خبرگزاری کار ایران

در سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح شد:

آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه ۳۰ درصد مهارت محور می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۵۸۲

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه‌های ۵ ساله هفتم قرار است رویکرد در آموزش عالی ۳۰ درصد مهارت محور شود و رشد اقتصادی در همه برنامه‌های هفتم توسعه ۸ درصد اعلام شده و یک سوم این رشد باید از محل بهره‌وری تامین شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آیین گرامیداشت سی‌ودومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم این است که گاهی می‌بینیم برخی فارغ التحصیلان رشته‌های گوناگون بعد از پایان تحصیلات، مهارت کافی ندارند. بخشی از کسب مهارت به استاد ربط دارد البته تجهیزات نیز لازم است و خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی امکانات خوبی برای تحصیل دانشجویان با مهارت دارد. 

او با اشاره به اینکه امسال ۱۰۳ هزار دانشجو جذب دانشگاه علمی کاربردی شده اند، افزود: در برنامه‌های ۵ ساله هفتم قرار است رویکرد در آموزش عالی ۳۰ درصد مهارت محور شود و رشد اقتصادی در همه برنامه‌های هفتم توسعه ۸ درصد اعلام شده و یک سوم این رشد باید از محل بهره‌وری تامین شود. 

منادی افزود: یکی از عوامل مهم بهره وری، بحث مهارت است؛ هرجا مهارت بیشتر باشد، بهره وری بیشتر است. باید تلاش کنیم بیکاران کمی در جامعه داشته باشیم و باید علت بیکاری، مهارت نداشتن و… را بررسی کنیم. 

رئیس کمیسون آموزش تصریح کرد: مهارت به فرهنگ مرتبط است. در هر خانواده پدر و مادر آرام آرام به فرزندان خود مهارت یاد می‌دهند تا رکن آینده باشند. مهارت جزو فرهنگ ماست و در هر کشوری که جوانان ماهری داشته باشد، توسعه اتفاق می‌افتد و کسب و کار با داشتن مهارت رونق بیشتری پیدا می‌کند. 

او گفت: بحث دانش بنیان بودن کار بنیان بودن دو مقوله هستند. ما سال ۸۹ قانونی گذراندیم که بر اساس آن اساتید دانشگاه می‌توانستند عضو هیأت مدیره شرکت‌ها شود و این موجب پیوند دانشگاه و صنعت شد. گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود که رقم بسیار خوبی است. در پهنه علمی دانشگاه صنعتی شریف ۶۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد و با ۳ هزار میلیارد تومان فروش و گردش مالی نتایج درخشانی داشته اند. در واقع ما توانستیم الگوی سیلیکون ولی را در این پهنه علمی با موفقیت پیاده کنیم. 

منادی ادامه داد: قرار است در برنامه توسعه هفتم ۳۰ هزار شرکت دانش بنیان شکل بگیرد. تاکید و توجه بر این نکته است که قانون جهش تولید ثروت و توسعه به همراه دارد. 

رئیس کمیسیون آموزش اظهار کرد: برخی افراد بزرگ اینطور نبودند که خیلی باهوش باشند بلکه کاربنیان بودند مثلا علامه دهخدا در طول تهیه لغت‌نامه فقط دو روز در سال تعطیل می‌کرد و استمرار و پیگیری در کار داشتند بنابراین استمرار در تلاش و کار مهم است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز