خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران:

جنگ و صلح دو روی یک سکه هستند/ استکبار به مفهوم صلح دستبرد زده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۲۳۴

رئیس دانشگاه تهران گفت: مفهوم صلح ویژگی هایی دارد که در دنیا شناخته می شود، اما دچار تحول و دگرگونی شده است. استکبار به این واژه دستبرد زده و ترجمه دیگری از آن ارائه داده اند و ما اینجایم تا الگو واقعی صلح را معنا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اعطای دکترای افتخاری مطالعات جهان؛ صلح و حل منازعه از سوی دانشگاه تهران به شیح ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان آفریقا، شامگاه روز شنبه ۲۲ مهرماه با حضور مقامات رسمی و دانشگاهیان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: بعد از اینکه دانشکده مطالعات جهان پیشنهاد اعطای دکتری افتخاری به شیخ زکزاکی را ارائه کردند، تصمیم برآن شد دکتری افتخاری صلح و حل منازعه به ایشان اعطا شود.

مقیمی گفت: ما برای اعطای این دکتری به فرمایشات رهبر انقلاب توجه کردیم و از شیخِ مصلحِ تقریبیِ مومن که رهبر در خصوص ایشان به کار بردند، بهره گرفتیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: مفهوم صلح ویژگی هایی دارد که در دنیا شناخته می شود، اما دچار تحول و دگرگونی شده است. استکبار به این واژه دستبرد زده و ترجمه دیگری از آن ارائه داده اند و ما اینجایم تا الگو واقعی صلح را معنا کنیم. شیخ ابراهیم زکزاکی الگوی خوبی است که بتوانیم به عامه مردم معرفی کنیم.

مقیمی تاکید کرد: نظریه های مطالعات صلح دو پارادایم قالب دارد؛ پارادایم کلاسیک و مدرن. در رویکرد مدرنِ صلح که توسط استکبار ارائه می شود و مبنای عمل در عرصه دیپلماتیک و بین المللی است. صلح عبارت است از اینکه تا چه اندازه می توانیم خود را با ارزش های جهانی شدن برابر بدانیم و اگر ملتی خود را تطبیق نداد، آنها را با قدرت میلیتاریسم وادار به آنچه خو  می‌خواهند می‌کنند. صلح در ادبیات غربی یعنی حفظ وضع موجود  که آنها از طریق خونریزی به دست آوردند. 

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در نظام غربی که مبتنی بر رویکرد های پوزیتیویستی است کشورها باید با زور به این ارزش ها در بیایند. در این رویکرد دولت ها صلح را می سازند نه مردم.

مقیمی خاطرنشان کرد: در رویکرد کلاسیک صلح حتی در غرب منزلت دیگری وجود دارد. ما نیاز به بازاندیشی جدیدی در صلح داریم و الگوی متناسب با رویکرد کلاسیک توسط نظام غربی دگرگون شده و ما می‌خواهیم صلح را به جای اصلی خود برگردانیم. علامه زکزاکی الگوی خوبی برای ادبیات و مفهوم صلح است. بنابراین اندیشه و تفکر این استاد را دکترین صلح می دانیم. اصالت در اسلام در صلح است نه در جنگ. در قرآن نزدیک به ۱۰۰ بار در مورد صلح صحبت شده است. 

مقیمی گفت: جنگ و صلح دو روی یک سکه هستند در رویکرد به صلح رویکرد سلبی هم وجود دارد که می گوید جنگ باید به کنار برود. ظاهر این گزاره زیباست، اما پشت سر این رویکرد این است که نباید کسی بتواند صلح به دست آمده را بهم بریزد. جنگ اما در برخی مواقع به معنای صلح است. صلح واقعی یعنی هم زیستی مسالمت آمیز و همزیستی فرهنگ های مختلف. 

او گفت: شیخ ابراهیم زکزاکی که نفود اجتماعی منحصر به فردی دارد بدون قدرت نظامی موجب تحول عظیم در آفریقا بخصوص نیحیربه شده که ناشی از نفوذ اجتماعی اوست.

مقیمی افزود: آمریکا سعی می کند با قدرت اجبار ارزش های خود را قالب کند اما به مخص اینکه این قدرت فرسایش یابد ارزش هایش نیز از بین می رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز