خبرگزاری کار ایران

نشست خبری معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی و مدیران کل با اصحاب رسانه برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۳۸۷

نشست خبری معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی و مدیران کل با اصحاب رسانه، امروز چهارم شهریورماه در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از «ایثار»، محمد میرزابیگی، معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست ضمن گرامیداشت ایام اربعین و بزرگداشت هفته دولت با اشاره به ادغام‌های صورت گرفته در بنیاد گفت: در حوزه نظام سلامت بنیاد، دو اقدام جدید رخ داده است؛ یکی مبحث ادغام حوزه سلامتی و اجتماعی و دیگری ساختار شبکه‌ای و تشکیلاتی برای عمل به ساختار اداری در ۳ بخش شورای سیاست‌گذاری سلامت، قرارگاه ملی مسکن و ستاد ملی کارآفرینی و اشتغال است.

میرزابیگی در ادامه بیان داشت: ریاست عالی بنیاد از افراد برجسته عرصه نظام سلامت و قانونگذاری هستند و با توجه به اینکه حوزه سلامت کار بین بخشی است، ۱۷ وزارتخانه درگیر مباحث اجتماعی، مسکن و رفاهیات هستند. علاوه بر سلامت بیمار، برخورداری از سلامت اجتماعی و اقتصادی مهم بوده و مولفه‌های سلامت بسیار گسترده است. لذا فلسفه ادغام این معاونت در بنیاد موضوع بین بخشی آن است.

وی افزود: با توجه به پیشرفت فناوری‌های روز، توانمندی ساختار امری مهم است و اگر به روزرسانی نشود، عقب‌ماندگی ایجاد خواهد شد. برای همین ریاست عالی بنیاد در این زمینه دستوری دادند و گزارش عملکرد اجرایی با کمک همکاران حقوقی هم در داخل و هم در خارج از بنیاد و توسط صاحب‌نظران حوزه سلامت اجتماعی تدوین شد و نهایتا توسط شورای معاونان بنیاد به تصویب رسید و تبدیل به برنامه عملیاتی شد.

میرزا بیگی بیان داشت: اولین اتفاقی که در این حوزه باید رخ می‌داد این بود که در واقع نه تشکیلات اداری بلکه تشکیلات فکری و اندیشه‌ای برای اجرای برنامه‌ها در تدوین و کنترل آن‌ها لازم به اجرا بود.

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی با بیان اینکه برنامه تدوین در سه حوزه کلان مسکن، اشتعغل و سلامت صورت گرفته است، افزود: در حوزه مسکن «قرارگاه ملی مسکن»، در حوزه سلامت، «قرارگاه شورای سلامت» و در حوزه اشتغال «ستاد کارآفرینی» تشکیل شد که از افراد بین بخشی در بنیاد و دیگر صاحبنظران در جلسات دعوت می‌شود. قرارگاه ملی مسکن یک هفته است که تشکیل شده و ستاد اشتغال هم تازه شروع به کار کرده است.

میرزابیگی در خصوص برنامه اجرایی تامین سلامت نیز بیان داشت: با توجه به افزایش میانگین سن والدین شهدا و جانبازان، برای هر خدمتی حضور در بیمارستان امکان‌پذیر نیست. این موضوع، عدالت و توزیع عالادنه خدمات را زیر سوال می‌برد. لذا یک سطح‌بندی برای خدمات انجام شد و با مراقبت در منزل و ارائه خدمت به جانباز در منزل، تلاش می‌شود که به جای سیستم سنتی و استفاده از مطب و بیمارستان، ما سراغ جانباز برویم.

وی افزود: از آنجا که افراد در شهرستان‌ها در لیست انتظار بیمارستان‌های تهران می‌مانند و از طرف دیگر امکان دارد یک خانواده در صورت نیاز فوری چند ماهی در لیست انتظار بماند، لذا دست معاونین سلامت ما باز است تا اگر خدمات از قیمت عادی هم کمتر شد، باز هم به خدمت ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا در استان‌ها و شهرستان‌های کشور برسند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: سطح اول خدمات مراقبت در منزل و سطح دوم خدمات در بیمارستان‌های محلی چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی است. اما سطح سوم همین خدمت‌رسانی توسط بیمارستان‌های ملکی بنیاد است و منعی برای ارائه خدمات در بیمارستان‌ها نیست. باید به تقاضای خانواده ایثارگر پاسخ داده شود و این مساله، حوزه تشویقی و ایجابی را گسترش می‌دهد.

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: برای افرادی که امکان خدمات در منزل و بیمارستان را ندارند، نقاهت‌گاه‌هایی در نظر گرفته شده است. اینجا ضمن پوشش خدمات، رعایت عدالت سلامت و دسترسی همگانی را در نظر داریم.

وی ادامه داد: معاونت سلامت و همچنین معاونین سلامت در استان‌ها کار نظارت را انجام می‌دهند و کار اجرا در دست آن‌ها نیست. بلکه کار اجرا با مجموعه متد سابق یا شرکت سلامت کوثر است که مجموعه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را شامل می‌شود. در حوزه درمان غیر مستقیم نیز بیمه دی خدمات ما را انجام داده و بیمه تکمیلی را پوشش می‌دهد.

میرزابیگی با اشاره به بحث پایش در معاونت سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در این مسیر یکی از کارهای پیشگیرانه‌ای که در سنوات قبل هم انجام می‌شد بحث پایش‌ها است، البته پایش در دوره‌های قبل هم ارائه می‌شد و همکارانمان زحمات فراوانی کشیده اند، اما پایش با مشکلاتی همراه بود، یکی اینکه از اطلاعات پایش استفاده نمی‌شد که در این دوره، پایش عمومی و تخصصی را ایجاد کرده‌ایم و قراردادها در درمان مستقیم و غیر مستقیم را نیز لحاظ کردیم.

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد با اشاره به استقرار پرونده سلامت الکترونیک ایثارگران گفت: عزیزان در این خصوص زحماتی کشیده‌اند که باید کاملتر و جامع‌تر شود. کل خدمات سلامت را مبتنی بر نرم‌افزار ارائه می‌دهیم و آمارها ارائه خواهد شد. در بحث نظام بیمه هم نظارت مستمر داشتیم و این نظارت بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به بدهی بنیاد به بیمه دی در گذشته خاطر نشان کرد: تلاش کردیم که یک دوازدهم قرارداد را ماهانه پرداخت کنیم و در عوض نظارت سختی داریم. هدف اصلی ما رضایتمندی ایثارگران از خدمات ارائه شده است. بنیاد، سیستم نظارتی و طرح دارو رسان را توسط بیمه دی شروع کرده است. البته در خصوص کیفیت ارائه خدمات بیمه دی یا شرکت متد، با جانباز تماس می‌گیرند. هر چند با تک تک جانبازان نمی‌توان تماس گرفت، اما کیفیت خدمات به شیوه تماس تلفنی و مستقیم ارزیابی می‌شود تا ایرادها و رفتارها اصلاح شود.

میرزابیگی با بیان اینکه برای کاهش بازه زمانی در خصوص شفافیت در رسیدگی به خدمات ایثارگران، باید از ساختار سنتی عبور کنیم گفت: عمده چالش ما این است تا بتوانیم از ساختار الکترونیک و هوش مصنوعی استفاده کنیم تا در زمان کمیسیون پزشکی شفافیت را بالا ببریم. در خصوص دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی نیز طرح دارو رسان را در برنامه داریم که ابتدا ویژه جانباران و والدین شهدایی است که در تخت بستری هستند. یعنی افرادی که تحرکی ندارند. این طرح از تهران شروع شده است و امیدواریم در کل کشور اجرا شود. دسترسی عادلانه و آسان به دارو و لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی در جامعه ایثارگری از دیگر برنامه‌های ما است.

وی در ادامه بیان داشت: خرید تجهیرات پزشکی، از طریق متد انجام خواهد شد. حرکت بعدی نیز طرح حامی برای جانبازان ویژه و والدین شهدا است. در سیستم اعتباری برای تربیت نیرو و مربیان سالمندیاری در پژوهشکده ایجاد شده است و نهایتا شاهد طرح حامی در جامعه هستیم.

میرزابیگی در ادامه به معرفی مدیران این حوزه و خلاصه‌ای از عملکرد هر یک از حوزه‌ها پرداخت و هر یک از مدیران این بخش نیز گزارشی از فعالیت‌های خود با توجه به سوالات خبرنگاران ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز