خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کودکستان‌ها در الگوی جدید شهریه منطقه‌ای ندارند/ محروم شدن از پیش دبستانی تبعات تربیتی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۶۸۰

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: مولفه‌های اصلی که هزینه کودکستان را بر اساس آن می‌توان محاسبه کرد، شامل این موارد می‌شود؛ هزینه تامین نیروی انسانی اداری و تربیتی در کودکستان که باید مطابق با قانون کار به این افراد حقوق پرداخت شود. هزینه تامین ساختمان استاندارد و ایمن برای کودکستان که مورد تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و سایر نهادهای ذیرربط باشد، هزینه‌های تهیه و تامین تجهیزات و سایر هزینه‌های جاری، سود موسس که یک درصد است و… شهریه به این مولفه‌ها اتکا دارد و ما با ترتیب و اولویت بخشی کارشناسی شده، شهریه را محاسبه کردیم.

«مجتبی همتی فر» رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تعیین شهریه کودکستان‌ها بیان کرد: عمده هزینه خدمات تربیتی کودکستان‌ها توسط والدین در قالب شهریه‌ای که ابلاغ خواهد شد، پرداخت می‌شود. 

همتی‌فر افزود: الگویی که در این سازمان اعمال می‌شود، الگوی جدیدی است که امسال به صورت آزمایشی و براساس الگوی مصوب هیئت امنای سازمان تعریف شده است. پیش از این، در وزارت آموزش و پرورش الگوی شهریه پیش‌دبستان‌ها و کودکستان‌ها به صورت مدرسه‌ای تعیین و ابلاغ می‌شد. الگوی شهریه مراکز بهزیستی نیز به شکل نیمه متمرکز و درجه‌بندی شده بود که شامل شهریه پایه، شهریه فوق برنامه‌ها، خدمات جانبی و ستاره کودکستان‌ها بود. 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: پیش از این در هیچ کدام از شهریه‌ها، مولفه‌های اصلی در محاسبات لحاظ نمی‌شد بلکه به شکل یکسان، برای همه مراکز در شهرستان‌ها یا استان‌ها تعیین و ابلاغ می‌شد و کودکستان‌ها براساس خدمات جانبی که اضافه می‌کردند، شهریه را افزایش می‌دادند. همین نکته موجب شده بود تا برخی خدمات جانبی که فاقد ارزش تربیتی بودند یا اثر مخرب تربیتی داشتند با هدف جبران بخشی از هزینه مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها، وارد برنامه شود. 

همتی‌فر ادامه داد: در این سازمان دو دغدغه وجود داشت؛ یکی از دغدغه‌ها این بود که بتوانیم با تامین هزینه‌های لازم برای کودکستان‌ها، مخصوصا هزینه مربیان شرایط را بهتر کنیم. مربی اگر در حد قانون کار حقوق بگیرد و از نظر معیشتی تامین شود و خیالش راحت باشد، احساس ثبات پیدا می‌کند، رشد خواهد کرد، دغدغه هویتی نیز در او ایجاد می‌شود و نسبت به حرفه و رسالتی که برعهده اوست، دقت نظر بیشتری خواهد داشت و در نتیجه اثرات افزایش دغدغه‌مندی را در فعالیت‌های تربیتی مربی بیش از قبل مشاهده می‌کنیم. 

همتی‌فر با بیان اینکه در الگوی جدیدی که مبتنی بر مطالعات، بررسی نمونه‌های مشابه و تحلیل میدان طراحی شده، سعی کرده‌اند به نظامی عادلانه‌تر نزدیک شوند، گفت: مولفه‌های اصلی که هزینه کودکستان را بر اساس آن می‌توان محاسبه کرد، شامل این موارد می‌شود: هزینه تامین نیروی انسانی اداری و تربیتی در کودکستان که باید مطابق با قانون کار به این افراد حقوق پرداخت شود. هزینه تامین ساختمان استاندارد و ایمن برای کودکستان که مورد تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و سایر نهادهای ذیرربط باشد، هزینه‌های تهیه و تامین تجهیزات و سایر هزینه‌های جاری، سود موسس که یک درصد است و… شهریه به این مولفه‌ها اتکا دارد و ما با ترتیب و اولویت بخشی کارشناسی شده، شهریه را محاسبه کردیم. 

به گفته همتی فر؛ این فرمول تعیین شهریه پیچیدگی‌هایی دارد و در سامانه الکترونیک سازمان تعبیه شده است و هنگام اخذ مجوز فعالیت کودکستان‌ها، میزان شهریه‌ای که می‌توانند دریافت کنند محاسبه می‌شود.

او تصریح کرد: در واقع داده‌های پایه برای تعیین شهریه با مستنداتی که آن را تایید می‌کند، توسط موسس در سامانه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بارگذاری می‌شود و در امتداد آن ما پس از اینکه کودکستان‌ها کل داده‌ها را ارائه کردند، در سامانه شهریه را برای آن‌ها محاسبه می‌کنیم و در قالب اطلاعیه، شهریه در اختیار موسس قرار می‌گیرد و در سامانه این سازمان نیز در قالب موتور جستجوگر به زودی قابل رویت خواهد بود. 

وی افزود: بنابراین ما شهریه منطقه‌ای برای کودکستان‌ها نخواهیم داشت بلکه شرایط کودکستان، تعداد نیروهای انسانی شاغل در آن فضا، ظرفیت اسمی کودکستان و… در تعیین شهریه هر کودکستان مستقلا اثرگذار است. شهریه از این به بعد برای هر کودکستان و برای هر دوره سنی جداگانه محاسبه می‌شود. 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد: امیدواریم این گام تحولی بتواند هزینه تمام شده کودکستان‌ها را به عنوان بانی تعلیم و تربیت اوان کودکی متعادل کند. تعلیم و تربیت اوان کودکی، به دلیل ویژگی‌های خاص خود، خدمت پر هزینه‌ای به حساب می‌آید چرا که نقش مربی در این دوره پررنگ است و مانند مدارس، یک مربی و تعدادی متربی موضوع را تمام نمی‌کند، بلکه نیازمند شکل دادن به فضاهای تربیتی و فعالیت‌های گوناگون است. جنس متفاوت این فعالیت‌ها هزینه بردار است و در مقایسه با مدرسه هزینه کودکستان بیشتر است. 

همتی فر یادآوری کرد: در بودجه سازمان، همانطور که قبلا در معاونت ابتدایی و پیش‌دبستانی ردیف بودجه پیش بینی می‌شد، رقم محدودی برای حمایت از کودکان مناطق محروم در نظر گرفته شده است. منظور از این مناطق، نقاط عشایری و دو زبانه است که اعتباراتی برای تعلیم و تربیت پیش از دبستان کودکان این مناطق پیش بینی شده است. این بودجه به استان‌ها تخصیص داده می‌شود و بیشتر جنبه حمایتی دارد. گرچه همه هزینه‌ها را نمی‌تواند پوشش دهد. 

او گفت: بخشی از بودجه پیش از این توسط سازمان بهزیستی برای مهدروستاها هزینه می‌شد و متاسفانه به رغم انتقال ماموریت مهدروستاها به وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ردیف بودجه آن به ما منتقل نشد. این ردیف بودجه به ویژه در مناطق روستایی برای تامین یک وعده غذای گرم تعریف شده بود و می‌توانست به ما کمک کند تا خدمات تربیتی حمایتی را در مناطق روستایی با حجم بیشتری ارائه کنیم. متاسفانه در این بخش هم محدودیت‌هایی داریم و امیدواریم با تصمیمات مراجع ذیربط، ردیف بودجه مربوطه به ما منتقل شود. وقتی ماموریت خدمات‌رسانی به این دسته از مهدروستاها به ما منتقل شده و حمایت از این گروه کودکان مورد توجه جدی کشور است، طبیعتا انتقال بودجه به ما بسیار کمک کننده خواهد بود. 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: ما نیاز داریم برای جبران کسری‌ها و محرومیت‌ها برای بخشی از جامعه مخاطبان خود، بودجه‌های حمایتی درنظر بگیریم. ما ناگزیر از این امر هستیم و به ازای این بودجه‌های حمایتی، اگر در اعتبارات در سازمان ملی تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود که در حال حاضر اینطور نیست، به ما این امکان را می‌دهد تا جامعه مخاطبان بیشتری را پوشش دهیم؛ جامعه مخاطبانی که خودشان توان پوشش این قسمت از تعلیم و تربیت کودکان را ندارند و عدم این پوشش‌دهی، یعنی محرومیت کودک از دوره پیش دبستانی و محروم شدن از پیش دبستانی تبعات تربیتی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی دارد که در کوتاه و میان مدت به چشم می‌آید و اثرات اقتصادی و کلان آن را در بلند مدت مشاهده خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز