خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

برای تخریب منجر به حادثه اخیر ۴۰ روز برنامه‌ریزی کرده بودیم/ مسیر مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۲۱۵

شهردار تهران با تاکید بر این که مسیر تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح پایتخت با جدیت ادامه پیدا می‌کند، گفت: در ماه‌های اخیر ۳۶ عملیات تخریب در منطقه ۱۹ انجام شد که در هیچ‌کدام از آنها خون از دماغ کسی نیامد. برای تخریبی که منجر به حادثه اخیر شد نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده بودیم و ۴۰ روز برنامه‌ریزی کرده بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی عصر امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت «روز خبرنگار» که توسط شهرداری تهران در محوطه سر در باغ ملی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در محله خلازیر منطقه ۱۹ گفت: خبرنگاری، اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی‌ها از یک جهت امری ضروری برای جامعه محسوب می‌شود و از سویی دیگر، بهره‌مندی از ظرفیت خبرنگاران برای ایجاد نظارت و افزایش دقت در امور یک ظرفیت بزرگی هم برای کارگزاران و هم برای عموم مردم به حساب می‌آید که بتوانند اعمال خدمتگزاران خود را به قضاوت بنشینند و آگاهی و بینش خود را افزایش دهند.

وی افزود: خبرنگاری کار سخت، پرمشقت اما عاشقانه و فوق‌العاده جذاب است که در آن هم احساس و هم عقلانیت و هم انصاف در اوج قرار دارد و اگر یک خبرنگار این سه اصل را رعایت کند، به اسطوره‌ای تبدیل می‌شود که می‌تواند چشم بینا، گوش شنوا و دست توانای ملت و عنصر اثرگذار و پیش‌برنده امورات شهر و کشور باشد. 

شهردار تهران ادامه داد: امیدواریم همه ما بتوانیم با کمک خبرنگاران واقعیت‌های پیرامونی خودمان را به‌درستی به جامعه منعکس کنیم و نتیجه کار را که آرامش، آسایش و پیشرفت است، در متن جامعه ببینیم.

زاکانی همچنین به حادثه تلخ منطقه ۱۹ اشاره کرد و گفت: متاسفانه از گذشته نابسامانی‌هایی در زمینه ساخت‌وساز در شهر ما شکل گرفته است که نمونه آن را در حاشیه‌نشینی‌هایی می‌بینیم که در محلات مختلف وجود دارد و فرقی نمی‌کند که این معضلات متعلق به کدام دوره مدیریت شهری باشد؛ از جمله ساخت‌وسازهایی که از گذشته در مرتضی‌گرد، خاک سفید و ... شکل گرفته است که همگی نقاط حادثه‌خیز شهر تهران محسوب می‌شوند. 

شهردار تهران ادامه داد: محله خلازیر در منطقه ۱۹ یکی از بخش‌های خاص شهر تهران است که از گذشته به عنوان زمین‌های ذخیره شهری و بخشی از آن هم به عنوان اراضی موقوفه شناخته می‌شد و تا دی‌ماه ۱۴۰۱ که برای ساخت‌وساز در این محدوده از کمیسیون ماده ۵ مصوبه گرفتیم، هیچ مجوزی برای ساخت‌وساز از طرف شهرداری برای این محدوده‌ها صادر نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: عمده ساخت‌وسازهای غیرمجازی که در منطقه ۱۹ وجود دارد، از سال‌های گذشته شکل گرفته است که روند این ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه از نیمه سال گذشته و همزمان با فتنه سال قبل تشدید شد.

زاکانی تاکید کرد: برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب بناهای غیرقانونی باید یک سه ضلعی شکل بگیرد که یک ضلع آن شهرداری و دو ضلع دیگر فراجا و قوه قضاییه هستند. اما شرایط فتنه سال گذشته این امکان را برای فرصت‌طلبان فراهم کرد که به سرعت از شرایط موجود سوءاستفاده کنند و ساختمان‌هایی ناایمن را شروع به ساخت کنند.

شهردار تهران در ادامه توضیحات خود گفت: از همان دوران فتنه سال گذشته تا وقتی که در بهار امسال طرح جامع تخریب این سازه‌های غیرقانونی را آغاز کردیم، بارها ماموران شهرداری برای مقابله با این ساخت‌وسازها به میدان ورود کردند و توسط اراذل و اوباش با آنها برخورد شد و در چند ماه گذشته ۶۰ نفر از نیروهای شهرداری در حین مقابله با همین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ مجروح شدند‌. 

زاکانی ادامه داد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر که مجوز دستگاه قضایی را برای تخریب این ساخت‌وسازهای غیرمجاز گرفتیم و اراده سردار رادان و سردار محمدیان به عنوان مسئولان فراجا با ما همراه شد، کار پاکسازی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ را آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: در مدت اخیر و تا پیش از حادثه روز یکشنبه در همین منطقه ۱۹، ۳۶ عملیات تخریب انجام داده بودیم که در هیچ‌کدام از آنها خون از دماغ کسی نیامد و این در حالی است که فقط در یکی از این عملیات‌ها، ۱۷۰ واحد غیرمجاز را تخریب کرده بودیم.

زاکانی اظهار داشت: برای تخریبی که منجر به حادثه اخیر شد نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده بودیم و ۴۰ روز برنامه‌ریزی کرده بودیم. البته ۳۶ عملیات تخریب قبلی را خود شهرداری انجام داده بود، اما در این عملیات به طور خاص از پیمانکار استفاده کردیم. 

شهردار تهران همچنین گفت: تمام عملیات‌های تخریب در منطقه ۱۹ براساس الگوهای جدید انجام شد، اما در حادثه اخیر آنقدر این ساختمان‌ها سست بود که تخریب یک ساختمان منجر به وارد شدن فشار به چند ساختمان مجاور آن شد. 

وی در ادامه تاکید کرد: مشکل مهمی که درباره بعضی تخریب‌های منطقه ۱۹ از جمله تخریب حادثه اخیر وجود داشت، این است که ساختمان‌های غیرمجاز جدید را لابه‌لای ساختمان‌های تکمیل‌شده‌ای ساخته‌اند که آنها هم از گذشته به صورت غیرمجاز ساخته شده است و همین مساله فرآیند تخریب این ساختمان‌ها را با دشواری بیشتری مواجه می‌کند. 

زاکانی خاطرنشان کرد: روند تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ و سایر نقاط پایتخت با جدیت ادامه پیدا می‌کند، چراکه ما معتقدیم منشأ هر ساخت‌وساز غیرمجاز یک مفسده بزرگ است و ضرورت دارد همه از دستگاه قضایی، فراجا و شهرداری پشتیبانی کنند تا اجازه ندهیم محیط‌های ناامن و خطرآفرین در شهر شکل بگیرد.

شهردار تهران ادامه داد: طرح تفصیلی محله خلازیر در دی‌ماه سال گذشته در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و در حال حاضر ساخت‌وسازهایی که در منطقه ۱۹ انجام شده است، اگر مطابق این طرح تفصیلی باشد و نظام مهندسی استقامت ساختمان‌های مربوطه را تایید کند، برای این ساختمان‌ها مجوز صادر می‌شود، اما حتما هیچ به ساختمان‌های ناایمنی که تاییدیه نظام مهندسی را نمی‌گیرند یا برخلاف ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی محله ساخته شده‌اند، مجوز نمی‌دهیم و آنها را تخریب می‌کنیم.

زاکانی در ادامه گفت: ما به همه خانواده‌هایی که در حادثه اخیر عزیز خود را از دست داده‌اند، تسلیت می‌گوییم و معتقدیم جانفشانی این عزیزان در مسیر مبارزه با مفسده‌هایی است که از گذشته شکل گرفته بود و تداوم تخریب این سازه‌های ناایمن و غیرمجاز می‌تواند جلوی حوادث خطرآفرین بزرگتری را در آینده بگیرد.

شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه در حادثه اخیر عده‌ای مدعی شده‌اند که خودشان از گذشته میراث ساخت‌وسازهای غیرمجاز از جمله در منطقه ۱۹ را برای پایتخت به جا گذاشتند، به نحوی که در کنار همین ساختمان‌های در حال ساختی که اخیرا تخریب کرده‌ایم، ساخت‌وسازهای غیرقانونی دیگری نیز وجود دارد که از گذشته در این منطقه شکل گرفته است. 

زاکانی تاکید کرد: اراده‌ای که امروز برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرداری تهران وجود دارد، در گذشته نبود، وگرنه وضعیت حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد شهر تهران به شکل کنونی در نمی‌آمد. 

شهردار تهران یادآور شد: پیمانکاری که در تخریب منجر به حادثه اخیر از آن استفاده کردیم، یک پیمانکار صاحب صلاحیت بود. البته ما نمی‌خواهیم مشکلی که در این تخریب وجود داشت و منجر به حادثه شد را انکار کنیم، ولی این‌طور نیست که تخریب اخیر بدون فکر و برنامه‌ریزی انجام شده باشد.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از خلأهای قانونی موجود در کشور این است که ساخت‌وسازهای غیرمجاز جرم‌انگاری نشده است که با کمک مجلس و دستگاه قضایی حتما باید برای افرادی که این ساخت‌وسازها را انجام می‌دهند، تبعات کیفری در نظر گرفته شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز