد در عرصه‌های مختلف فیلمسازی ظاهر شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۵۴۶

رئیس دانشگاه تهران گفت:‌ به خاطر فرهنگ حاکم بر نظام فیلمسازی باید محیط ویژه ای ایجاد کنیم تا زنان متعهد در عرصه های مختلف فیلمسازی ظاهر شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه "نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا" که به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد شکل گرفت، با حضور "جمیله علم‌الهدی" و "سیدمحمد مقیمی" و جمعی از اساتید دانشگاه صبح امروز ۲۴ تیرماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

رئیس دانشگاه تهران در ابتدای این اختتامیه گفت: در دولت مردمی سیزدهم شعاری را سرلوحه خود قرار داده ایم که در خصوص ابعاد آن اقداماتی در دانشگاه تهران رخ داده است که اثرات خوبی هم داشته است. حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از آن بخش های مهم شعار دانشگاه تهران است. دانشگاهی اثرگذار است که ارتباط خود را با توده مردم برقرار کند و در اجتماعی شدن علم توفیق پیدا کند. مردم باید طعم علم را بچشند و یکی از حوزه های علم که مردم می‌توانند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند سینماست.

او تاکید کرد: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب که رهبری مطرح فرمودند، هنر برای ایجاد زبان مفاهمه به عنوان مشترک ترین زبان برای برقراری تعامل و انتقال پیام انقلاب بسیار مفید است. تعریف از آزادی زنان در آموزه های دینی و انقلاب ما و آنچه معاندین از آزادی تعریف می کنند فرق دارد و دشمنان می خواهند نظام مقدس اسلامی و اسلام را به چالش بکشند.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: ما باید آنچه پروپاگاندای غرب می خواهد را بشناسیم و یکی از راه ها برای مقابله با آنها رسانه و سینما و جایگاه زن در سینماست. سینما صنعتی وارداتی است. در مدیریت از مقوله ای به نام تاخر فرهنگی یاد می شود. یعنی به تناسب ورود فناوری و صنعتی به یک جامعه نتوانیم هنجار جامعه را در آن صنعت ببینیم تا موفق باشد. هر وقت صحبت از فرهنگ می شود سینما و فیلم‌سازی کشورها هم مطرح است.

مقیمی یادآوری کرد: آیا هنر فیلم توانسته آداب‌ و رسوم و ایدئولوژی و ارزش های ما را آنطور که حقیقیت دارد منعکس کند؟ احتمالا می گوییم خیر. نتوانسته ایم این انطباق سازی را انجام دهیم. اگر بخواهیم از مقوله سینما و سینماگری و نقش آن یاد کنیم می‌بینیم که توفیق نداشتیم و علل مختلفی دارد که بخشی از علل برای ما مکشوف است. در التهابات اخیر در دانشگاه و جامعه که شاهدش بودیم باید یادآوری کرد که در چنین وضعیتی قشر سینماگر می توانستند نقش تعدیل گر بازی کنند آیا ما شاهد تعدیل گری سینماگران بودیم؟

او عنوان کرد: در جامعه ای که هنرمندان از بودجه بیت المال به جایگاه رسیده اند و از تلویزیون به شهرت رسیده اند می بینیم این سرمایه ها اثر معکوس روی ارزش های ما دارند چرا علی رغم اینکه قدرت در دست حاکمیت اسلامی است، آیا کشوری سراغ داریم که دولتش هنرمندان را بپروراند و آنها عکس ارزش های آن دولت عمل کنند. در کشورهای دیگر شاهد چنین عملکردی از سوی هنرمندان نیستیم.

مقیمی تاکید کرد: آیا زن در سینمای ایران کارکرد مثبتی برای فرهنگ اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایفا می کند؟ چه راهکارهایی باید برای رسیدن به جایگاه اصیل خود دنبال کنیم؟ هجمه های اصلی که این روزها در خصوص زن صورت می گیرد دنبال ویران کردن پایه های عقیدتی مردم ایران است که دل در گرو اسلام و ارزش های آن دارند. این چالش ها مسبوق به سابقه است اما هیچگاه نتوانسته اند ما را منحرف کنند.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: اسلام به زنان اهمیت ویژه ای می دهد و باید این موضوع را در سینما مورد توجه قرار دهیم. معاندین تلاش می کنند چهره زن در دیدگاه اسلام و قرآن را دگرگون جلوه دهند. امروز بنیان خانواده به شدت مورد هجمه قرار دارد و دشمنان تلاش می کنند از طریق جوانان که سرد و گرم زندگی را نچشیده اند هجمه ها را وارد کنند و در این شرایط چه چیزی بهتر از سینما می تواند برای مقابله با هجمه های فرهنگی به ما کمک کند؟

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران افزود: ما آمادگی داریم مرکزی را با کمک نهاد های رسمی و غیررسمی ایجاد کنیم تا مقوله زن در سینما ساماندهی شود و حتی دوره هایی تخصصی برگزار کنیم.معدود زنانی که در سینما فعالیت می کنند و حجاب را به صورتی رعایت می کنند که با فرهنگ غالب بر سینما فرق دارد، مورد اقبال قرار نگرفته اند و گاهی هم عقب رانده شدند و نتوانستند در کار فیلمسازی به جلو پیش بروند. حمایتی لازم است تا زنانی که رویکرد اسلامی ایرانی در فیلمسازی دارند را پیش ببریم. به خاطر فرهنگ حاکم بر نظام فیلمسازی باید محیط ویژه ای ایجاد کنیم تا زنان متعهد در عرصه های مختلف فیلمسازی ظاهر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز