خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز اقلیم سازمان هواشناسی خبر داد؛

پیش‌بینی پاییز پربارش در حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۸۳۸

​رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور از اثرات مثبت پدیده ال‌نینو بر منابع آبی مشترک در مرزهای شرقی کشور خبر داد و گفت: حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان پاییز پربارشی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با ادامه رشد ناهنجاری ال‌نینو و تغییرات در سایر شاخص‌های دورپیوندی، آخرین خروجی مدل‌های پیشبینی فصلی هواشناسی نشان می‌دهد که در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.

وی افزود: بر اساس این مدل‌ها با احتمال ۴۰ تا ۶۰ درصد تقریبا کل مساحت افغانستان در ماه‌های نوامبر و دسامبر  و ژانویه بارش‌های نرمال تا فرا نرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد  در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: به طور کلی برآیند خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد که حوضه‌های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چند ماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال ۴۰ تا ۷۰ درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت. 

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، وظیفه در پایان خاطرنشان کرد: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی‌مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه آبریز هامون، بستر دریاچه کاملا خشک شده و در حال حاضر این دریاچه به کانون خیزش گرد و خاک در شرق کشور تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز