خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

سال آینده سه آرامستان جدید در تهران احداث می‌شود/ الکترونیکی کردن خدمات عروجیان و رونمایی از سامانه بارگذاری مدارک؛ به‌زودی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۴۰۸

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به اینکه موضوع الکترونیکی کردن خدمات به خانواده عروجیان از اقدامات مهم سازمان بهشت زهرا(س) است،گفت: مقدمات آن فراهم شده و خانواده متوفی با مراجعه به سایت می‌تواند بصورت برخط، خدماتی مانند رزرو آمبولانس و تعیین محل دفن را دریافت کنند الکترونیکی شدن خدمات نظارت ما را بر انجام کارها دقیق‌تر می‌کند و به زودی از سامانه هوشمند بهشت زهرا(س) رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد تاجیک صبح امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند بهسازی قطعات شهدای بهشت زهرا (س) گفت: روند بهسازی گلزار شهدا را از قطعه ۵۰ آغاز کرده‌ایم. ساختار این قطعه با سایر قطعات گلزار شهدا تفاوت دارد. از جمله نابسامانی قبور و محیط پیرامونی و سایبان‌های آن سبب ایجاد تفاوت شده است.

وی افزود: این موارد مشکلاتی را برای مردم در هنگام عبور بخصوص در زمان بارندگی ایجاد می‌کرد و مردم به‌سختی می‌توانستند در اینجا تردد کنند. به همین دلیل از جمله اقداماتی که در دوره مدیریتی فعلی برای گلزار شهدا انجام دادیم، موضوع مرمت، بهسازی و مناسب‌سازی قطعات مربوط به شهدا است تا بتوانیم فضا را برای زیارت عموم مردم مناسب‌تر بکنیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ملاحظاتی در رابطه با گلزار شهدا داشتند. سال ۹۷ و در ایام دهه فجر که به اینجا مشرف شدند و در بازدید خود با یکسان‌سازی قبور گلزارهای شهدا که در بعضی از شهرها و یک قطعه از بهشت زهرای تهران آغاز شده بود، مخالفت کردند و فرمودند که گلزار شهدا باید به همین شکل قدیمی خود باقی بماند.

تاجیک خاطرنشان کرد: در دوره کنونی شهرداری تهران، روند بهسازی گلزار شهدا را با حفظ ملاحظات رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهیم و ایشان در بازدیدی که زمستان سال ۱۴۰۱ از گلزار شهدا داشتند، روند انجام‌شده در این دوره را تایید فرمودند. در حال حاضر حتی سنگ مزار شهدا که خانواده شهیدان روی آن حساسیت دارند و مالک آن هستند را نیز حفظ می‌کنیم و اقدام به تعویض سنگ، کتیبه یا حجله آرامگاه شهدا نمی‌کنیم.

این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: کاری که ما در ساماندهی قطعه ۵۰ شروع کردیم، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب است و ما فضای بین قبور شهدا از جمله سایبان‌های قدیمی که بعضا برای زائرین مشکل ساز شده بود را تعویض، بهسازی و مناسب‌سازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طراحی این کار از سال‌ها قبل شروع شده است و زمانی که مدیریت شهری جدید آمد، برای پیشبرد بهتر کار از از یک مجموعه دعوت کرد تا کار مطالعاتی در این رابطه انجام دهند. ما قرار نیست در قطعات شهدا بنایی جدید بسازیم، بلکه سنگ قبر و حجله شهدا خود دارای یک معماری خاص است، صرفا اتفاقی که می‌افتد و در ظاهر خودش را نشان می‌دهد مناسب سازی کف بین قبور و محیط پیرامونی است.

تاجیک همچنین اظهار داشت: در روند بهسازی حتی تفاوت اختلاف ارتفاع سنگ‌ها نیز حفظ می‌شود، زیرا نمی‌خواهیم ارتفاع سنگ‌ها را یکدست کنیم؛ به نحوی که اگر یک سنگ ۳ سانت باشد، ۱۰ سانت باشد یا ۱۵ سانت باشد، فرقی نمی‌کند، اما طبیعتا آن سنگ مزارهایی که بالای سقف مجاز ارتفاغ دارند را حتما با خانواده معظم شهدا صحبت می‌کنیم تا ارتفاع آن را پایین بیاوریم تا سایر خانواده‌ها گلایه نکنند.

وی با بیان این که بهسازی و مرمت گلزار شهدا تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد، عنوان کرد: بهسازی مزار شهدای لشکر فاطمیون نیز تفاوتی با شهدای ایرانی ندارد، البته اکنون آمار بهسازی قبور شهدای فاطمیون بیشتر از شهدای ایرانی بوده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) گفت: در دهه‌های گذشته مدیران وقت مجموعه، چندین کانکس در سرتاسر گلزار ساخته بودند تا خانواده شهدای دفاع مقدس در آن استراحت کنند. اما در چند سال گذشته برای استراحت خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون کانکسی ساخته نشده است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران ادامه داد: سیاست سازمان بهشت زهرا (س) این است که به این کانکس‌ها اضافه نکند، چون مادران شهدای دفاع مقدس در این سال‌ها به رحمت خدا رفته‌اند و به مرور از تعداد آنان کم شده است. بنابراین خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون نیز می‌توانند از همان کانکس‌های قبلی استفاده کنند. البته ممکن است با بیشتر شدن درخواست‌ها در آینده میزان کانکس‌ها را نیز افزایش دهیم.

وی گفت: درباره ایستگاه‌های صلواتی نیز بنا داریم خدماتی به خانواده‌های شهدا ارائه دهیم، جز این موارد در مساله تسهیل رفت‌وآمد به گلزار نیز هرگاه خانواده شهدا به ما مراجعه کردند، سعی کردیم به درخواست آنان عمل کنیم. بنابراین برای ما هیچ تفاوتی بین شهدای ایرانی و فاطمیون وجود ندار، زیرا بهشت زهرا (س)، گلزار شهدای جهان اسلام است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: بهشت زهرا(س) در طول ۵۳ساله گذشته دچار فرسودگی شده و ظرفیت آن در حال اتمام است و باید فکری به حال آن کرد. این آرامستان سه ناحیه با حدود ۲۰۰ قطعه داریم و در مجموع حدود ۲میلیون مسلمان در بهشت زهرا(س) مدفون هستند. با توجه به این موارد باید برای آینده فکری  اساسی کرد و از مهمترین ترین اقدام مدیریت شهری جدید تعیین تکلیف آرامستان جدید است.

وی افزود: حدود یک سال وقت داریم آرامستان جدید را تعیین و تکلیف کنیم و مردم را از نگرانی در بیاوریم در سال آینده سه آرامستان در تهران احداث می‌کنیم بنابراین سال آینده به همراه بهشت زهرا(س)، چهار آرامستان در نقاط مختلف تهران خواهیم داشت که در نیمه اول ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد. 

تاجیک ادامه داد: اتفاق بزرگ دیگر اتصال فیزیکی گلزار شهدا بهشت زهرا(س) به حرم حضرت امام خمینی(ره) است و همچنین احداث پیاده راه فرهنگی گلزار شهدا تا حرم امام نیز از اقدامات دیگر خواهد بود.

تاجیک با اشاره به اینکه موضوع الکترونیکی کردن خدمات به خانواده عروجیان از اقدامات مهم سازمان بهشت زهرا(س) است،گفت: مقدمات آن فراهم شده و خانواده متوفی با مراجعه به سایت می‌تواند بصورت برخط، خدماتی مانند رزرو آمبولانس و تعیین محل دفن را دریافت کنند الکترونیکی شدن خدمات نظارت ما را بر انجام کارها دقیق‌تر می‌کند و به زودی از سامانه هوشمند بهشت زهرا(س) رونمایی خواهد شد.

تاجیک با اشاره به ساماندهی کارکنان در بهشت زهرا(س) برای جلوگیری از بروز تخلف سودجویانگفت:  حدود ۲۰۰۰هزارنفر به صورت مستقیم و ۱۰۰۰نفر به طور غیر مسقیم با سازمان بهشت زهرا(س) کار می‌کنند  برای کم شدن تخلفات سامانه‌های نظارتی را قوی تر کردیم، توجیه کارکنان در دستور کار قرار گرفت و  سامانه ۱۳۷ و روابط عمومی بهشت زهرا (س) نیز به طور مستقیم شنوای شکایات و گزارشات شهروندان نیز هستند همچنین ملزم کارکنانی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند را ملزم کردیم بر روی لباس خود اتیکت معرفی نصب کنند.

تاجیک در پایان گفت: قبلا در بهشت زهرا(س) سلطان قبر داشتیم برای از بین بردن این فضا، سند قبور را در سیستم ثبت اسناد تعریف کردیم  تا تخلفی اتفاق نیفتد. دغدغه مردم در مورد شفافیت امور بهشت زهرا(س) را رفع خواهیم کرد. بهشت زهرا متولی همه قبرستان‌های، عمومی، خصوصی ،وقفی و شهدا در تهران است، در گذشته ممکن است به این امر کم توجهی شده باشد، اما در دوره جدید تمام مناطق شهرداری نسبت به طراحی و بهسازی، قبور شهدای گم‌نام مکلف و ملزم هستند و آنها باید این کار را  با هماهنگی سازمان بهشت زهرا(س) انجام دهند.

تاجیک همچنین درباره قیمت انواع قبر در بهشت زهرا (س) تهران گفت: در قطعات جدید ناحیه ۳، قیمت قبر حدود ۴ میلیون تومان است که البته در شرایطی که خانواده استطاعت کافی نداشته باشد، هزینه قبر چند ماه بعد از آنها دریافت می‌شود یا حتی در مواردی هزینه قبر از خانواده‌ها دریافت نمی‌شود. اما در قطعات قدیمی‌تر ناحیه ۳ که ۱۰ تا ۱۲ سال قیمت دارند، قیمت قبر سه‌طبقه ۴۵ میلیون تومان است. در ناحیه دو نیز که از اوایل دهه ۸۰ احداث شده است، قیمت قبر سه‌طبقه ۷۵ میلیون تومان است. در ناحیه یک بهشت زهرا که قدیمی‌ترین ناحیه محسوب می‌شود نیز قیمت قبر سه‌طبقه ۱۱۵ میلیون است.  

وی با تاکید بر این که درآمد اصلی سازمان بهشت زهرا (س) تهران از فروش قبر تامین می‌شود، اظهار داشت: سازمان بهشت زهرا یک سازمان خودکفا است که نه‌تنها از منابع عمومی شهرداری تهران استفاده می‌کند، بلکه از درآمدهای مازاد خود نیز به خزانه شهرداری واریز می‌کند. البته با توجه به پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم، نظیر بهسازی گلزار شهدا، ایجاد پیاده‌راه فرهنگی بین گلزار شهدا تا حرم مطهر امام خمینی (ره)، بهسازی آرامستان‌ها و یادمان‌های شهدا در سطح شهر تهران و همچنین احداث سه آرامستان جدید، در سال‌های آینده نیازمند کمک مالی شهرداری خواهیم بود.  

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در ادامه خاطرنشان کرد: مجموع هزینه‌هایی که برای انتقال اموات از بیمارستان یا منازل شهروندان، آمبولانس، سردخانه، تغسیل، تکفین، تدفین، خاکسپاری، سنگ لحد و .... از خانواده‌ها دریافت می‌شود، برای کسانی که عزیزان خود را در تهران دفن می‌کنند، یک میلیون و ۲۴۳ هزار تومان است. البته کسانی که می‌خواهند عزیزان خود را برای تدفین به شهرستان‌ها منتقل کنند، باید هزینه آمبولانس انتقال متوفی به شهرهای خود را نیز پرداخت کنند. نکته مهم این که کل هزینه‌هایی که برای امور مربوط به تدفین متوفی از شهروندان دریافت می‌کنیم، ۳۰ درصد هزینه‌های تمام‌شده برای سازمان بهشت زهرا است.  

وی همچنین با تاکید بر این که هیچ‌گونه قبر چهارطبقه‌ای در بهشت زهرا (س) وجود ندارد، عنوان کرد: درخواست جدی ما از نمایندگان محترم مجلس این است که حتما برای کارکنان بهشت زهرای تهران و سایر آرامستان‌های کشور، سختی کار در نظر بگیرند تا کمی زحمات دشواری که این عزیزان از بخش غسل و شست‌وشو گرفته تا خاکسپاری اموات و ... متحمل می‌شوند، جبران شود. شهرداری تهران به صورت جدی پیگیر این موضوع است و امیدواریم سایر نهادهای ذی‌ربط در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.  

تاجیک تاکید کرد: در دوران کرونا که خانواده‌های متوفیان حاضر نبودند به عزیزان خود نزدیک شوند، این همکاران ما در سازمان بهشت زهرا (س) بودند که فوت‌شدگان مبتلا به کرونا را تغسیل و تدفین می‌کردند، اما حتی در آن زمان نیز سختی کار برای این عزیزان لحاظ نشد. البته شهرداری تهران از بودجه عمومی خود، منابعی را برای تقدیر از زحمات پرسنل خدوم بهشت زهرا در نظر گرفت، ولی مجلس و دولت باید برای سختی کار و افزایش دریافتی این عزیزان فکری اساسی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز