خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۸۸۹

در ماه‌های اخیر ۲۲۰ درخت سرسبز به همرا تعدادی درخت خشکیده در زمینی خالی که قبلا به کارخانه ورشکسته‌شده چینی البرز تعلق داشت و مدتی است توسط دو شخص حقیقی خریداری شده، بر سر اختلاف این دو مالک با یکدیگر قطع شده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین تاکید دارد که در حال پیگیری پرونده این تخلف از طریق دادستانی استان است و یکی از این دو مالک نیز بابت قطع این درختان در مراجع قضایی شهرستان البرز علیه شریک خود طرح شکایت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بررسی‌های میدانی و البته گزارشات کارشناسان دستگاه قضایی حاکی از آن است که در یک بازه زمانی حدودا ۲۰ روزه در حد فاصل خرداد تا شهریور ۱۴۰۲، تعداد زیادی درخت که اغلب آنها سالم بوده و حدود ۳۵ تا ۴۰ سال سن داشته‌اند، در زمینی در خیابان حکمت چهارم شهر صنعتی البرز واقع در استان قزوین که سابقا به کارخانه چینی البرز تعلق داشت، قطع شده‌اند و در حال حاضر هنوز هم تراشه‌های تعدادی از این درختان در محوطه باقی مانده است. تراشه‌های باقیمانده نشان از سرسبز بودن اغلب درختان قطع‌شده دارند و به‌ندرت خشکیدگی یا بیماری در درختان قطع‌شده مشاهده می‌شود.  

نکته مهم این که اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، اداره محیط‌زیست شهرستان البرز از طرف اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین برای قطع درختان خشکیده نشانه‌گذاری‌شده در محوطه ضلع شرقی این زمین مجوز صادر کرده بود، آن هم به شرطی که به تعداد سه برابر درختان قطع‌شده با استفاده از گونه‌های بومی جایگزین شوند، اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ایلنا نشان می‌دهد که علاوه بر درختان خشکیده ضلع شرقی، تعداد زیادی از درختان سالم و خشکیده اضلاع شرقی، غربی، شمالی، جنوبی و میانی این ملک نیز قطع شده‌اند و براساس مکاتبات کارشناسان قضایی شهرستان البرز، علاوه بر درختان خشکیده موجود در این زمین، حدود ۲۲۰ درخت سالم و سرسبز نیز در این فرآیند از بین رفته‌اند.  

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

پیگیری‌های ما همچنین نشان می‌دهد که ریشه این ماجرا به اختلاف دو مالک این زمین بازمی‌گردد که پس از اعلام ورشکستی کارخانه چینی البرز در سال ۸۸، این کارخانه و تمام اراضی متعلق به آن را خریده بودند. این درختان که در زمینی خالی به مساحت ۵ هزار متر مربع قرار گرفته بودند، در گذشته در راستای ایفای تعهدات زیست‌محیطی این کارخانه کاشته شدند.

در این زمین هیچ‌گونه تاسیسات صنعتی قرار ندارد و مالکان جدید کارخانه در ماه‌های اخیر قصد داشتند که زمین مذکور را قطعه‌‌بندی کنند تا بتوانند سوله‌های ۱۵۰ و ۲۰۰ متری در آن بسازند و به متقاضیان بفروشند و بر همین اساس درخواست قطع درختان خشکیده موجود در این زمین را به اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین ارائه کرده بودند.  

قرار بود فقط درختان خشکیده ضلع شرقی زمین قطع شوند  

براساس مجوز صادرشده توسط اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان البرز در اردیبهشت ۱۴۰۲، قرار بود صرفا درختان نشانه‌گذاری‌شده خشکیده ضلع شرقی زمین مذکور قطع شوند، اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ایلنا و مکاتبات کارشناسان قضایی شهرستان حاکی از آن است که عمده درختان این ملک اعم از سالم و خشکیده قطع شده‌اند. ضمن این که مجوز محیط‌زیست به نام شخص حقوقی (شرکت شهر صنعتی البرز) و نه اشخاص حقیقی ذی‌نفع (دو مالک) صادر شده بود و نشانه‌گذاری درختان خشکیده ضلع شرقی زمین نیز توسط کارشناسان اداره محیط‌زیست شهرستان و مدیران شرکت شهر صنعتی البرز انجام شده بود و در حال حاضر مسئولان این شرکت باید بابت قطع غیرمجاز صدها درخت در محدوده تحت مدیریت‌شان پاسخگو باشند.  

این نکته‌ای است که «سعیده خضیر»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا روی آن تاکید کرد و در توضیح بیشتر گفت: شهر صنعتی البرز یک مجموعه خصوصی است که در شهر الوند شهرستان البرز در استان قزوین قرار گرفته است. در ابتدای امسال دو مالک که قبلا کارخانه چینی البرز را خریداری کرده بودند، از اداره‌کل محیط‌زیست استان درخواست می‌کنند که بابت انجام ساخت‌وساز در زمین خالی متعلق به این کارخانه که در شهر صنعتی البرز واقع شده است، برای قطع تعدادی از درختان موجود در این زمین مجوز بدهد. البته درخواست این دو مالک از طریق شرکت خصوصی شهر صنعتی البرز که متولی اداره واحدهای صنعتی واقع‌شده در این مجموعه است، به اداره‌کل محیط‌زیست استان واصل می‌شود.  

وی افزود: پس از وصول این درخواست، اداره محیط‌زیست شهرستان البرز به نمایندگی از اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بررسی‌های کارشناسی لازم را انجام می‌دهد و در اردیبهشت ۱۴۰۲ مجوز قطع تعداد محدودی از درختان ضلع شرقی این زمین، آن هم صرفا درختان خشکیده را صادر می‌کند. در این مجوز تاکید شده بود که مسئولان شرکت شهر صنعتی البرز باید به تعداد سه برابر درختان قطع‌شده، نهال‌های بومی را در بخش دیگری از این مجموعه بکارند. البته در مجوز ما تعداد درختانی که لازم است قطع شوند، مشخص نشده بود، ولی قبل از صدور مجوز، تعدادی از درختان با حضور کارشناسان اداره محیط‌زیست شهرستان و مسئولان شرکت مذکور نشانه‌گذاری شده بود و قرار بود که صرفا درختان نشانه‌گذاری‌شده قطع شوند.  

این مقام مسئول تاکید کرد: مجوز صادره توسط اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان البرز به نام دو مالک زمین خالی واقع در خیابان حکمت چهارم صادر نشده بود، بلکه ما به نام شرکت شهر صنعتی البرز مجوز داده بودیم و مسئولان این شرکت باید درباره اتفاقی که برای قطع این درختان رخ داده است، پاسخگو باشند؛ چراکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تعداد زیادی درخت از جمله درختان سالمی که نشانه‌گذاری نشده بودند، حدود یک تا دو ماه قبل و در یک بازه زمانی تقریبا ۲۰ روزه، آن هم نه فقط در ضلع شرقی بلکه در تمام اضلاع ملک مذکور، با دستور یکی از دو مالک قطع شده‌اند و برای ما جای سوال است که چطور مسئولان شهر صنعتی در این بازه زمانی بر این ماجرا نظارت نکردند و جلوی وقوع این تخلف را نگرفتند؟  

لزوم پاسخگویی مسئولان شرکت شهر صنعتی البرز و شهرداری الوند  

خضیر با بیان این که در حال حاضر یکی از دو مالک علیه شریک خود به مراجع قضایی شهرستان البرز شکایت کرده است، عنوان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که قطع این درختان بر سر اختلاف دو مالک زمین مذکور انجام شده و در حال حاضر یکی از این دو مالک علیه شریک خود طرح شکایت کرده است. البته از نظر اداره‌کل محیط‌زیست استان قزوین نیز حتما تخلف رخ داده است، چراکه بسیاری از درختان قطع‌شده، نشانه‌گذاری نشده بودند و اصلا قرار نبود که عمده درختان موجود در این زمین اعم از درختان سالم و خشکیده قطع شوند، بلکه قرار بود که تعداد محدودی از درختان ضلع شرقی با نظارت مسئولان شهر صنعتی البرز قطع شوند و به تعداد سه برابر درختان قطع‌شده، نهال‌های جوان جایگزین شوند.  

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین ادامه داد: در کنار طرح شکایت شاکی خصوصی در مراجع قضایی شهرستان البرز، اداره‌کل محیط‌زیست قزوین نیز موضوع را به دادستانی استان گزارش داده و علیه مالکی که دستور قطع درختان را صادر کرده، شکایت کرده است. در حال حاضر مراجع قضایی استان و شهرستان در حال پیگیری موضوع هستند و اولا باید مشخص شود که چرا این مالک بیش از مجوز صادرشده توسط محیط‌زیست اقدام به قطع درختان کرده است و ثانیا چطور در بازه زمانی حدودا ۲۰ روزه‌ای که این درختان قطع شده است، مسئولان شرکت شهر صنعتی البرز به عنوان متولی اداره تمام واحدهای صنعتی واقع‌شده در این مجموعه، هیچ گزارشی به اداره محیط‌زیست شهرستان یا اداره‌کل محیط‌زیست استان ارائه نداده‌اند؟  

خضیر همچنین خواستار پاسخگویی مسئولان شهرداری الوند درباره این ماجرا شد و گفت: با توجه به این که متولی درختان در محدوده‌های شهری و شهرک‌های صنعتی واقع‌شده در شهرها، شهرداری‌ها هستند و با عنایت به این نکته که شهر صنعتی البرز در محدوده شهر الوند به عنوان مرکز شهرستان البرز قرار گرفته است، در حال حاضر مسئولان شهرداری الوند نیز باید پاسخگو باشند که چرا تعداد زیادی درخت سالم در محدوده استحفاظی آنها قطع شده است؟ چراکه هرگونه قطع درخت برای انجام ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های عمرانی و صنعتی در محدوده‌های شهری باید با مجوز محیط‌زیست شهرستان و شهرداری مربوطه انجام شود یا اگر هم براساس یک طرح موضعی قرار باشد تعدادی درخت قطع شود، این طرح باید در کمیسیون ماده ۵ آن شهر به تصویب برسد.  

وی همچنین تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست قزوین از جایگاه نظارت عمومی خود بر وضعیت محیط‌زیست استان و درختان واقع‌شده در محدوده‌های شهری و روستایی، به موضوع ورود کرده و خواستار برخورد مراجع قضایی استان با متخلف یا متخلفان این پرونده شده است. اگرچه اختلاف دو شریک نیز باعث شده است که یکی از آنها از دیگری طرح شکایت کند و اکنون پرونده این تخلف عملا هم شاکی خصوصی دارد و هم شاکی عمومی و در مراجع قضایی استان و شهرستان در دست بررسی است. 

تایید قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در مکاتبات کارشناسان قضایی 

نکته مهم دیگری که درباره موضوع قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در زمین واقع‌شده در خیابان حکمت چهارم شهر صنعتی البرز باید به آن توجه داشت، این است که در هفته‌های اخیر مراجع قضایی شهرستان به صورت جدی به ماجرا ورود کرده و وقوع تخلف در این ماجرا را تایید کرده‌اند؛ به نحوی که براساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا، مکاتبات کارشناسان قضایی شهرستان البرز حاکی از آن است که در بازه زمانی خرداد تا شهریور ۱۴۰۲، در مجموع ۲۰۴ اصله درخت چنار و ۱۶ اصله درخت نارون که همگی سالم بوده‌اند و هیچ نشانی از خشکیدگی یا دچار بودن به آفات و بیماری‌ها در آنها وجود نداشته است، قطع شده‌اند و البته در این آمار، درختان خشکیده قطع‌شده در این فرآیند محاسبه نشده‌اند. 

مکاتبات کارشناسان قضایی شهرستان البرز نشان می‌دهد که در این ماجرا، ۶۴ اصله درخت چنار در ضلع شمالی، ۵۰ اصله درخت چنار در ضلع جنوبی، ۶۵ اصله درخت چنار در ضلع شرقی، ۱۶ اصله درخت نارون در ضلع غربی، ۱۹ اصله درخت چنار در ضلع میانی و ۶ اصله درخت چنار در سایر بخش‌های ملک مذکور قطع شده‌اند. نکته مهم این که در این مکاتبات قضایی تاکید شده است که در آمار فوق، درختان خشکیده قطع‌شده در این فرآیند به حساب نیامده‌اند و تمام ۲۲۰ درخت ذکرشده در این آمار که بین ۳۵ تا ۴۰ سال سن داشته‌اند، سالم بوده‌اند؛ به نحوی که براساس مکاتبات کارشناسان قضایی شهرستان البرز، رشد مجدد شاخه‌های جانبی از پایین تنه درختان و تراشه‌های به‌جامانده حاصل از برش آنها، از سرسبز بودن آنها حکایت دارد و هیچ‌گونه علامتی از قارچ یا آفت‌زدگی در این درختان مشاهده نشده است. 

در چنین شرایطی لازم است که مراجع قضایی استان قزوین و شهرستان البرز، موضوع قطع ۲۲۰ درخت سالم و سرسبز در بخشی از شهر صنعتی البرز را به صورت جدی پیگیری کنند و ضمن برخورد با آمر یا آمران و عوامل قطع این درختان، با قصور احتمالی رخ‌داده توسط دستگاه‌های محلی استان و شهرستان نیز برخورد قاطعی داشته باشند تا دیگر شاهد از بین رفتن انبوه درختان سالم بر اثر زیاده‌خواهی‌های برخی اشخاص یا توسعه ناپایدار صنایع در نقاط مختلف کشورمان نباشیم.

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

قطع ۲۲۰ درخت سرسبز در شهر صنعتی البرز بر سر اختلاف دو مالک/ پرونده به دستگاه قضایی رفت+ عکس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز