خبرگزاری کار ایران

برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۴۶۳

قائم مقام قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی از برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در مدت سه سال براساس قرارداد منعقدشده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی جوادی طرح‌های آبخیزداری را از مناسب‌ترین روش‌های حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک برشمرد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری، منابع آب زیرزمینی که با خشکسالی‌های اخیر و بهره‌برداری بیش از حد از آب خشک شده است دوباره احیا می‌شود و فرسایش خاک را می‌کاهد.

قائم مقام قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی همچنین در خصوص اهمیت انجام عملیات آبخیزداری اظهار داشت: آب یکی از حیاتی ترین موضوعات در وزارت جهاد کشاورزی است که باید به‌درستی از آن استفاده شود و با کمترین هدررفت به دست کشاورز برسد.

جوادی ادامه داد: قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با رویکرد اجرای طرح‌های تحولی در وزارت جهاد کشاورزی، پیگیری لازم برای انعقاد قراردادهای آبخیزداری و احیای قنوات را انجام داده است که با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و با مشارکت مردمی و نیروهای بسیج قرار است اقداماتی در ۳۱ استان کشور طی مدتی کوتاه و با حجم کاری بالا انجام شود.

وی با اشاره به برخی از مزایای اجرای طرح‌های مذکور عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده است که ۱۰ هزار رشته قنات احیا شود و حدود ۱۳ هزار استخر کشاورزی تامین آب شوند و بالغ بر ۳۶ هزار کیلومتر کانال و بسترهای انتقال آب ایجاد شود. 

قائم مقام قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با تاکید بر این که گام اول در آبرسانی به کشاورز، اجرای صحیح عملیات آبخیزداری است، تصریح کرد: در کشور حدود ۹۰ میلیون هکتار زمین به اجرای عملیات آبخیزداری نیاز دارند و در قراردادهای منعقدشده با قرارگاه امام حسن مجبتی (ع) برنامه‌ریزی شده است که در طی مدت سه سال، عملیات آبخیزداری در حدود ۲۰ میلیون هکتار از اراضی مد نظر انجام شود. 

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، جوادی در پایان گفت: آبخیزداری از دو جهت دارای اهمیت است؛ اول آن که انجام عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز باعث پرآبی سفره های زیرزمینی می‌شود و در وهله بعد این عملیات منجر به جلوگیری از ایجاد سیل و فرسایش خاک می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز