خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

باید از خام‌فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۴۴۷

وزیر بهداشت گفت: ما نیاز داریم از وضعیت خام فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم. در گذشته نیز اعتباراتی در این زمینه اختصاص داده اما اقدام موثری صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای خون که با حضور محمد مخبر برگزار شد، گفت: حوزه سلامت از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران است و به دستاوردهای مهمی در حوزه سلامت رسیده‌ایم. اگر حوزه انتقال خون ما یک حوزه پیشرفته است در مقابل دانشگاهای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ما نیز باید با همدیگر یکسان پیش بروند.

وی ادامه داد: اهدای خون جدای از اینکه یک روش است در درمان بیماری ها اما در کشور ما یک نماد از ایثارگری است و افرادی هستند که بارها بارها خون اهدا می کنند و این نمونه ای از ایثارگری مردم است و شاید در کشورهای دیگر کمتر این را می بینیم و ما در کشورمان فروش خون نداریم و به صورت رایگان در اختیار مردم و افرادی که به خون نیاز دارند قرار می گیرد.

وزیر بهداشت بهداشت خاطرنشان کرد: ۱۶ سال است که اهدای خون به صورت رایگان و داوطلبانه انجام می شود و ما دیگر معوض برای آن نداریم.

 عین‌اللهی با بیان اینکه انتقال خون نمادی از دانش ایثار و تخصص است، گفت: در دفاع مقدس که همه مردم به هر شکلی میخواستند به دفاع مقدس کمک کنند بسیاری از افراد نیز با خون خود کمک می کردند و ما از همان زمان در این زمینه رشد و جهش را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: امروزه سازمان انتقال خون ایران از نظر سازمان بهداشت جهانی مرجع منطقه است. همچنین سازمان انتقال خون از سوی انجمن آسیایی طب انتقال خون مرجع شناخته شده است و ما از نظر بین المللی این افتخار را داریم که با کیفیت عالی کار را انجام دهیم.

او با اشاره به رشد علمی در سازمان انتقال خون گفت: در حوزه بایو تکنولوژی ما از کوبا استفاده می‌کنیم ما در آزمایشات مولکولی از کوبا بالاتر هستیم و در بعد پیشرفته ای از انتقال خون فعالیت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم از وضعیت خام فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم. در گذشته نیز اعتباراتی در این زمینه اختصاص داده اما اقدام موثری صورت نگرفت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: صدرصد نیاز خون کشور در سال ۱۴۰۱ تامین شد و ذخایر به دوبرابر رسیده است و سردخانه هایی در قزوین به میزان صد هزار لیتر و در اراک به میران ۶۰ هزار لیتر ایجاد شده است. از سیاست‌های وزارت بهداشت است که در شهرهایی که نیاز است مراکز انتقال خون را ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز